• rockmamman

Kanel på gröten?

Kan man ha kanel på gröten till en 8månaders?
    Är lite strulig med maten och vill gärna ha nåt nytt på gröten då och då och har testat det mesta, men tänkte att lite äpple o kanel låter ju gott iaf, men kanske är för stark krydda för en så liten? Nån som vet?

• Svar på tråden Kanel på gröten?
  • BabyJia

De hoppas jag då inte att de ska va nån fara, för dottern har ätit hemlagad äpplepure som jag kryddade lite me kanel å hon e inte ens 5 mån riktigt än.

• Xanadu

Kanel innehåller det giftiga ämnet kumarin så man ska vara försiktig med att ge det till småbarn eftersom en del är överkänsliga mot det.

• Queenie70

Åh fan..

Xanadu skrev 2009-11-27 20:29:15 följande:
    Kanel innehåller det giftiga ämnet kumarin så man ska vara försiktig med att ge det till småbarn eftersom en del är överkänsliga mot det.
  • La Lola
    Fast man får nog äta många kilon för att komma upp i skadliga mängder skulle jag tro?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • rockmamman
    Testade lite i gröten ikväll och han tyckte det var mumma. Han kladdar dock väldigt mycket när han äter och har gröt runt hela munnen och blev väldigt röd efter det. Inte som prickiga utslag som det brukar bli om han är lite känslig mot nåt, utan röd på hela huden. La sig efter en halvtimme ungefär o verkade inte som det klia eller var irriterat på något sätt, kanske berodde på det då?
  • BabyJia

De behöver inte bli prickar alltid, utan även rodnad runt munnen kan ju bero på en reaktion.

• Xanadu

Exakt, och det är tydligen inte ovanligt att man är överkänslig mot kanel - och det behöver inte alls handla om kilon som Lola säger. Min dotter blev också röd i hela ansiktet när jag gett henne kanel på gröten och det var därför jag började ta reda på mer om kanel och överkänslighet.

BabyJia skrev 2009-11-27 21:38:11 följande:
    De behöver inte bli prickar alltid, utan även rodnad runt munnen kan ju bero på en reaktion.
  • ragatan

Kanel fungerar även som stabiliserare av blodsockret och rekommenderas av barnläkare till barn med typ 1 diabetes.

• La Lola
    Xanadu skrev 2009-11-28 19:02:11 följande:
    Exakt, och det är tydligen inte ovanligt att man är överkänslig mot kanel - och det behöver inte alls handla om kilon som Lola säger. Min dotter blev också röd i hela ansiktet när jag gett henne kanel på gröten och det var därför jag började ta reda på mer om kanel och överkänslighet.
    Nu skrev jag iofs "fast man får nog äta många kilon för att komma upp i skadliga mängder" eftersom det skrev om giftet. En del blir nojjiga av att se ordet gift i samma mening som barn.

Jag skrev inget om att de inte kunde få en reaktion av lite kanel......
    För det kan de ju. Det kan de få av allt.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Kanel på gröten?