• Puffen

Kattunge - rinner vattnigt bajs ur honom!!!

HJÄLP!!

För ca. två veckor sedan fick vi tag i en vildkattunge, mamman hade blivit överkörd och katten irrade runt och pep i området.

Vi gav den mat, låda och sovplats.

Den fann sig fort här hemma! Spinner och leker massor!

Han, Kurre, var väldigt lös i magen men blev bättre efter några dagar.
    Igår blev han dålig i magen, ännu värre än sist!

Han pruttar och fiser och nu rinner det brunt vatten ur honom, vi får hålla honom instängd för det rinner bajs lite när som helst!

Har tagit bort all mat och fick tips om ris, morotspuré och majsvälling.
    Håller på att avmaska honom.
    Ger vatten i spruta i munnen för han blir nog uttorkad snart... Hur mycket vatten bör jag få i honom?

Han spinner och kommer fram men sover/vilar mycket.

Vad ska jag göra??

Kommer självklart ta honom till Veterinären på måndag! men vad gör jag i helgen??

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Kattunge - rinner vattnigt bajs ur honom!!!
  • kaksmulan

Ring till en jourveterinär och fråga vad du ska göra. Att hålla kattungen uppvätskad låter som ett bra förslag men du kanske ska ge den vätskeersättning med lite socker och salt i. Jag vet inte om det är rätt så fråga ett proffs innan du gör det...

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • SweetLilly

han kanju ha fått en liten infektion i magen, ge honom morotspure! det brukar hjälpa,och/eller kokt ris! Han kan vara ovan med fodret också.
    Men som sagt bäst är att en veterinär få se honom..

• SweetLilly

köp kattmat som är anpassat efter kattungar och sen fortsätt att vätska honom och ge bara den snälla maten tills på måndag, tror inte du kan göra mycket mer faktisk..

• och

Du bör absolut kontakta en jourveterinär. Nog för att katter lätt får diarre, men om det rinner ur honom och han är allmänpåverkad finns det risk för att det tex är kattpest, och har han det är det inte säkert att han lever på måndag.

• MaNiMi

Vi gav vår hittekattunge Diarsanyl när hon var riktigt dålig i magen och det inte hjälpte med skonkost.. Finns att köpa på apotek och är receptfritt, sen självklart, ring och hör med jourvet. först!
    Kan ju vara så också att den har en massa mask.

• mssixty

Jag tycker också du ska höra med jourveterinär (vet att agria har en som alla kan ringa oavsett om man är kund eller ej). En liten kattunge blir snabbt uttorkad och njurarna tar fort stryk när de är små.

• lennartsdotter

En katt behöver ca 0,5 dl vatten/kg. Eftersom kattungen har diarré är det viktigt att du uppehåller elektrolytbalansen så ge inte bara vatten utan gör vätskeersättning (googla så hittar du recept: det ska vara vatten, socker och salt men jag kommer inte ihåg exakta proportioner).

Eftersom diarrén har tagit omtag tycker jag att du ska ringa veterinär så fort som möjligt. Kattungar kan snabbt bli akut dåliga om de har kraftig diarré. Något du snabbt kan göra själv för att underlätta diagnostisering av kattungen är att gå till Apoteket och köpa Kollamasken, samla sedan ihop lite bajs och skicka iväg för analys. Labbet kollar förekomst av de olika maskarna, men även för koccidier (som avmaskningsmedel inte biter på) och om du skriver till det så testar de även för giardia.

• Puffen

Kurre är i samma skick...

Bajser bara rinner ur honom!
    Men, idag när han bajsade på golvet såg jag en lång vit "tråd" röra sig i bajset... Spolmask?

Jag avmaskar honom men jag tror inte medlet gör någon verkan när han har sån diarré?
    Hur gör jag för att bli av med dessa ÄCKLIGA maskar?!

Har hittat dessa "trådar" i bajset innan men trott att han ätit en tråd eller liknande... Men nu rörde sig "tråden" så det ÄR EN MASK!!!

Har gett Flubenol (avmaskningsmedel, pasta)

Hur lätt smittar detta till vår vuxna katt, våra barn, oss???

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Joico

Men ring en veterinär för sjutton! Har han varit i samma skick sen i förrgår så är det ju katastrof, stackars liten

Svar på tråden Kattunge - rinner vattnigt bajs ur honom!!!