• Aprilia77

Kösystemet förskolor i Göteborg (centrum/linné)

Någon som förklara för mig vad som gäller?! Min son har stått på köplats nr. 2 till den förskola vi har som förstahandsval. Vi har väntat länge men inte blivit erbjuden plats. Vi är tvungna att ha barnomsorg efter årsskiftet och tackade därför ja till en plats som var vårt fjärdehandsval (kryssade också i att vi vill stå kvar på vårt förstahandsval). Nu kommer den förskola vi har som etta få utökat med två platser och då trodde jag säkert att en av de platserna var vår. Men när jag mailar kösamordnaren skriver hon att vi kan "omplaceras" först till hösten då vi tackat ja till den andra förskolan. Vår son är inte ens inskolad (13 jan) och jag fattar ingenting.

Gör de rätt? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Kösystemet förskolor i Göteborg (centrum/linné)
  • sarsparis

Det kan vara så att det finns barn som är sk 15 h barn som behöver heltid, då går ju de före. Annars låter det konstigt att ni inte skulle få platsen om det nu är så att ni står på "tur".

• Aprilia77

Jo, jag tycker också det. Jag får ringa på måndag helt enkelt. Jag kan bara inte släppa det, har väntat på den här platsen så länge och nu så får vi den ändå inte!

• relan

Som jag förstod det får man inte byta efter barnet börjat inskolningen (förrän efter 1 år). Men att det fortfarande ska gå att ändra om man tackat ja.
    Så var det för oss, vi tackade först ja till en plats i Johanneberg, men fick sedan höra att det fanns en ledig plats i Linné, som vi då skulle få om vi inte påbörjade inskolningen på den förskola vi först tackat ja till.
    Så ja, jag tycker det låter konstigt det du säger.

• Oj hoppsan

Vilken förskola gäller det? Vi lämnar en plats i Linné efter nyår....

• Aprilia77
    relan skrev 2009-11-27 22:12:05 följande:
    Som jag förstod det får man inte byta efter barnet börjat inskolningen (förrän efter 1 år). Men att det fortfarande ska gå att ändra om man tackat ja. Så var det för oss, vi tackade först ja till en plats i Johanneberg, men fick sedan höra att det fanns en ledig plats i Linné, som vi då skulle få om vi inte påbörjade inskolningen på den förskola vi först tackat ja till. Så ja, jag tycker det låter konstigt det du säger.
    Ja! Precis det svar jag ville ha! Det är det jag också tycker. Jag förstår att man inte kan byta hur som helst om barnet är inskolat men nu är han ju inte det (första dagen skulle vara den 13 januari).

Tack för ditt svar!
  • Aprilia77

Oj hoppsan skrev 2009-11-27 22:16:27 följande:

Vilken förskola gäller det? Vi lämnar en plats i Linné efter nyår....
    Det är Kaponjärgatans Förskola i Haga.
  • BubbelGuppie
    sarsparis skrev 2009-11-27 21:58:11 följande:
    Det kan vara så att det finns barn som är sk 15 h barn som behöver heltid, då går ju de före. Annars låter det konstigt att ni inte skulle få platsen om det nu är så att ni står på "tur".
    nej alla barn har en heltidsplats så det har inget med det att göra...
    däremot har göteborg infört syskonförtur vilket innebär att syskon till barn som redan går där går före dem som inte har syskon där... så om du stod som nr2 men 2 personer som redan har barn på detta dagis anmäler sina andra barn dit så får dem plats före dig
    sen kan man byta när som helst efter att barnet är inskolat... har själv bytt med dottern då vi har vart tvugna att ta det vi blivit erbjudet och sen vänta på 1:a hands valet.
  • relan
    Aprilia77 skrev 2009-11-28 07:33:01 följande:
    Ja! Precis det svar jag ville ha! Det är det jag också tycker. Jag förstår att man inte kan byta hur som helst om barnet är inskolat men nu är han ju inte det (första dagen skulle vara den 13 januari). Tack för ditt svar!
    Som de förklarade det för mig så är regeln att man inte kan byta (förrän efter tidigast 1 år) till för att skydda barnet mot multipla inskolningar. Och det är ju helt rimligt.
    Men i ditt fall verkar man ju dragit åt ett snäpp till, och glömt bort grundskälen till regeln. Byråkrati för dess egen skull. Väldigt skumt.
  • hannaliza

Någon ettårsregel tror jag inte att det finns. Fanns i alla fall inte för ett år sedan när vi fick byta förskola.

Syskonförtur låter troligast, men det kan ju också finnas barn som av särskillda skäl får förtur till vissa förskolor - tex om det av någon anledning inte fungerat på en annan förskola (konflikter med personal eller andra föräldrar osv). Sedan kan det ju också finnas sekretesskäl som gör det svårt för handläggaren att redovisa anledningen till att ni "halkat bak" i kön (bara att säga att det rör sig om sekretesskäl kan vara ett brott mot sekretessen om någon kan räkna ut vilket barn det rör - och det kan man ju i det här fallet).

• BubbelGuppie
    relan skrev 2009-11-28 20:35:16 följande:
    Som de förklarade det för mig så är regeln att man inte kan byta (förrän efter tidigast 1 år) till för att skydda barnet mot multipla inskolningar. Och det är ju helt rimligt. Men i ditt fall verkar man ju dragit åt ett snäpp till, och glömt bort grundskälen till regeln. Byråkrati för dess egen skull. Väldigt skumt.
    nej det finns inte om de inte hittade på den för några månader sedan
    min dotter började i april 2008 på en förskola i augusti 08 började hon sitt första handsval sedan i november flyttade vi inom gbg och i februari 09 började hon den förskola vi blev erbjuden medan hon stod kvar i kön till 1:a handsvalet... i augusti nu så började hon på sitt första handsval.. så finns ingen ett års regel och visst hade ju inte velat byta så mycket men oturligt npg blev det så och hon har inte haft några som helst problem att få kompisar eller annat
  • Jaramla

på vår förskola (privat) så informerade föreståndaren på föräldramötet i våras om att göteborgs kommun beslutat om en ny regel där man endast får byta förskola vid höstterminsstart varje år. hon berättade det för att om någon av oss ville byta skulle vi veta att vi måste göra det snart eller vänta ett år och eftersom vi är nöjda och inte tänker flytta lyssnade jag inte så noga. men det borde finnas att läsa om på göteborgs stads hemsida tycker jag. men oavsett verkar det ju idiotiskt när det inte ens skolats in ännu!

• BubbelGuppie
    Jaramla skrev 2009-11-30 17:08:41 följande:
    på vår förskola (privat) så informerade föreståndaren på föräldramötet i våras om att göteborgs kommun beslutat om en ny regel där man endast får byta förskola vid höstterminsstart varje år. hon berättade det för att om någon av oss ville byta skulle vi veta att vi måste göra det snart eller vänta ett år och eftersom vi är nöjda och inte tänker flytta lyssnade jag inte så noga. men det borde finnas att läsa om på göteborgs stads hemsida tycker jag. men oavsett verkar det ju idiotiskt när det inte ens skolats in ännu!
    men jag läste den som heter regler för förskola och skolbarnomsorg och den började gälla från och med 1 november 2009 och det står inget om 1 år för byte eller höstermin
    däremot står det "Placerade barn som köar till annan barnsomsorgsplats omplaceras i regel vid höstterminsstarten. Omplacering ska dock göras under löpande termin om ledig plats finns." och "Plats ska erbjudas senast fyra månader efter ansökningsdatum. Om plats inte kan erbjudas på önskade förskolor/familjedaghem ska vårdnadshavare erbjudas annan plats i närområdet eller annat skäligt alternativ." och sist "Barn turordnas efter ansökningsdatum. Vid samma ansökningsdatum turordnas barn efter syskons placering och därefter barnets ålder, äldre före yngre."
  • relan
    Jaramla skrev 2009-11-30 17:08:41 följande:
    på vår förskola (privat) så informerade föreståndaren på föräldramötet i våras om att göteborgs kommun beslutat om en ny regel där man endast får byta förskola vid höstterminsstart varje år.
    Vi informerades om regeln sent i augusti, och om att det är en ny regel. Kanske gällde den att byte endast får ske på höstterminen - för vår del hade det ju inneburit ett år, och jag tolkade det därför så.
    Oavsett vilket, regeln existerar. Men borde inte beröra TS.
  • Maria C S 75

TS du har tur du somfått ett erbjudande överhuvudtaget. Jag ville ha en plats från 3 jan och står utan. Håller en debatt om detta i både GP och GT. Jag skulle mer en gärna ta din plats.

Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
Svar på tråden Kösystemet förskolor i Göteborg (centrum/linné)