• Anonym

Hjälp akut! Kondomen sprack...

Måste ha råd fort! Skall snart åka till jobbet o jag vet inte hur jag ska göra..

Hade sex igår, äter normalt ppiller men glömde att ta första tabletten efter en veckas upphåll för mensen... Då använde vi kondom, som sprack..

Nu finns två orosmoment:
    1. Kondomen kan vara kvar i mig, en del av den? Är det farligt? Kan inte "hitta" den... o vill inte leta.. hm

2. Vara med barn? Hur stor är risken? För jag köpa dagen-efter piller?

Hjälp mig fort!! Är så rädd!

Ber om ursäkt att detta inte passar i detta forum, har ingen annan att fråga... vad göra?
    Mest rädd just nu för delen som kanske finns kvar, ska jag gå till läkare?

• Svar på tråden Hjälp akut! Kondomen sprack...
  • therreh

varför skulle du inte få köpa dagen-efter-piller?!

• Matilda

Alltså såg ni inte på kondomen när ni tog ut den då? Var den hel eller?
    Varför inte ta dagen efter piller? Men det ska du ju helst ta så fort som möjligt!!!

• sydneygirl

Tror iofs inte det är någon fara eftersom det var direkt efter mensen som ni hade sex. Men för att vara helt säker (eller så säker som man kan bli) så kanske ett akut p-piller är ett alternativ.

Ring till BM och fråga vad de tycker.

Ang. kondomen så vet jag inte om det är farligt men jag betvivlar det. Känn efter skulle jag nog vilka säga, även om det kanske är obehagligt för dig.

Lycka till.

• vårsol

1. Om en bit är kvar så kommer den ut snart. Om du vill kan du försöka pilla lite och se om du får ut den. Är du väldigt orolig kan du gå till en gynekolog och be henne kolla. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.

2. Dagenefterpiller kan köpas på apoteket, receptfritt. Men du måste be om dem vid disken. Det ska tas inom 72 timmar efter samlaget (tror jag).

• Anonym

Menade inte att skriva om jag får ta dagen-efterpiller utan om jag bör!
    Jag ska köpa det idag efter jobbet, då har det gått cirka 17 timmar... det borde ju vara ok då!

När det gäller kondomen, jo vi såg efteråt och det var som att hela toppen, cirka 2 cm var helt avskalad... det är första gången detta drabbar mig så jag vet inte hur en sprucken kondom "ska" se ut.. men man såg liksom inte själva toppen alls....

Och det är det läskigaste jag vet att leta efter den... br... men jag ska kanske försöka!
    Men annars tror ni den kommer ut av sig själv?
    Ska till jobbet nu o hinner inte ringa BM elller likn...

• Fru B

Klart att du skall köpa dagenefter-piller! Om du verkligen tror att en bit av kondomen kan vara kvar. Ring och boka tid hos din gynekolog, det brukar vara lite väntetid, så kan han/hon kolla upp det, så slipper du oroa dig och kommer den ut av sig själv, är det ju bara att avboka!

• Anonym

Köp dagen-efterpiller om du verkligen inte vill bli gravid. Man kan må lite dåligt av dem så du kanske ska sjukskriva dig imorgon för säkerhets skull. Jag tror att den saknade delen antagligen kommer ut men du kan kanske leta lite även om det är obehagligt. Det är säkert inte farligt om det är så.
    Om du inte lever i en fast relation kanske du ska boka tid hos gynekolog ändå och testa för olika sjukdomar. Risken är minimal så jag vill inte skrämma upp dig men det är alltid bra att göra det.
    Ta det lugnt, det ordnar sig!

• Anonym

Hmm jag tror inte att nån del är kvar, jag har varit med om en sprucken o hålet ser enormt ut

• Anonym

Har nu köpt akut-piller och tagit dem o väntar bara på det illamående som tydligen är vanligt... känns hemskt även om det inte är så farligt.

Sådana tabletter kan väl ändå inte minska chansen att bli gravid senare i livet?

När det gäller kondomen så undrar jag om en kondom bara kan "gå av" på toppen så där.. jag såg den inte själv, det var min pojkvän som gjorde det... o så sa han att hela toppen på ca 2 cm var borta... men kanske är det så det ser ut?
    Iaf så har ingen del kommit ut... borde den inte ha gjirt det? eller kan den "fastna" där inne?
    Är lite orolig...

Kram o tack för all hjälp!

• Anonym

Nej, såna kan inte hindra en från att bli gravid senare, bara om man tar de allt för ofta. Men kom ihåg att dom inte är 100% säkra. Jag blev gravid trots att jag tagit tabletterna inom 12 timmar =(

• bambigirl

Risken för graviditet är minimal eftersom du glömde ett piller alldeles efter ditt uppehåll. Om du dessutom tagir dagen efter piller kan du nog sluta oroa dig.

• therreh

bambigirl -> om man glömt att äta p-piller på 24 timmar så ska man skydda sig en vecka o jag har för mig att 4 av 100 kvinnor blir gravida trots dagenefterpiller.

• bambigirl

Therreh: risken är mindre om aman glömmer piller i slutet eller i början av kartan. Kan säkert stämma att 4 av 10 blir gravida, men då är även kvinnor som bara skyddar sig med kondom (som spruckit) medräknade. Dagen efter piller är som p-piller men starkare...

Jag menar inte att man inte ska skydda sig om man glömt ett piller, men jag tror inte att risken är jättestor om man glömt piller precis efter mens, kondomen gått sönder och man tagit dagen efter piller...

• Anonym

Jag igen!

Jo. det var faktiskt så att den gick helt sönder... efter 3 dagar så kom den ut... cirka 3 cm stor.. helt otroligt. Trodde itne det kunde gå så...aldrig mer kondom, nu är jag nästan rädd för det ju!

Tog även akutpiller och det gick bra, mådde inte illa alls. Så nu kan jag andas ut...

Svar på tråden Hjälp akut! Kondomen sprack...