• mammasus

När ska man åka in till förlossningen som omföderska?

Med första barnet blev jag uppmanad att vänta med att åka in tills jag hade tre värkar på tio minuter. Hur ligger det till när man ska knuffa ut sitt andra barn? Det kan ju gå väldigt fort andra gången, menar jag...

• Svar på tråden När ska man åka in till förlossningen som omföderska?
  • Hertha

Det är väl ungefär samma, 2-3 värkar/10 min? Sen är det ju de som hade supersnabba första förlossningar eller de med väldigt långt till sjukhuset då kanske man åker snabbare?

• emson

Oj med första barnet skulle jag vänta tills det var 3 min mellan värkarna. Var inne i ca 2h innan barnet föddes. Andra gången väntade jag lika länge fast det var lite oregelbundet 5-3 min emellan. Vi hann vara på förlossningen i 40 min.

Det kan ju gå fortare andra gången med det kan också vara tvärt om. Smidigast är att prata med din Bm och se vad hon rekomenderar.

• mammasus

Jo, det bästa är väl att prata med sin barnmorska om det hela. Jag kan tänka mig att förlossningsavdelningen har goda råd att ge när det är dags också. Tyvärr glömde jag att prata förlossning med min bm sist jag var på besök, det är därför jag fiskar litet råd här :) Hur man nu kan glömma prata förlossning när det är typ 2,5 veckor kvar :)

• Hertha

Det man inte kommer ihåg har man inte ont av. Det var ungefär så jag resonerade med andra barnet iallafall, gärna sätta händerna för öronen och ropa lalalalalalala om någon frågade också.

• JONSO

Första förlossningen gick relativt snabbt fram till krystvärkarna, typ 4 timmar...jag hade efter alla års skuttande i handbollsnålet för mkt muskler "därnere" så hur mkt jag än tog i så trycktes han sedan tillbaka. De fick ta honom med sugklocka.
    Andra förlossningen gick SNABBT. Jag trodde att vi åkte in i god tid, snöstorm.
    BM gjorde en snabb koll o sa att jag skulle trycka på knappen när det "tryckte på". Hon hann inte mer än att vända sig om, ut kom en liten flicka på två krysvärkar.

Nu när tredje förlossningen närmar sig (BF 9/12) har jag fått direktiv av BM att åka in tidigt. Nu när dessutom h*n sitter i säte sa förlossningsläkaren att jag ska ringa till sjukhuset så fort det är på G...

Men allt är ju väldigt individuellt!! Prata med din BM, hon vet nog vad du rekommenderas att göra, sedan kan ju allt hända på vägen.

LYCKA TILL

• EliLeoMa

I mina papper från BM står det att man ska åka in när man har värkar var femte minut. Så lite tidigare än förstföderskor som ska ha tre på tio min.

• Ninnis75

Hej.

Jag har funderat på detsamma.
    Själv hade jag en relativt lätt förlossning som gick fort för att vara första barnet.
    Som omföderska går förlossningen snabbare säger dom ju.

I boken: " Att föda" av Gudrun Abascal står:

En förstföderska kan förbereda sig på att åka in till förlossningen när värkarna varar i 60 sekunder och kommer 3-4 gånger inom 10 minuter. För en omföderska gäller detsamma men då gäller 2 värkar à 60 sekunder inom 10 minuter.

Kanske ett riktmärke att lägga på minnet men sen så är det ju så olika.

• Svala

Jag har också funderat på samma.

När jag fick mitt första (än så länge enda) barn så gick allt väldigt fort.
    Det barmorskan reagerade på och aldrig hade varit med om tidigare, var att jag hade 5 min mellan värkarna. Jag hade 5 min konstant mellan alla värkar till och med krystvärkarna.

Så nästa gång tänker jag verkligen inte vänta på det som verkar rekomenderas ovan (typ 3 på 10 min)
    Tur att jag bara har 4 min bilväg till BB.

• mammasus

Ja... Jag hade 10 minuter mellan värkarna (förvärkarna) i 1,5 dygn innan vattnet plötsligt gick hemma. Och då fick vi fasligt bråttom till förlossningen, eftersom värkarna då kom varannan till varje minut och var grymt intensiva. Sedan var det fullt ös fram till dottern var född bara någon timma senare! Ingen trodde att lillan skulle komma ut så fort som hon gjorde på förlossningen. Eftersom jag misstänker att det kommer gå ännu fortare denna gången, känns det ju skönt att lyckas komma in till förlossningen INNAN de där helvetiska varje-minut-värkarna börjar... :D

• ploten

Min bm sa att jag skulle åka in när det var 10 min mellan värkarna, nu med andra barnet. Jag vaknade av den allra första värken kl 01.30 och 10 min senare kom nästa och ytterligare 10 min senare nästa. Ändå vill man ju liksom avvakta lite, men redan efter 1 timme kom värkarna med 3 minuters mellanrum. Som tur var var min man mer på hugget än jag, så han hade då redan ringt barnvakten och förlossningen. Vi kom in till förlossningen vid 03.30, vid 05 började krystvärkarna och kl 05.48 var hon ute.

På efterkontrollen, när vi pratade om det snabba förloppet, fick jag nästan lite "skäll" av bm. "Jag SA ju att du skulle åka in när det var 10 min mellan!"

• mammasus
    ploten skrev 2009-11-30 11:02:05 följande:
    Min bm sa att jag skulle åka in när det var 10 min mellan värkarna, nu med andra barnet. Jag vaknade av den allra första värken kl 01.30 och 10 min senare kom nästa och ytterligare 10 min senare nästa. Ändå vill man ju liksom avvakta lite, men redan efter 1 timme kom värkarna med 3 minuters mellanrum. Som tur var var min man mer på hugget än jag, så han hade då redan ringt barnvakten och förlossningen. Vi kom in till förlossningen vid 03.30, vid 05 började krystvärkarna och kl 05.48 var hon ute. På efterkontrollen, när vi pratade om det snabba förloppet, fick jag nästan lite "skäll" av bm. "Jag SA ju att du skulle åka in när det var 10 min mellan!"
    Haha...jag försökte övertyga min sambo om att vi nog kunde ta detlugnt in till förlossningen med första barnet när värkarna hade satt igång ordentligt. Han bara tittade på mig o såg till att vi åkte in ändå. Tur att man har någon som tänker litet mer klartänkt i vissa ögonblick!! :D Men jag kände mig så märkligt "lugn" i kroppen när värkarna väl kom igång. Kändes så lugnt, så lugnt det här med att ta sig in till förlossningen. Haha..

Jag tror att vi tar o åker in när värkarna varit regelbundna ett tag, helt enkelt, o kollar hur mycket jag har öppnat mig osv (sist gick de ju från tiominutersvärkar till enminutsvärkar så oerhört fort, så det är svårt att veta när man ska in...). O eventuellt stannar vi inne på sjukhuset tills det är klart denna gången. Sist var vi bara inne i typ 3 timmar innan dottern var ute, så vi har litet att ta igen :)
  • Kia82

Jag väntar tredje barnet och undrar det samma.

• frk Carlsson

Har baar fött vaginalt en gång, men ska föda för andra ggn i sommar. Jag tänker såhär - man åker in när man på ngt sätt "känner" att det är rätt. Det är ju inte mer än att man blir hemskickad (?). Känner en del som haft ganska så klurigt värkarbete med tvåan, dvs inte alls regelbundet eller så, utan typ 1-2 värkar/timme i flera timmar och sedan ändå åkt in . Och när de väl kommit in så har det brakat loss på allvar alt att de har varit öppna typ 8-9 cm. En kompis blev skickad till cafeterian och satt där i 15 min när hon plötsligt kände att "nu blev det jättejobbigt" och så fort upp på förlossningen igen. Hon fick krystvärkar i hissen på väg upp och sen tryckte de ner henne i en rullstol och sprang in på rummet och sen kom bäbisen :-/ En annan tog det 1,5 timme för från vattenavgång/första värk. Vad jag menar är alltså att man kanske ska lyssna på sig själv också och inte BARA bm. Fast det kanske inte var ngt svar på dinf råga...

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få ett syskon! BF 100604!
Svar på tråden När ska man åka in till förlossningen som omföderska?