• Maria40

Kan man skala ägg 8 tim innan de ska ätas?

Vi ska iväg på en show med vänner och har bjudit hem vännerna efteråt på "nåt ätbart". Jag försöker förbereda så det bara är att ställa fram med så lite insats i köket som möjligt när vi kommer hem.

Har kokat ägg - men kan jag skala dem också redan? Om det går hur förvarar jag dem, i plastpåse, lufttät burk (naturligtvis i kylskåpet), behöver äggen "svepas" in hushållspapper eller nåt?

• Svar på tråden Kan man skala ägg 8 tim innan de ska ätas?
  • Pruttiluskan

I kallt vatten kanske?

• MissLillan

på restaurang så sätter man dem i en burk med ett galler i botten så de inte kommer i kontakt med vatten.... så jag hade lagt dem i en burk med lock på.

Pruttiluskan skrev 2009-11-28 14:28:53 följande:
    I kallt vatten kanske?
  • Joggi

Det går jättebra, lägg i kylen i en burk bara..

//Kallskänkan

• Maria40

TACK!, ska testa burkvarianten med galler (om jag hittar nåt lämpligt - hmm kanske kan använda ett mindre kastrullock att ha i botten ist.).

• Anatha

8 timmar borde inte vara någon fara alls bara på ett fat med lite plast över. Jag har sparat ägghalvor över natten och haft på smörgåsmackan och det har funkat jättebra.

• Leah1

Absolut. lägg ett litet kaffefat eller nåt så det kommer upp lite från botten av bunken. Då rinner vatten ner, sen bara plast över. Jag gör så å jag jobbar i kök.

Svar på tråden Kan man skala ägg 8 tim innan de ska ätas?