• Tutgöling

Första mötet med barnmorskan?

Först grattis alla blivande mammor! :)
    Vi gjorde testet idag och det visade ett starkt plus - man kan inte fatta att det är sant!
    Hoppas verkligen att allt går som det ska..
    Vi hade tur - bestämde oss för att vi var redo för att skaffa barn för en månad
    sen så vi lyckades på första försöket.
    Tycker synd om de som har svårt att bli gravida medans vissa har jätte lätt för det..

Så den 27 Juli beräknas våran lilla tutgöling att komma.. :)

Men.. Allt är ju inte frid och fröjd.. Är väldigt feg av mig.. Suck..
    Är jätte nervös inför första besöket hos barnmorskan.. Att bara ringa tycker
    jag är skitjobbigt.. Vet inte hur det ska gå.. Men man får tänka på att det är för lillens skull..

Dum fråga - när ska man kontakta barnmorskan?.. Vad fasen ska man säga?
    Vad gör dom på första träffen? Ush.. känner mig lite halvt livrädd..
    Trots att jag vet att det inte är farligt.. :P

• Svar på tråden Första mötet med barnmorskan?
  • Licens To Kiss

"Hej, jag är gravid i vecka (den veckan du är i)" som exempel och sen sköter hon snacket.

Vecka 32 (31+0) och 62 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • xoxonathalie

Jag var också livrädd för att ringa så rädd att min pojkvän gjorde det åt mig och bokade möte haha. Lite pinsamt kanske men nej det gick bra ändå =). Väl på mötet hände inte så mycket pratade alkoholvanor o hur inskrivningen skulle gå till och när den skulle ske osv bara sen har man ju rätt att välja barnmorska själv o byta om man inte trivs med sin. Fast min är helt underbar faktum är att alla ja träffat hitills är så snälla o hjälpsamma. Detta är ju rolig sak ingen tråkig =D så egentligen behöver man inte vara rädd ;) men man är det ändå. Lycka till o grattis

• Danitra

"Hej, jag vill boka tid för inskrivning."

Sen kommer du dit i v. 9-12 beroende på när dom har tid.
    Väl där är det lite olika för olika landsting men hon kommer  ta en utförlig information om din hälsa och din och din makes sjukdomsbakgrund. Berätta om kost- och levnadsråd under graviditeten. Förklara hur besöken under graviditeten kommer se ut.
    På vissa ställen tar dom även blodprover och på andra väntar dom med det till cirka v. 14-15.
  • Sally09

Grattis!
    ring nu och berätta att du gjort ett test som visat positivt! de undrar när du hade din senaste mens och bokar sedan in en tid i den vecka de har inskrivning i ditt landsting. första mötet hos oss är i v10. man pratar egentligen bara mest den gången, tankar, känslor funderingar. går igenom vad som ska hända på kommande besök osv. sen följer en tid med besök som går ut på att se hur dina värden ser ut(blodprover och kissprover), man följer vikten, blodtryck, hur magen växer osv. du får lyssna på hjärtat och göra ultraljud så småning om. man kollar barnets läge inför förlossningen och blir inbjuden på föräldragrupp längre fram.

du har en spännande tid framför dig och bm ska finnas där som ett stöd och hjälp. i början behöver man inte träffas så ofta, mot slutet blir det varje vecka.

ring på måndag du, och lycka till med bebisen!

• Tutgöling

Tack alla för era underbara svar!
    Ni har gjort mig mer taggad till att ta tag i en telefon och inte skjuta på att ringa..
    Min pojkvän sa också att han kunde ringa - men, somsagt känns det också lite pinsamt.
    Så jag får nog ta tjuren i hornen och se det som det bästa som kan hända i mitt liv!

Det känns ialf skönt att det inte är "intima" undersökningar första gången -
    så man lär känna barnmorskan först.. ^^

• hönamor

Jag har under mina 4 ungar aldrig varit med om intima undersökningar med barnmorskan. Jo första gången på efterkontrollen men då e ju barnet redan ute o man har ränt hos samma människa i 9 månader typ.

Man kan ju bara konstatera i telefon att Hej, jag har gjort ett gravtest som visade pos, o sen låta henne sköta snacket. Jag tror att jag sa sist nu att Hej, jag har råkat bli lite gravid igen tror jag (men då kände jag henne).

Andra barnet så frågade BM ganska tidigt hur jag tyckte det kändes. Hon ville väl inte säga grattis ifall jag inte ville ha barnet. Många ringer väl i panik oxå antar jag o då vill dom inte höra "Åh, grattis, vad roligt" så hon ville väl kolla läget lite först.

Första träffen har jag fått svara på lite frågor om min hälsa, har jag några ärftliga sjukdomar i släkten eller om jag själv lider av några sjukdomar. Om jag röker/dricker, om min man dricker och nu sist till o med om jag kände mig trygg hemma eller nåt sånt. Hon förklarade att jag kommer bli kallad till ultraljud i v. 18-20 nånting o om jag undrade nåt under tiden kunde jag bara ringa annars är andra besöket efter ultraljudet (vilket man tycker är en evighet första gången)

Och GRATTIS till plusset!!

• Thorla

jag känner igen mig, jag ringde och sa att jag ville komma och skriva in mig. Då fråga de när man hade sin senaste mens och sen bokar dem en tid för att komma in, där får man svara på massa frågor och så tar de blodprov och urin, mäter blodtryck osv. Bättre att ringa tidigare, jag ringde sent och fick inte den MVC jag hade velat. Grattis till bebisen!

• Karroägget

Hej och grattis!
    Jag ringde dagen efter jag hade plussat. Jag ringde bara och sa att jag precis gjort ett positivt graviditetstest och förmodligen var i femte veckan. De tyckte att jag kunde komma på ett besök innan själv inskrivningen. På det tidiga besöket räknade de ut vilken vecka jag var i samt att jag fick lite kostråd osv. Inskrivningen var jag sedan på i vecka 8.
    Då tog de blodprov och urinprov för att titta på blodvärde och annat som är viktigt att hålla koll på under graviditeten. De tog också blodtrycket.
    Dom är för det mesta väldigt duktiga och proffsiga på MVC, de har ju träffat massor av blivande föräldrar så de kan ju sitt jobb.´Skulle du inte trivas med din BM så har du full rätt att byta, du ska ju känna dig bekväm med personen som skall följa dig och hjälpa dig under din graviditet.
    Lycka till!!!

• Pop84
    Tutgöling skrev 2009-11-28 18:20:48 följande:
    Det känns ialf skönt att det inte är "intima" undersökningar första gången - så man lär känna barnmorskan först.. ^^
    Vill inte skrämma dej, men på vissa ställen gör man även en gyn-undersökning första tillfället... men det är ju inte så farligt, dock inget som jag var beredd på, hade nog gärna blivit "förvarnad" innan
  • Danitra
    Pop84 skrev 2009-11-29 01:12:40 följande:
    Vill inte skrämma dej, men på vissa ställen gör man även en gyn-undersökning första tillfället... men det är ju inte så farligt, dock inget som jag var beredd på, hade nog gärna blivit "förvarnad" innan
    Då kan man ju tacka nej.
  • Pop84
    Danitrass skrev 2009-11-29 01:15:38 följande:
    Då kan man ju tacka nej.
    Klart att man kan det, men det finns ju ofta en anledning till att de vill ta prover och kolla att allt ser bra ut, annars skulle de inte ha det som rutin.
  • Tutgöling

Tack för alla aktiva svar -
    blir glad varje gång jag ser att någon har skrivit! :)

Suck - pinsamt nog måste jag säga att jag aldrig varit på någon gynundersökning..
    Har vart sjukt för blyg för att gå på det.. Man är ju rätt korkad, men kan inte hjälpa det.. ^^ Men man får ju ta tjuren i hornen och när det väl är dax får man ju ändå ligga där och visa upp sig.. ;)
    Man får ta det som ett moment att våga ta steget och filur där inne hjälper mig genom att jag måste ta det.. Efteråt kommer det nog kännas jätte bra.

Men hur gör man med svin-sprutan nu då? Är det farligt för fostret nu när man är i sådant tidigt stadie? Jag ska ta den på tisdag och jag vill verkligen inte ångra mig.

Sen har jag en korkad fråga till.. ^^ Jag har nyligen börjat på spinning, tror ni det är någon fara att fortsätta med det?

Tack igen, alla för ert underbara stöd för en blygis som jag! ^^

• kameleont

Jag ringde första gången för några veckor sedan.

Jag sa hej jag fick positivt på mitt graviditetstest...

Hon frågade om vi var glada för det och när jag sa det och hon fick reda på att det var första tog hon tag i resten av snacket...

Jag tyckte det var en jättebefrielse att ha ringt, det tog en vecka innan jag gjorde det (också nervig för att ringa). Men det var lätta frågor, och jag hade också tid att fråga.

Vi ska dit första gången nu på torsdag :)

Lycka till och grattis!

• Skeppsbron

Grattis! Under hela förra graviditeten gjorde jag aldrig någon gyn-undersökning, utom när jag gick länge över tiden och de gjorde en hinnsvepning. Men då är man så redo att få ut bebisen att det känns ok.

Tycker du ska nämna för din BM att du aldrig gjort en sådan undersökning, är ju bra för henne att veta att de ska ta det väldigt lugnt och förklara mycket den första gången (som säkert blir först på förlossningen).

Och du, det är inte alls så farligt att göra en sådan, de brukar inte hålla på längre än de absolut måste!

Lycka till med graviditeten!

• Thorla

Fråga din BM om vaccinet. Ang spinning är det en jättebra träningsform för gravida, men lyssna på kroppen i förstahand!

• Tutgöling

Jag ringer nog barnmorskan på tisdag - då jag är ledig på fm, innan jag ska ta sprutan.
    Så kan jag boka tid och även fråga om sprutan.

Vad skönt - då ska jag fortsätta spinna vidare, lite lagom motion.
    Man vill ju röra på sig så länge man bara kan.

Har ni några fler tips på motion / tränign under graviditeten?

• hönamor

Spinning o träning kan man absolut fortsätta med, bara man tar dte lugnt om man känner att man behöver, flåset kan ju bli sådär av en graviditet

Svinsprutan får du nog olika bud om, bara du kan bestämma dig. Tror jag läste ett svar från en försäkringsman från trygghansa att dom inte rekommenderade att ta det så precis i början. Vissa säger att det inte går över alls, men samtidigt är det just i början som allt kan gå snett. Dna ska bildas (eller snarare kan rubbas) celler utvecklas för fullt o han sa att det var bättre då att vänta. Men det var som sagt kanske 1,5 månad sen jag läste det o det kan ju ha ändrats nu. Dom ändrar ju direktiv hela tiden. Personligen hade jag tackat nej.

• Tutgöling

Jag sitter o försöker ringa barnmorskan nu. Men det är upptaget..
    Och jag är SKITNERVÖS.... Nu får jag tao skärpa till mig... Phu......!!

Svar på tråden Första mötet med barnmorskan?