• Silverrosen

Hur många kejsarsnitt kan man göra?

Hejsan!

När man har genomgått kejsarsnitt och att man inte får lyfta tyngre än bebisens vikt på 6-8 v, är det pga att snittet kan gå upp eller att man kan få bråck i op-såret? Någon som vet?

Hur många kejsarsnitt får man göra? Jag har gjort två st... Hur många har ni gjort?

• Svar på tråden Hur många kejsarsnitt kan man göra?
  • Nocebo

Ja det är väl för att op. såret kan gå upp, dom skär ju av en del muskler när dom gör ett snitt.

Jag gjorde mitt andra snitt i sommras och min läkare sa att det var hur lugnt som hellst att göra 6 st.

• idis78

Såvitt jag vet rekommenderar de inte mer än 3 snitt på många ställen.

• Karmen
    idis78 skrev 2009-11-28 21:05:52 följande:
    Såvitt jag vet rekommenderar de inte mer än 3 snitt på många ställen.
    Jag har gjort 5 kejsarsnitt, 4 inom loppet av 4 år och den sista efter 12 år. Man har sagt till mig att jag inte inte borde bli gravid igen pga att risken att livmodern spricker är stor efter så många snitt.
  • Nomaden

Det är inviduellt!

Alla har olika kvalitet på livmodern helt enkelt. Vissa har skörare medan andra har riktigt sega livmödrar. Vissa har tunna medan andra har tjockare. Sen avgör tidigare läkningsprocess också, får man mycke sammanväxtningar och ärrvävnad så kan det sätta stopp. Alltså, vissa kan snittas 2 gånger medan andra har helt obegränsat. Bara din operatör kan ge svar om just dig.

• Gaby 01
    Nocebo skrev 2009-11-28 20:52:27 följande:
    Ja det är väl för att op. såret kan gå upp, dom skär ju av en del muskler när dom gör ett snitt.Jag gjorde mitt andra snitt i sommras och min läkare sa att det var hur lugnt som hellst att göra 6 st.
    Tror ej faktiskt att de skär av musklerna utan de särar (drar i sär) musklerna, i annat fall borde det ta betydligt längre att läka. Jag tror att det bara är de övre lagren av hud och fett som de skär vågrätt.
  • Nomaden

Gaby 01 skrev 2009-12-01 11:46:49 följande:

Tror ej faktiskt att de skär av musklerna utan de särar (drar i sär) musklerna, i annat fall borde det ta betydligt längre att läka. Jag tror att det bara är de övre lagren av hud och fett som de skär vågrätt.
    japp, förr skar man igenom muskler och så, vissa kanske gör de än (jag gjorde det 02). men vanligast idag är just starksnitt och det innebär som du säger att man skär så lite som möjligt, man särar de mesta med fingrarna helt enkelt och delar magmuskulaturen. ofta läggs detta snitt lite längre upp än de tidigare snitten.
  • linelus04

Hej

Jag ska nu göra mitt 4 :e kejsarsnitt nu i mars.
    Men denna gången tar de ut den lille i vecka 34 eftersom min uterus vägg var så tunn efter sista. Då kan snitten tydligen spricka upp.
    Men efter denna får jag inte göra fler , de sa att det kunde vara både farligt för mig och bebisen . Om man har otur kan båda dö.
    Så nu är vi inne på sista graviditeten .
    Men det är olika för alla . Beror på hur de bedömer det efter sista snittet man gör.
    Hoppas det går bra för alla er andra .

Kram på er

• Malonole

Jag ska göra mitt tredje i Maj 2010.
    Till mig har de inte sagt hur många man "får" göra.
    FÖr egentligen finns det ingen gräns, det är ju olika från livmoder till livmoder hur mycket man tål osv.
    Själv trodde jag inte ens att jag fick föda vaginalt efter andra snittet, men tydligen så är det inga problem alls!!
    Verkar som att alla får olika direktiv av sina läkare.
    3 snitt har jag dock hört många som sagt och därför har jag trott att jag i livet "bara" kan få tre barn...

• jessivd

Jag har 2 kompisar som har gjort 4 snitt var, men däremot har läkaren sagt att det inte kan bli fler!
    Så i spanien är det 4 snitt som gäller!
    Hur många dagar ligger man kvar på sjukhuset i Sverige efter ett planert snitt?

Svar på tråden Hur många kejsarsnitt kan man göra?