• Cerenna

Recept sökes på annorlunda pepparkakor

För något år sedan åt jag ett par så goda pepparkakor men tog aldrig receptet. Undrar om det är någon här ute som har det eller något liknande. De är inte traditionella pepparkakor som man bakar ut med kakmått utan degen rullas till bollar som "smälter" ut till kakor i ugnen. De blir så härligt sega och goda och är väldigt kryddiga. Har sökt lite på nätet men vet inte riktigt vad jag ska söka på då jag inte vet vad de kallas. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Recept sökes på annorlunda pepparkakor
  • MBert

Det kan också vara det som kallas för frukostpepparkakor eller skånska pepparkakor. Sök på det...

• ULP

Dom här är superenkla att göra, bara rulla till bollar och grädda.

Enkla pepparkakor
    250 g smör
    3 dl strö
    2 msk sirap
    1 ägg
    1 tsk kanel
    1 tsk ingefära
    1 tsk nejlikor
    1 tsk kardemumma
    7 dl vetemjöl
    2 tsk bikarbonat

175 grader, 10 min

Blanda alla ingredienser till en deg och rulla till bollar och grädda

• Cerenna

Provade ditt recept ULP men det var inte det jag sökte - dock blev de väldigt goda så det gör ju inget

Det ser inte ut som att det är Pepparbollar heller, för de jag tänker på är gulare i färgen.

Skånska pepparkakor vet jag att det inte är (fast de är också väldigt goda - lite smör och ost på -mums!)

Ska se om jag kan ta mig till apoteket och köpa cedroolja så kan jag prova ditt recept härnäst, Grålle.

• ULP

Jo, dom e goda Synd att det inte var rätt bara. Lycka till med receptletandet och provbakandet

Svar på tråden Recept sökes på annorlunda pepparkakor