• baby beluga

sluta nattamma barn som ber om tutte

jag är så kluven. älskar så närheten i att amma, och ammar därför fortfarande min son på 15 månader. ja, alltså, inte för min skull då utan det jag njuter av är ju att kunna ge honom den närhet han faktiskt ber om och vill ha. hans sätt att säga att han är trött och vill sova är just "tutte", och det är vid den han somnar fortfarande. nu är läget så att jag håller på att gå under av trötthet. ammar så ofta varje natt att jag inte är en helt närvarande mamma på dagen och känner därför att nattamningen måste få ett slut (dagamningen slutade vid 12 mån). MEN - hur vägrar jag min son något han ber mig om? och hur förklarar jag för honom. han är en liten kille med extremt stark vilja som inte ger sig i första taget, och eftersom jag är så kluven i beslutet vet jag inte om jag kan bestämma mig tillräckligt för att hålla mig till det. Jag önskar att jag kunde fortsätta amma på kvällen och morgonen men helt enkelt sluta mitt in natten - finns det någon som lyckats med detta eller är det bara att glömma?

någon som har BRA tip på hur man slutar nattamma utan hysterisk gråt och skrik, för det pallar jag inte...älskar min lilla plutt så jäkla mycket att jag bara inte kan med det (är ju inte den enda har jag förstått)

• Svar på tråden sluta nattamma barn som ber om tutte
  • Girlinthecity

Hur man vägrar sitt barn något de ber om? Det kommer att hända många gånger i livet. Gör ingen stor grej av det, utan erbjud vatten istället. Är kanske jobbigt några nätter, men sen kommer han att vänja sig. Bättre för både honom och dig att få sova på nätterna.

Han kanske är extremt viljestark eftersom han märker hur velig du är? Lycka till.

• baby beluga

ok, för att förtydliga - självklart vägrar jag honom saker han ber om - HELA TIDEN - men just närhet och trygghet är svårt att vägra, och det är ju det han ser i sin älskade tutte

• Girlinthecity

Närhet och trygghet kan ges i oändligt många andra sätt en en tutte! Hur får han tex närhet från sin pappa?

• helene306

Förbered honom så det inte blir ett abrupt slut. Säg att tutten måste få sova eller att mjölken är slut eller vad som i några dagar och prata med honom om detta så han får tid att vänja sig. Sen bestämmer ni en dag/kväll när det är sut och håll fast vid det.

Visst kan det bli knorrande men närhet kan han få på annat sätt. Somna nära, mys och håll om honom men ta inte fram bröstet om han blir ledsen eller börjar treva. Det kommer ändra sig.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • 3tjejer

Om du känner att du behöver sluta nattamma för att orka vara en bra mamma på dagen så får du helt enkelt bestämma dig för att sluta. Att sonen inte kommer tycka om det och sörja tutten/nattamningen måste du nog acceptera. Han kommer såklart vänja sig och du kommer ju ge honom närhet ändå. Men om det är du som bestämmer att det är slut så får du också köpa läget att han kanske skriker och gråter innan han kan vänja sig vid de nya vanorna. Självklart kan du förklara, vara nära, mysa etc men är han ledsen så har han rätt att vara det.

• 6barnelagom

Håller med föregående, man får nog ta den striden om man känner att det är nödvändigt. Däremot är jag den första att fatta hur svårt det är och hur du bävar. Det är inte så "bara" att säga nej till en sån sak, det är ju det bästa de vet i det läget. Jag är i samma situation, nattammar min 14 mån pojke som, precis som din, ber om "tutte" när han ska sova. Jag har anpassat mig och sover ofta ok ändå, plus att han nu somnar om utan tutte vissa gånger. Provat "Somna utan gråt"?

• sneo

Kunde nästan startat tråden själv..Ammar min 19-månaders dag och natt och är kluven. Jättemysigt, och just nu är han "känslig" och mammig, men många nätter vill jag inte, andra helt ok och mysigt.. Har läst" somna utan gråt", hjälpt litet. Tänker nog sluta nattamma i jul- vet ej om det går som du undrar att bara ta bort nattamningen. Men tänkte försöka med att sova i annat rum några nätter. Blir han desperat, gosa och ge vatten, sedan åter till pappan. Men det är bara på tankestadiet än, blir nog till julhelgerna. Lycka till.

• LoppanL

Jag nattammade tills dottern var 1½ år gammal. Vi valde att göra så att jag sov i ett annat rum och dottern fick sova med pappan i några nätter. För vår del gick det totalt smärtfritt, dottern sov hela nätterna i princip, inget gnäll överhuvudtaget. Blev inget problem när jag började sova i samma säng igen heller, handlade nog mer om vana än något närhetsbehov för henne..

• Anonym (Hjälp)

Sitter i denna sits nu jag med. Någon med vettiga råd? Att ge flaska eller "hålla om" hjälper ju föga när barnet skriker tills det kräks och väcker hela den övriga familjen. Det kanske funkar för vissa barn men inte alla.

Svar på tråden sluta nattamma barn som ber om tutte