• Anonym (Vad fan!)

Kan man få kondylom efter så lång tid?

Hur länge kan kondylom ligga latent?
    Min man var otrogen för 2 år sedan nere i Thailand. Ja han hann med det när vi åkte tillsammans ner dit. Jag var då gravid.
    Jag förlät honom för jag ville inte vara ensam med babyn, men han fick gå och testa sig och det gjorde han efter några månader. Hade inge sex med honom utan kondom. Var ju livrädd att han hade fått HIV.
    Han gjorde tester, men jag kom inte i håg om han gjorde det mot kondylom. Jag var själv med då när han gjorde dem.

För jag har upptäckt nu att jag har fått vårtor vid analen och vid blygdläpparna.
    Jag hoppas verkligen att det är något annat.

• Svar på tråden Kan man få kondylom efter så lång tid?
  • Anonym (***)

Kondylom är ett virus som (om jag inte minns fel) ligger latent i kroppen. Det borde alltså kunna bryta ut först lite senare, och det smittar väl bara om din man har vårtor just nu. Har han det?
    Det är väl inget man testar vid de sedvanliga könssjukdomstesterna?

• Anonym (Vad fan!)

Anonym (***) skrev 2009-11-28 20:03:32 följande:

Kondylom är ett virus som (om jag inte minns fel) ligger latent i kroppen. Det borde alltså kunna bryta ut först lite senare, och det smittar väl bara om din man har vårtor just nu. Har han det? Det är väl inget man testar vid de sedvanliga könssjukdomstesterna?
    Jag vet inte.
  • Anonym (***)

Jag hade nämligen kondylom för ca 10 år sen, och det var inget de hade kollat upp vid de vanliga kollerna (som jag tog mellan varje pojkvän).
    De frös bort dem vid två tillfällen och efter det har jag inte haft problem.

• Anonym (Vad fan!)

Anonym (***) skrev 2009-11-28 20:07:42 följande:

Jag hade nämligen kondylom för ca 10 år sen, och det var inget de hade kollat upp vid de vanliga kollerna (som jag tog mellan varje pojkvän). De frös bort dem vid två tillfällen och efter det har jag inte haft problem.
    Ok. då kanske det är jag som har blivit smittad innan jag träffade honom. Skumt ändå att det kan dyka upp efter så lång tid.
  • Anonym

Inkubationstiden, tiden från det du blivit smittad till dess sjukdomen bryter ut, är ofta flera månader. Men du kan få vårtor ett år eller senare efter det att du har blivit smittad.

Det ju lika gärna vara du som haft det hela tiden.. inte säkert att man märker vårtorna, de kan sitta upp på livmodertappen.

• Anonym (Vad fan!)
    Anonym skrev 2009-11-28 20:13:43 följande:
    Inkubationstiden, tiden från det du blivit smittad till dess sjukdomen bryter ut, är ofta flera månader. Men du kan få vårtor ett år eller senare efter det att du har blivit smittad. Det ju lika gärna vara du som haft det hela tiden.. inte säkert att man märker vårtorna, de kan sitta upp på livmodertappen.
    Vi har varit tillsammans i 9 år. Så då skulle jag ha blivit smittad för 10 år sedan. Först nu så har vårtorna blivit synliga och vi har haft sex utan kondom i alla dessa år förutom då när han hade varit otrogen då innan jag visste att han var frisk. Men nu kör vi med kondom igen bara för att jag inte vill bli gravid.
  • Nemiia

Jag har själv haft kondylom som läkt ut av sig själv, fick knappt några symtom men ja det kan ligga latent i kroppen i flera år det är inte alls ovanligt. Jag fick det helt oväntat och hade inte en aning om när jag fått det.

• Anonym (Jodå)

Det kan det göra. Jag blev våldtagen 2004 och 2007 fick jag mina första symptom, vårtor osv likaså med killen. Han anklaga mig för otrohet TILLS han prata med läkaren som sa att det kan ligga latent länge innan det bryter ut och han skämdes och ber om ursäkt för det än idag.

Svar på tråden Kan man få kondylom efter så lång tid?