• 2Mama

Ettårs tårta!

Snart fyller lilleman 1 år och jag ska göra en tårta för första gången i mitt liv (är inget bakfreak o är inte speciellt förtjust i tårta själv). På alla barnkalas jag varit på så är det alltid gräddtårta med jordgubbar som gäller. Jag tycker det är lite tråkigt och undrar nu om någon har tips om en tårta som funkar för både barn och vuxna som är god men inte för svår att göra.
    Alternativet är att jag gör en vanlig gräddtårta men i så fall: han någon tips på nån god fyllning och topping?

• Svar på tråden Ettårs tårta!
  • Norrskenet

Vanliga tårtfyllningar hos oss: sylt (jordgubb, hallon mm.), skivade bananer, marsankräm (gjord av pulver) På tårtan kan man ju ha olika frukter , t.ex. skivad kiwi, konserverade mandariner eller bara nån rolig strössel (finns massor av olika slag t.ex. små söta nallar om man vill ha det).

• strojes

fyllning:
    *färsk eller tinad fryst frukt/bär och vaniljkräm
    *grädde blandad med mosad banan
    *grädde blandad med vaniljkräm

dekor:
    *noblesse runt kanten och en etta med färsk frukt uppepå
    *det finns en hel del tårtdekoreringar i välsorterade livsmedelsaffärer i bakhyllan
    *panduro har faktiskt en del grejer att dekorera tårtor med

Om banan eller annan frukt som blir missfärgad i luften används så värm lite aprikosmarmelad så den blir lite lös och penlsa på fruken så håller den sig fräsch!

Svar på tråden Ettårs tårta!