• Mimmimini

Hjälp! Skorv i pannan - Borago gör huden röd...

Snälla, hjälp mig, ni som har erfarenhet av skorv som gått ner i pannan och ögonbrynen! Min dotter har mkt skorv på huvudet, och det håller jag i schack med olja, men den skorven som gått ner mot ögonbrynen, pannan och ena örat vet jag inte vad jag ska göra med. Körde en hel Borago-kur på 10 dagar. Det höll skorven i schack, men nu är hon jätteirriterad, röd och fnasig i huden i pannan i stället. Frågade på Apoteket och fick svaret Inotyol för att ta bort det röda, sedan MiniDerm för att göra huden smidig och behålla fukten.

Tycker egentligen inte så mkt om salvor och kemikalier. Har Boragosalvan gjort allt etter värre? Känns som en ond cirkel. Ska jag låta det vara och självläka eller prova med dessa andra salvor?
    Har också provat med olivolja och Weledas Babyolja, men det hjälpte inte.

Skulle vara enormt tacksam om någon som känner igen problemet ville svara.

• Svar på tråden Hjälp! Skorv i pannan - Borago gör huden röd...
  • calnaneas

Jag tror inte borago har gjort det värre....det är ju bara en olja i den som håller skorven borta. De blir ju lite röda av den, men det lägger sig efter en dag eller så.

Min son är jättetorr i pannan och ena örat, vet inte om det är skorv, men jag kör med miniderm-krämen. Tycker jag funkar bra iallafall. Boragon luktar ju tyvärr lite illa....

Jag lägger på ett jättelager med miniderm så att den verkligen går in i huden Värt att testa kanske
    lycka till!

• Cicci88

Ta en oanvänd mjuk barntandborste,dränk den i barnolja och skrubba sedan försiktigt. Det funkade skitbra,huden blev inte röd eller ngt sådant. Allt for efter nga få ggr. På bvc ville de att jag skulle använda ngt vassare att ta bort skorven med,men det känns inte ok,plus att detta fungerade bättre än ngt annat jag provat.

• musli

Jag smörjde in sonens panna med olja och kammade med vanlig kam typ. Gick jättebra.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Jesster

Sonen fick massor av skorv i ansiktet. Det började lite lätt på öronen och spred sig sedan över en natt i hela ansiktet. Barnakuten gav oss Mildison, en kortisonkräm.

Första veckan skulle vi smörja 2 ggr/dag.
    Andra veckan 1 gång/dag
    Tredje veckan 1 gång varannan dag

Det var viktigt att fortsätta smörja och trappa ner för annars var det stor risk att det kom tillbaka. Mildison är ofarligt men man får se till så det inte kommer i ögon och mun och man smörjer bara ett tunt lager.

Den som söker han finner - www.google.se
  • elisch

Ofta är huden röd och inflammerad under skorven, men det syns ju inte så länge det sitter där. Så det är nog inte borago som är orsaken till det.

Antingen så lägger sig det röda av sig självt, men jag skulle nog använda miniderm eller locobase repair på det röda.

• jovars

bröstmjölk! i några dagar. sen olja. bröst mjölken är spec bra mot rådnaden oxå

• Sous

Locobase repair (inte den som bara heter locobase) är det bästa jag har hittat för torra fläckar etc. Oöverträffad. Miniderm hjälper ju inte ett dugg.

Svar på tråden Hjälp! Skorv i pannan - Borago gör huden röd...