• Annis22

Hur planera julmaten under julafton?

Jag ska för första gången ha släkten hemma på jul och känner ett visst ansvar för ett stort och läckert julbord.
    Frågan är bara hur man får till all planering? Vad kan jag förbereda innan? Jag vill ju inte gärna stå hela dagen i köket utan vill ha så mycket som möjligt klart innan.

Tacksam för alla tips från er som har gjort det här förr!

• Svar på tråden Hur planera julmaten under julafton?
  • Havsluft

Köttbullar kan du göra långt i förväg och frysa! Sill kan läggas in 2 dagar innan i alla fall.

• Miss Cee

Tja det beror ju helt på vad du vill ha på julbordet :)

* Julskinkan gör du färdig dagen innan. Sina bitar kan man skära själv om man vill.
    * Köttbullar steker du också en dag innan, och sedan kan du bara värma upp dem i sen stekpanna alt ugnen när de ska serveras.
    * Sill och annat kallskuret kan du ju fixa flera dagar innan. Sedan så lägger du upp dem på rätt fat/burk på julafton, och drar plast över och ställer i kylen fram till serveringen.
    * Janssons frestelse går bra att göra dagen innan och bara värma upp igen i ugnen.
    * Potatis kan du skala dagen innan, förvara i vatten i kylen, och sedan kokar du precis innan middagen.

Vad brukar du mer ha?

• Ccilla

skriv ner en lista här med allt du ska ha, så är d ju lite lättare för oss o tipsa,, Jag jobbar med julbord, så jag ska nog äta pizza på julafton =)

• strojes

Detta blir tredje året som vi firar julafton här hemma hos oss med släktingar som kommer hit. Jag och min mamma delar på lagandet. Hon fixar en del och tar med och jag fixar en del.

Janson tex går ju alldeles utmärkt att göra i förväg och bara värma i ugnen (den kan ju till och med göras långt i förväg och frysas).
    Ta inte på dig att göra för mycket hemlagat utan köp tex köttbullar som är färdiga för att spara lite tid. Köp färdigkokt skinka och nöj dig med att griljera den själv vilket går utmärkt att göra några dagar innan och ha den i kylen.
    Vi har tagit bort en hel del grejer från julbordet som inte äts så mycket av som tex syltor och pastejer. Lutfisk, revbensspjäll har vi tagit bort (det hade vi inte heller när jag var barn utan det serverades någon annan dag).

• Annis22

Tackar! Vad snabbt det kom många svar. Både jag och min man är väldigt förtjusta i fiskdelen på julbordet och funderar just på att lägga in sill själv.
    När man har lagt den inlagda sillen i en röra, tex västkuströra, hur länge håller den sig då?

Vi har tänkt att ha:

Sill i olika smaker (löksill, senapssill, västkust, tar gärna emot fler tips: -) )
    Gravad lax
    Ev varmrökt lax
    Julskinka (har ej bestämt om jag ska ugnslaga eller koka den)
    Köttbullar
    Prinskorv
    Jansson
    Revbensspjäll
    Rödbetssallad
    Sillsallad

Rent logiskt inser jag att det enklast är att köpa allt färdigt i butiken, men samtidigt tycker jag att det är mysigt att kunna laga allt från grunden och förhoppningsvis smakar det godare också.

• strojes

annis: Om du vill göra det mesta själv börja redan nu med tex köttbullar och lägg i frysen. Och bestäm dig för vilka sillsorter du vill ha och kolla upp hur lång tid de ska stå och dra (vissa ska stå nån vecka eller så).

Svar på tråden Hur planera julmaten under julafton?