• peikko

Vart kan man prova 1600-1700-talskläder?

Jag undrar om någon vet vart man skulle kunna prova gamla klänningar, alltså modeller från 1600-1700-talet.
    Såna härliga klänningar som man ser på filmer...

Jag bor i Stockholm, skulle tycka det vore jätteroligt att få prova såna kläder någon gång. Tycker dom är så fina!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-29 01:36
    Menade alltså inte original-kläder, utan nya kopior.

• Svar på tråden Vart kan man prova 1600-1700-talskläder?
  • arkeologitjejen
    peikko skrev 2009-11-29 01:27:51 följande:
    Jag undrar om någon vet vart man skulle kunna prova gamla klänningar, alltså modeller från 1600-1700-talet. Såna härliga klänningar som man ser på filmer... Jag bor i Stockholm, skulle tycka det vore jätteroligt att få prova såna kläder någon gång. Tycker dom är så fina!
    Orginal från den tiden kan du nog bara glömma att någonsin få prova. De håller inte för det och är museiföremål. Däremot så kan du ju kontakta något sällskap för historiskt återskapande och se om du där kan få möjlighet att prova deras autentiska kopior. För 1700-talet finns det en intresseförening som heter Gustafs Skål som försöker återskapa 1700-talet under den Gustavianska eran då kvinnorna bar snörda liv och stora underkjolar på klänningarna (tänk Marie Antoinette). Däremot är ju alla dessa kläder privata och troligen handsydda, men frågan är ju alltid fri.

Annars kan du ju även kolla med Skansens kostymförråd och se om de har några klänningar du kan få prova. Även Dramaten och Operan bör ju ha, men som sagt, det är nog svårt, men frågan är alltid fri.

Lycka till!
    Linnea 080310
  • peikko
    arkeologitjejen skrev 2009-11-29 01:34:04 följande:
    Orginal från den tiden kan du nog bara glömma att någonsin få prova. De håller inte för det och är museiföremål. Däremot så kan du ju kontakta något sällskap för historiskt återskapande och se om du där kan få möjlighet att prova deras autentiska kopior. För 1700-talet finns det en intresseförening som heter Gustafs Skål som försöker återskapa 1700-talet under den Gustavianska eran då kvinnorna bar snörda liv och stora underkjolar på klänningarna (tänk Marie Antoinette). Däremot är ju alla dessa kläder privata och troligen handsydda, men frågan är ju alltid fri. Annars kan du ju även kolla med Skansens kostymförråd och se om de har några klänningar du kan få prova. Även Dramaten och Operan bör ju ha, men som sagt, det är nog svårt, men frågan är alltid fri.Lycka till!
    Nej, menade inte original.
  • arkeologitjejen
    peikko skrev 2009-11-29 01:35:50 följande:
    Nej, menade inte original.
    Misstänkte det, men man vet ju aldrig. Finns folk som har de mest fantastiska önskemål när man jobbar på museum.
    Du kan även kontakta SCA som är ett internationellt förbund för historiskt återskapande. De inriktar sig på tiden fram till 1500/1600-talet. Inboxa mig om du vill ha mer information, men nu ska jag sova.

Hoppas du får din dröm i uppfyllelse.
    Linnea 080310
  • peikko
    arkeologitjejen skrev 2009-11-29 01:38:30 följande:
    Misstänkte det, men man vet ju aldrig. Finns folk som har de mest fantastiska önskemål när man jobbar på museum. Du kan även kontakta SCA som är ett internationellt förbund för historiskt återskapande. De inriktar sig på tiden fram till 1500/1600-talet. Inboxa mig om du vill ha mer information, men nu ska jag sova.Hoppas du får din dröm i uppfyllelse.
    Är jätteintresserad av information, men kan inte komma in på din sida och maila dig.

Tack!!
Svar på tråden Vart kan man prova 1600-1700-talskläder?