Vi var ofta på Spira när vi var föräldralediga. Tyvärr får vi inte gå dit längre. Vi tillhör inte Stockholms kommun och vår kommun har inte något avtal med den stadsdelsnämnd som står bakom Spira (vi har fått ett erbjudande, men vår socialchef tackade tyvärr nej utan att först fråga socialnämnden). Dock har jag tagit upp det i nämnden, där jag själv sitter, och ska försöka få en ändring till stånd. Jag tyckte att Spira var helt fantastiskt. Det är så mycket som är annorlunda jämfört med bio-familjer under den första tiden hemma. På den vanliga Öppna förskolan pratades mest amning och förlossningshistorier och alla barn var pyttebebisar. Varken jag eller min dotter hade något större utbyte av det. På Spira fanns däremot andra som delade samma erfarenheter och funderingar som jag. Man kunde få råd om det som var aktuellt i vår familj. Alla visste att man inte tar upp någon annans nyadopterade barn i famnen och det fanns andra som varit med om att barn som tidigare fått för lite mat kunde ha svårt att sluta äta så länge det fanns något på bordet. Jag unnar verkligen andra nyblivna adoptivfamiljer i vår kommun att få tillgång till allt det.
Jag kan varmt rekommendera ett besök på Spira! Och du behöver inte vara där när de öppnar. Det var aldrig vi. Vi kom ofta strax efter första sångsamlingen, åt lunch där och var med på sena sångsamlingen. Sedan var det lagom för dottern att sova middag i vagnen på vägen hem. Det var ofta något mindre folk på eftermiddagen än på förmiddagen, men det kan ju ha ändrats.
Förutom att det är trevligt och givande att träffa andra adoptivfamiljer så är personalen, Bella och Helene, helt fantasiska. Bellas sångsamlingar är lika kul både för barn och vuxna och Helenes bullar saknar jag fortfarande, trots att det var bortåt fyra år sedan vi var där.
Annars finns inte så många möjligheter att träffas i Stockholm. Snart har AC (Norr, tror jag) någon sorts träff och ibland har ACs kansli Öppet hus, men de har dragit ned på det pga ekonomin. Dessutom finns mer eller mindre aktiva landsföreningar för de flesta länder. Vår förening, som är ganska liten, brukar ses några gånger per år.