• Penapöna

Stocksholmsföräldrar, träffas ni?!

Vi kom hem (från Sydafrika) med guldklimpen för några veckor sedan. Börjar längta lite efter att träffa andra föräldrar som också adopterat. Jag har läst om öppna förskolan Spira, är det många som går dit? Behöver man komma kl 9 när de öppnar? Vi bor inte inne i stan utan lite utanför...
    Ni här på Familjeliv som bor i Stockholm har ni träffar med varandra? Har Forever families träffar i Stockholm som det inte står något om på hemsidan?

Någon som vet?!

• Svar på tråden Stocksholmsföräldrar, träffas ni?!
  • KimKatt

Roligt att du tar upp frågan! Jag har oxå funderat över det och jag skulle oxå tycka det vore roligt att träffas. Jag har inte besökt Spira men har däremot hört att det bara är till för dem som bor i Stockholm (vi bor i Solna).

Jag skulle gärna ses. Även om man adopterat från olika länder (jag har en son på snart 1,5 år som är född i Nigeria) är det väldigt skönt att träffa andra som varit med om samma resa. Vi kanske kunde få ihop att träffas några härifrån Familjeliv? Det vore väldigt roligt tycker jag.

• Manchester

Vi var ofta på Spira när vi var föräldralediga. Tyvärr får vi inte gå dit längre. Vi tillhör inte Stockholms kommun och vår kommun har inte något avtal med den stadsdelsnämnd som står bakom Spira (vi har fått ett erbjudande, men vår socialchef tackade tyvärr nej utan att först fråga socialnämnden). Dock har jag tagit upp det i nämnden, där jag själv sitter, och ska försöka få en ändring till stånd. Jag tyckte att Spira var helt fantastiskt. Det är så mycket som är annorlunda jämfört med bio-familjer under den första tiden hemma. På den vanliga Öppna förskolan pratades mest amning och förlossningshistorier och alla barn var pyttebebisar. Varken jag eller min dotter hade något större utbyte av det. På Spira fanns däremot andra som delade samma erfarenheter och funderingar som jag. Man kunde få råd om det som var aktuellt i vår familj. Alla visste att man inte tar upp någon annans nyadopterade barn i famnen och det fanns andra som varit med om att barn som tidigare fått för lite mat kunde ha svårt att sluta äta så länge det fanns något på bordet. Jag unnar verkligen andra nyblivna adoptivfamiljer i vår kommun att få tillgång till allt det.

Jag kan varmt rekommendera ett besök på Spira! Och du behöver inte vara där när de öppnar. Det var aldrig vi. Vi kom ofta strax efter första sångsamlingen, åt lunch där och var med på sena sångsamlingen. Sedan var det lagom för dottern att sova middag i vagnen på vägen hem. Det var ofta något mindre folk på eftermiddagen än på förmiddagen, men det kan ju ha ändrats.

Förutom att det är trevligt och givande att träffa andra adoptivfamiljer så är personalen, Bella och Helene, helt fantasiska. Bellas sångsamlingar är lika kul både för barn och vuxna och Helenes bullar saknar jag fortfarande, trots att det var bortåt fyra år sedan vi var där.

Annars finns inte så många möjligheter att träffas i Stockholm. Snart har AC (Norr, tror jag) någon sorts träff och ibland har ACs kansli Öppet hus, men de har dragit ned på det pga ekonomin. Dessutom finns mer eller mindre aktiva landsföreningar för de flesta länder. Vår förening, som är ganska liten, brukar ses några gånger per år.

• Manchester

Har just kollat upp: Det är AC Stockholm Norr som firar Adoptionernas dag den 6/12 kl 14-18. Plats Studiefrämjandets lokaler, Humblegatan 34, Sundbyberg. Det blir föredrag om bland annat anknytning och vuxna adopterade som berättar och det finns lekrum för barnen.

Jag funderar på att gå dit med min dotter. Förhoppningvis får vi med resten av familjen också.

• KimKatt
    Manchester skrev 2009-11-29 11:57:07 följande:
    Har just kollat upp: Det är AC Stockholm Norr som firar Adoptionernas dag den 6/12 kl 14-18. Plats Studiefrämjandets lokaler, Humblegatan 34, Sundbyberg. Det blir föredrag om bland annat anknytning och vuxna adopterade som berättar och det finns lekrum för barnen.Jag funderar på att gå dit med min dotter. Förhoppningvis får vi med resten av familjen också.
    Vi har tänkt att gå dit hela familjen. Hoppas vi får en möjlighet att säga hej.
  • jeamon
    Manchester skrev 2009-11-29 11:47:43 följande:
    Vi var ofta på Spira när vi var föräldralediga. Tyvärr får vi inte gå dit längre. Vi tillhör inte Stockholms kommun och vår kommun har inte något avtal med den stadsdelsnämnd som står bakom Spira (vi har fått ett erbjudande, men vår socialchef tackade tyvärr nej utan att först fråga socialnämnden). Dock har jag tagit upp det i nämnden, där jag själv sitter, och ska försöka få en ändring till stånd. Jag tyckte att Spira var helt fantastiskt. Det är så mycket som är annorlunda jämfört med bio-familjer under den första tiden hemma. På den vanliga Öppna förskolan pratades mest amning och förlossningshistorier och alla barn var pyttebebisar. Varken jag eller min dotter hade något större utbyte av det. På Spira fanns däremot andra som delade samma erfarenheter och funderingar som jag. Man kunde få råd om det som var aktuellt i vår familj. Alla visste att man inte tar upp någon annans nyadopterade barn i famnen och det fanns andra som varit med om att barn som tidigare fått för lite mat kunde ha svårt att sluta äta så länge det fanns något på bordet. Jag unnar verkligen andra nyblivna adoptivfamiljer i vår kommun att få tillgång till allt det. Jag kan varmt rekommendera ett besök på Spira! Och du behöver inte vara där när de öppnar. Det var aldrig vi. Vi kom ofta strax efter första sångsamlingen, åt lunch där och var med på sena sångsamlingen. Sedan var det lagom för dottern att sova middag i vagnen på vägen hem. Det var ofta något mindre folk på eftermiddagen än på förmiddagen, men det kan ju ha ändrats. Förutom att det är trevligt och givande att träffa andra adoptivfamiljer så är personalen, Bella och Helene, helt fantasiska. Bellas sångsamlingar är lika kul både för barn och vuxna och Helenes bullar saknar jag fortfarande, trots att det var bortåt fyra år sedan vi var där. Annars finns inte så många möjligheter att träffas i Stockholm. Snart har AC (Norr, tror jag) någon sorts träff och ibland har ACs kansli Öppet hus, men de har dragit ned på det pga ekonomin. Dessutom finns mer eller mindre aktiva landsföreningar för de flesta länder. Vår förening, som är ganska liten, brukar ses några gånger per år.
    Instämmer helt! Tycker också att Spira är fantastiskt och åker mycket hellre dit än till öppna förskolan i området där vi bor. Har hört att det ska finnas någon öppen förskola för adopterade på Kungsholmen (tror dock att det bara är på fredagar). Där har jag själv inte varit än men hört possitivt om.
  • Manchester
    KimKatt skrev 2009-11-29 18:23:51 följande:
    Vi har tänkt att gå dit hela familjen. Hoppas vi får en möjlighet att säga hej.
    Det vore kul! Vi lär väl vara de enda som har två ljushyade barn, så vi borde gå att känna igen.
  • Paprikan

Hej!

Välkommen hem penapöna Vad roligt att ni ÄNTLIGEN blivit en familj!

Vi går oftast till öppna förskolan Kungsholmen på fredagarna när det endast är öppet för adoptivfamiljer. Det kan jag varmt rekommendera! Alla är välkomna, oavsett var i stockholm man bor och det brukar vara välbesökt. Kolla på

www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/

Vi kommer också gå på AC-träffen på söndag, det var väldigt bra förra året.

Kramar Marika med Sebastian 15 månader från Korea

• KimKatt
    Manchester skrev 2009-11-29 18:42:36 följande:
    Det vore kul! Vi lär väl vara de enda som har två ljushyade barn, så vi borde gå att känna igen.
    Ja så kanske det är. Jag ser ut som på mitt profil/nickfoto så du känner nog igen mig.
  • KimKatt
    Paprikan skrev 2009-11-29 21:20:01 följande:
    Hej!Välkommen hem penapöna Vad roligt att ni ÄNTLIGEN blivit en familj!Vi går oftast till öppna förskolan Kungsholmen på fredagarna när det endast är öppet för adoptivfamiljer. Det kan jag varmt rekommendera! Alla är välkomna, oavsett var i stockholm man bor och det brukar vara välbesökt. Kolla påwww.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/ 9030b550052d4Vi kommer också gå på AC-träffen på söndag, det var väldigt bra förra året.Kramar Marika med Sebastian 15 månader från Korea
    Den förskolan har jag hört talas om men det brukar aldrig funka för oss då min lille plutt sover lunch och det är bara öppet på förmiddagen. Men vad kul, då ses vi nog nästa söndag.
  • Ethi

Välkomna hem Penapöna! Nu är jag inte stockholmsförälder, men om man bor i norra Stockholm och inte har något emot att åka en liten bit (vi var t ex på G att flytta till Åkersberga och då hade jag fortsatt att åka för det tog faktiskt bara lite drygt en timme från dörr till dörr, och det är ju en bra timme att sova middag på för småttingar ) så kan jag varmt rekommendera AC Upplands öppna förskola i Uppsala. Just nu har vi öppet två dagar i veckan, ska man vara helt säker på att det faktiskt är folk där (det varierar just nu rätt kraftigt just på tisdagar, ibland är det typ ingen och ibland många) så ska man gå på en onsdag, för där finns det personal. Onsdagen den 9 december är det dock stängt, men annars så!

www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/12_adoptionscentrum/4_avdelningarna/103_Uppland/Tab8

• Cerdrica

Jag kan varmt rekommendera Spira! Bor inte själv i Stockholm men våra goda vänner gör och har varit där jättemycket.

Jag var mycket på vår lokala öppna förskola för adopterade under vår f-ledighet, det var kul för sonen (som iofs var lite äldre) och jätteskönt och bra att träffa andra a-föräldrar.

• mamita09

Instämmer helt i att öppna förskolan spiran är toppen! Jag och min son på 1,5 går dit ofta, barnen leker och får sina "första" kompisar och vi a föräldrar kan prata om allt mellan himmel och jord och som någon ovan skrev så är personalen där helt fantastiska och de goda bullarna finns kvar . Fortfarande så är det mer lugnt på eftermiddagarna. Om ni tillhör Stockholm så tycker jag verkligen ni borde gå dit och ta del av en otroligt bra verksamhet för adoptivbarn och deras föräldrar. På måndagar är det mer eller mindre reserverat för första gångs besökare och nyhemkomna.

Kram

• en glad

mamita09 skrev: "På måndagar är det mer eller mindre reserverat för första gångs besökare och nyhemkomna."
    - Och just därför kan det vara bra att slå en signal till Spira före första besöket så blir man särskilt mottagen och introducerad av Bella eller Helene!

• Penapöna

Ska kolla upp om Spira har något avtal med min kommun, säkert inte, det hade väl BVC sagt till oss redan...

Men då är vi kanske några som ses redan imorgon på AC-dagen i Sundbyberg, jag är usel på att känna igen folk från foton och kommer nog mest ha koll på sonen som jag nog lär ha i bärsele, han är ju fortfarande så ny och behöver den tryggheten. Men paprikan känner jag nog igen fast det var läääänge sedan vi sågs på kursen. Kanske man borde ha en liten Familjelivslapp på tröjan.....

Ethi: Jag har funderat på det faktiskt men jag har inget körkort och än så länge känns det jobbigt att tänka på att åka dit med tåget.

• KimKatt

Tyvärr kommer vi inte att kunna komma i morgon iaf. Dels har junior har varit krasslig och vi behöver vara hemma med vår nyopererade kisse.

• Manchester
    KimKatt skrev 2009-12-05 17:35:38 följande:
    Tyvärr kommer vi inte att kunna komma i morgon iaf. Dels har junior har varit krasslig och vi behöver vara hemma med vår nyopererade kisse.
    Synd! Hade varit kul att träffas IRL. Från oss kommer i alla fall jag och dottern. Sonens förkylningsastma är lite besvärlig just nu, så det kan hända att han och maken blir hemma. Får se hur det går. Det kan ändras rätt snabbt.
  • Penapöna

Tyvärr kunde vi inte komma idag, pojken har blivit så pass förkyld att det inte fanns något annat alternativ än att stanna hemma. Det blir förhoppningsvis fler träffar snart. Kanske kan vi från FL träffas iallafall?!

• Ethi

Ja, varför inte? Nu bor vi i och för sig inte i Stockholm men vi är rätt mobila och är gärna med på en träff ändå

Penapöna skrev 2009-12-06 14:26:12 följande:
    Tyvärr kunde vi inte komma idag, pojken har blivit så pass förkyld att det inte fanns något annat alternativ än att stanna hemma. Det blir förhoppningsvis fler träffar snart. Kanske kan vi från FL träffas iallafall?!
  • Thi 08

Jag har varit på förskolan som ligger på Kungsholmen.

Träffar även de som jag kommit i kontakt med iom min "hämtabarnkurs", och en tjej som åkte samma resa som mig.

• Thi 08

På kungsholmens förskola är man välkommen trots att man bor utanför stockholm som jag gör, jag bor i stockholms län men inne i stan, en kranskommun. De träffas fredagar mellan 9 (?) och 13.30

Svar på tråden Stocksholmsföräldrar, träffas ni?!