• Tereza

    Cykliska kräkningar, någon mer?

    Min son 3 år gammal lider av cykliska kräkningar alltså återkommande kräkningar sedan 1,5 års ålder. Vi vet inte orsaken men det kan vara en form av svår barnmigrän. När anfallen kommer kräks han flera gånger i timmen, får ont och blir jätte slö så vi måste direkt in på sjukhus där han får dropp och en massa mediciner. Har hittat en medicin nu som bryter av kräkningarna snabbare, annars kan de pågå i en vecka i sträck. Vill komma i kontakt med andra som har/har haft cykliska kräkningar eller som har barn som har det. Dock är detta ett ovanligt tillstånd.

  • Svar på tråden Cykliska kräkningar, någon mer?
  • Tereza

    Ingen? Vet dock att det är en sällsynt sjukdomsbild, är just därför jag vill ha kontakt med andra som har barn som lider av cykliska kräkningar.

  • frokenluju

    Hejsan!

    Jag heter Julia och jag är 22 år nu. Jag har haft CVS sen jag var fem år. Då fick jag åka in på sjukhuset första gången. När jag åkte in första gångerna, med ca tre månaders mellanrum, låg vi i isolation jag och min mamma tills de kom fram till att detta inte är smittsamt.

    Jag låg på Bodens sjukhus barnavdelningen då. Där träffade jag en läkare när jag blev några år äldre som hade hört av någon doktor som hade forskat i det här och han visade mig och min mamma sidor som visade på att jag har CVS.

    Den enklaste förklaringen jag har fått är att om jag inte av olika anledningar får i mig mat (som vid semester, magsjuka, stress..) bildas det ketoner (svältkroppar) och när för många har bildats blir min kropp "allergisk" mot dem och gör allt för att bli av med dem, genom att kräkas upp allt. Vi räknade en gång när jag var in och upptäckte att det var kring 100 gånger på en vecka.

    Känner igen det du berättar om att ditt barn är inne i en vecka. Varje gång jag varit inne har det varit i sju dagar precis. Vi har kunnat hålla koll på hur länge jag varit inne eftersom veckan ser likadan ut varje gång.

    Jag hoppas du kan läsa detta, om inte annat kan det ge dig och eran doktor något att gå på :)
    Har du frågor hör av dig, Jullan_@hotmail.com

  • frokenluju

    Kan tillägga att de säger att det inte är en sjukdom eftersom jag inte går på några mediciner eller lider av det annars än när jag är inne på sjukhuset som. Utan det är ett tillstånd jag hamnar i.

    Senast jag var in i en vecka var två år sen

  • Greeneyedgirl

    Jag har en dotter på snart 11 år som lidit av detta sedan hon var 1,5 år.
    Känner precis igen din beskrivning och kanske kan hjälpa dig med en bra läkarkontakt.
    Vi har turen att bo i Stockholm och tillhör Huddinge sjukhus/Astrid Lindgren där det forskas kring åkomman.
    Min dotter ingår i denna forskningsgrupp och är det barn som reagerar mest extremt av dessa barn. Vi känner forskningsledare väl efter alla dessa år.

    Det är någon typ av stress som utlöser det hela. kan vara en infektion, att man sovit eller ätit dåligt etc. Helt ofarligt, men det finns hjälp att få!

    Vi fick ganska tidigt veta att detta förmodligen skulle växa bort i skolålder, men finns fortfarande kvar,även om det lindrats betydligt senaste åren.
    När sjukdomen inträffar går det snabbt och kräkningarna går inte att häva eftersom kräkreflexen är så aktiverad (efter flera års kräkningar var tredje vecka). Barnet skall  i n t e n´behöva lida utan behöver vård omgående.

    Vi behöver inte gå via akuten, när det inträffar, utan ringer direkt upp på avdelningen och meddelar att vi är på väg. Förbereder hemma med bedövningsplåster, så när vi kommer in monteras sockerdropp nästan omgående. Detta pga att levern inte klarar av att "pusha" ut insulinet i kroppen.

    Det har ingenting med diabetes att göra, då kroppen producerar insulin, men bara klarar av att bekämpa ev infektion.

    Du får gärna kontakta mig för mer infoemation: charlottelindberg@hotmail.com.

  • frokenluju

    Måste bara säga, så underbart att det finns en forskningsgrupp om cvs. När jag fick veta att jag hade mitt för snart 20 år sedan var det en av mina läkare som hade hört talas om detta från en läkare från utlandet.
    Det du förklarar greeneyedgirl, om att det är stress/sovit dåligt/ätit dåligt.

    Fick förklaringen när jag var mindre, kommer jag ihåg, att cvs var en slags bakåtvänd diabetes, men som du säger greeneyedgirl, så har det inte något med diabetes att göra. De kallade det för bakåtvänd diabetes för att jag, till skillnad från diabetiker, behövde socker när jag fick mina snabba energifall. Godis "hjälpte" mig när jag var liten och jag snabbt fick blodsockerfall.

  • vixtoria

    Jag tror att min son hade det under typ ett års tid.


    Ungefär en gång i månaden kräktes han på morgonen, och efter ett tag kunde jag se ett samband med att det var när han ätit för lite middag och sedan ätit yoghurt  istället. Så nu undviker vi att göra så och problemet har försvunnit.

  • reptilina

    Min son (2 år) hade CVS en period i våras, kräktes då 5-6 gånger i timmen i ungefär 5 h i streck. Detta inträffade cirka varannan/var tredje vecka. Vi sökte hjälp hos barngastroenterolog och fick diagnosen CVS, men efter påsk lugnade det ned sig och han har inte haft ett enda anfall sedan dess. Vi hoppas verkligen att det håller i sig och att vi slipper fler anfall. PMa mig gärna om någon av er vill ha mer info eller ventilera. 

  • Emilie123

    Hej,

    Den här tråden kanske är jättegammal. Jag är inte van med familjeliv men jag chansar :)

    min son har haft migrän, inte alls ofta men för att vara på den säkra sidan gjordes en MR och man hittade en arachnoidalcysta, neurologerna säger att migränen inte beror på den och jag måste försöka lyssna på dem även om det är svårt. Min son mår bra men jag tycker cystan är så otäck och jag oroar mig hela tiden. Förstår inte hur den får plats i hans huvud. Önskar att jag var lyckligt ovetande om denna. Hur går det för era barn med denna cysta? Hjärta

Svar på tråden Cykliska kräkningar, någon mer?