• Silversolen

Tips mot snarkningar? Jag blir galen!

Jag blir väckt flera gånger i timmen varje natt av min mans snarkningar. Jag puttar på honom och så slutar han, sen går det en kvart så börjar han igen. Det är världens tortyr!

Han fattar inte själv att det är ett stort problem, så i natt spelade jag in honom med mobilen och spelade upp för honom. Då blev han jätteirriterad över att bli väckt av oljudet. "Så här har jag det hela nätterna!" fräste jag och vägrade stänga av.

Han blev sur/ledsen och gick och la sig på soffan. Han menar att det inte är hans fel att han snarkar. Men jag tycker inte att han försöker göra nåt åt det. Han snarkar ju till exempel bara när han ligger på rygg. Då kanske han kan bulla upp kuddar så att han bara kan ligga på sidan?

Någon som har tips på vad man kan göra? Han är smal som en sticka så att gå ner i vikt är ingen idé.

• Svar på tråden Tips mot snarkningar? Jag blir galen!
  • AannaH

finns ju nässpray..min son snarkar så taket lyfter vi va o sov en natt på sjukhuset för att dom skulle kunna hjälpa honom med snarkningarna..MEN då snarkade han inte på hela natten så där blev inte hjälpta. ska ju finnas någon snarkmask oxå.......

Robin -97 Nemo -05
  • LuMa

Far till läkare och be om hjälp.
    Med en relativt enkel operation så kan dom rensa upp i näsa och svalg vilket gör att han lättare andas och snarkar mindre om ens någonting alls.

• SIN74

Läkare är ett alternativ helt klart. Snarkare sover inte alltid så bra själva heller.
    Förr vet jag de som fic rådet att sy fast en tennisboll på pyjamaströjan så att när man hamnar på rygg lägger man sig automatiskt på sidan igen:)
    Det finns diverse näsvidgande preparat att testa med också.

Färstår dig precis - nätterna kan vara ett rent h-vete!

• garib

jag har opererat en sned nasa pga att sambon klagade.tyvarr snarkar jag iallafall.

• Ulf Harrys Farsa

Sluta röka, sluta dricka alkohol, gå ner i vikt (allt detta hjälper också)
    testat snarkplåster man sätter på näsan?

Och hur länge har ni sovit tillsammans? min fru blev galen i början, men nu hör hon mig inte.

• LuMa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-29 14:40:18 följande:

Och hur länge har ni sovit tillsammans? min fru blev galen i början, men nu hör hon mig inte.
    Din fru har tur då..
    Min sambo och jag har sovit ihop i snart 11 år och jag vaknar ännu av hans snarkande.
  • maurica

Själv stör jag sambon om nätterna med mina snarkningar, köpte näsvingevidgare på apoteket som fungerar riktigt bra, en lite plastmojäng man stoppar upp i näsan. Sambon är nöjd, jag snarkar mycket mindre!

• KossanMuu
    maurica skrev 2009-11-29 14:45:42 följande:
    Själv stör jag sambon om nätterna med mina snarkningar, köpte näsvingevidgare på apoteket som fungerar riktigt bra, en lite plastmojäng man stoppar upp i näsan. Sambon är nöjd, jag snarkar mycket mindre!
    Själv har jag använt snarkplåster, tyckte de funkade jättebra! Har aldrig förr andats så bra med näsan som jag gör med plåster på
    Är det inte obehagligt att ha plast i näsan när man ska sova eller vänjer man sig? För det är ju klart billigare i längden än de där plåsterna.
  • Fille Fjonkan

Usch, stackare! Min man snarkar också. Men oftast inte så fasligt mycket. Och han slutar när jag antingen sparkar på honom eller drar i hans täcke (så han tror att det håller på att glida ifrån honom och då far runt till sidan i en väldig fart).

Börjar han snarka igen brukar jag lämna rummet direkt och fortsätta sova i extrasängen. Annars finns risken att jag ligger och bara väntar på att han ska börja igen och igen och då är det ju lite svårt att somna om.

Jag hade uppskatat om han själv försökt göra något åt det. För även om han såklart inte gör det med flit är det j***igt irriterande och jag kan då inte göra något åt det.

Hans bror har skaffat någon form av näs- eller munspray som han (eller snarare hans fru) säger fungerar. Och så finns ju de olika anordningarna som ska spänna ut näsvingarna lite eller nåt.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • maurica
    KossanMuu skrev 2009-11-29 14:48:16 följande:
    Själv har jag använt snarkplåster, tyckte de funkade jättebra! Har aldrig förr andats så bra med näsan som jag gör med plåster på Är det inte obehagligt att ha plast i näsan när man ska sova eller vänjer man sig? För det är ju klart billigare i längden än de där plåsterna.
    Den håller bara ut näsvingarna, så man kan justera den (klippa till "vingarna" lite) så att det känns bekvämt. Jättebra nu när jag är gravid och ständigt täppt, skönt att faktiskt kunna använda näsan att andas med - och snarkningarna minskar. Det var ett tvåpack, så sambon använder också en när han är täppt tex.
Svar på tråden Tips mot snarkningar? Jag blir galen!