• Joico

Amarylliskruka

Jag köpte förra året en "amarylliskruka".. den liknar ganska mycket en hyasintvas men "stoppet" är längre ner.

Funkar den likadant? Ska löken hänga i den trånga delen med vatten under sig? Isåfall - är det en speciell amaryllis eller en sån vanlig som man köper i jord? Så tar man bara bort jorden?

HJÄLP

• Svar på tråden Amarylliskruka
  • och

Jag har aldrig provat någon sådan kruka, men ja, den ska fungera likadant som en hyacintvas. Skölj av jorden på en vanlig amaryllis bara, så blir det säkert bra.

• Joico

Inte jag heller, köpte den för att ha som vas men så köpte jag en amaryllis och tänkte att den kunde ju få vara i amarylliskrukan då. Jag har googlat men lyckades inte särskilt bra med det.. Tack för svaret, då ska jag prova det!

och skrev 2009-11-30 14:47:40 följande:
    Jag har aldrig provat någon sådan kruka, men ja, den ska fungera likadant som en hyacintvas. Skölj av jorden på en vanlig amaryllis bara, så blir det säkert bra.
  • och

Du får berätta hur det gick sen.

Amaryllisen är ju klar redan, så den behöver bara vatten för att blomma. Möjligen skulle jag misstänka att den kan bli lite ranglig om den får för mycket vatten innan själva blomman har kommit upp, men jag har som sagt var inte provat själv.

• Joico

I will!

Jag kanske bara ska ha lite vatten i botten då.. får prova mig fram. Kan inget om blommor egentligen. Jag vattnar när dom börjar se ledsna ut, det är min nivå

och skrev 2009-11-30 15:03:04 följande:
    Du får berätta hur det gick sen. Amaryllisen är ju klar redan, så den behöver bara vatten för att blomma. Möjligen skulle jag misstänka att den kan bli lite ranglig om den får för mycket vatten innan själva blomman har kommit upp, men jag har som sagt var inte provat själv.
  • och

Jag kan rätt så mycket, men lyckas ändå bara komma ihåg att vattna när de ser ledsna ut, så du är i gott sällskap.

• Joico

Skönt att höra
    återkommer med en bild när jag "planterat" växten.

och skrev 2009-11-30 15:26:01 följande:
    Jag kan rätt så mycket, men lyckas ändå bara komma ihåg att vattna när de ser ledsna ut, så du är i gott sällskap.
  • Snuttjulla

Annars brukar man kunna köpa amaryllislökar, så slipper man rensa jord och så från den, tror att det är lite uppdrivningsgrej med den...

• ewis1

Jag gjorde precis som med hyacinter förutom att jag hade hela vasen full med fina stenar också.

• Joico

Just ja, jag lovade ju bilder nu har jag lagt in 3st som är alldeles nytagna! Den har blivit jättelång sen jag köpte den, men den är faktsikt väldigt stabil och visar inga tendenser till att varken välta eller gå av. Dessutom verkar blomman vilja slå ut lite tidigt Tack för hjälpen!

• Joico

Dissar ni mig nu eller? blomman har dessutom slagit ut nu, ingen som är intresserad av att se?

Svar på tråden Amarylliskruka