• Sussgirl

Hur aktiverar ni era 5 månaders bebisar på dagarna?

Hej!
    Jag skulle vilja ha lite tips om hur man ska aktivera min 5 månaders bebis.
    Hon vill ha nya saker hela tiden och verkar inte bli trött av det vi gör.
    Ligger era små på mage och tränar ofta?
    Min lilla vill inte ligga lång stund innan hon piper =( dom ska ju träna för att kunna krypa men vet inte hur det ska gå till..

Hoppas på svar.
    Mvh Susanne

• Svar på tråden Hur aktiverar ni era 5 månaders bebisar på dagarna?
  • Hexen

Hej!
    Jag håller med det är svårt!
    Har också en 5månaders. Vi brukar bada o leka med saker i badkaret. Leka tittut, "flyga flygplan", ge honom en nappflaska med lite vatten i, babygymet (som snart inte kan användas)...

Lägger olika saker utom räckhåll så att han blir peppad att röra sig mot det. Ibland har han strumpor ibland inte, ibland ligger han på kudde, filt, madrass etc.

Puffar på för tips!

• smulan16

-stå framför spegeln en stund
    -lägga leksaker i en liten hink, så att bebisen får plocka ut dom själv.
    -bära i babybjörnen
    -ta fram bakverktyg, miniräknare, fjärrkontrollen mm som bebisen får pilla på
    -gåstol (superbra)
    -leka "hattaffär" med byxor, durkslag, mm
    -ligga i sängen och får en tidning och riva i, jag kan ligga bredvid och läsa i korta stunder
    -sätta in foton i ett litet fotoalbum (på pappa, mormor mfl) som bebisen får kika på.
    -baka med bebisen i babybjörnen (kan gå lite långsamt...)
    -köp en genomskinlig badboll- jättekul att ha framför bebisen (man kan hålla i bebisen, lägga bebisen på magen på bollen)
    -göra olika djurljud
    -titta i pekböcker
    -köpa ett pussel med knappar på som dom kan pilla bort själva

det var några tips från mig!

• stardream

ush ja, det är skitsvårt, min lilla tröttnar på nolltid...
    men vi brukar:

-ut o gå i vagnen
    -åka o hälsa på mormor
    -gå runt på upptäcksfärd i huset, känna på handukar, blommor o annat
    - titta på tv, när jag bara inte orkar hålla på längre, och hon gillar med tv´n
    - hon sitter med mig i babysittern när jag tex viker tvätt

tja, jag har faktiskt inte så mycket fantasi.., orkar inte göra så mycket på dagarna heller för hon sover inte på nätterna..

• HelenaW

Min femmånaders ligger jättemycket på mage (vägrar ligga på rygg och rullar över direkt) kravlar sig fram och övar på att krypa. Han har just upptäckt att sladdar är roligt så det gäller att hålla koll nu. Vi övar också på att sitta, läser böcker, kittlas, flyger flygplan, badar och duschar och så går vi på öppnis, babysång, babysim och hänger en hel del med min kompisar (med och utan barn).

• Spinnelin

Provade att leka hattaffär som smulan tipsade om.
    Hon skrattade så hon kiknade och vred sig av skrattattacker när vi turades om att ha durkslaget på huvudet! Borde ha filmats. Underbar kväll. Tack för tipset!!!

Svar på tråden Hur aktiverar ni era 5 månaders bebisar på dagarna?