• Silversolen

Hur vet jag om korven är varmrökt?

När man köper påläggskorv (typ Onsalakorv) står det bara att korven är rökt. Hur vet jag om den är varm- eller kallrökt?

• Svar på tråden Hur vet jag om korven är varmrökt?
  • skånetös78
    Silversolen skrev 2009-11-29 19:03:00 följande:
    När man köper påläggskorv (typ Onsalakorv) står det bara att korven är rökt. Hur vet jag om den är varm- eller kallrökt?
    Jag tror att de allra flesta påläggskorvar är kallrökta men om du fryser den i minst 3 dygn så kan du äta den även om den är kallrökt enl livsmedelsverkets kostråd för gravida.
  • Silversolen

Usch, det var synd för jag har ätit sjukt mycket korv hela helgen. Trodde att det var salami och sånt som var kallrökt, sen slog det mig att det kanske gällde annan korv också :(

• skånetös78
    Silversolen skrev 2009-11-29 19:10:28 följande:
    Usch, det var synd för jag har ätit sjukt mycket korv hela helgen. Trodde att det var salami och sånt som var kallrökt, sen slog det mig att det kanske gällde annan korv också :(
    Ja jag tror att man brukar kallröka korv eftersom den då håller sig längre och påläggskorvar brukar man ju vilja kunna förvara ett tag..
  • Silversolen

Mejlade till Onsalakorv och fick det här svaret:

"Hej!

Onsalakorven är kallrökt så den skall ni inte äta.
    Nästan alla rökta korvar är kallrökta.

Med vänlig hälsning
    Inger Persson
    Miljö och Kvalitetsavdelningen
    Atria Scandinavia AB
    Tel: 035 172680"

Trist, jag trodde det var salami och parmaskinka och sånt man skulle undvika. Inte all påläggskorv...

• La Lola
    Silversolen skrev 2009-11-30 18:48:07 följande:
    Mejlade till Onsalakorv och fick det här svaret: "Hej! Onsalakorven är kallrökt så den skall ni inte äta. Nästan alla rökta korvar är kallrökta. Med vänlig hälsning Inger Persson Miljö och Kvalitetsavdelningen Atria Scandinavia AB Tel: 035 172680" Trist, jag trodde det var salami och parmaskinka och sånt man skulle undvika. Inte all påläggskorv...
    "Så det ska ni inte äta"...jo...frys den i 3 dygn innan......
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Bellbox

Dum fråga säkert, men HUR vet jag om korven är varmrökt då som jag köper?!
    *gravid med sömnbrist*
    (om jag nu inte vill frysa det jag ska äta i 3 dygn alltså)

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan 08 & Lill-Stump*n BF 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • La Lola
    Bellbox skrev 2009-11-30 19:32:01 följande:
    Dum fråga säkert, men HUR vet jag om korven är varmrökt då som jag köper?! *gravid med sömnbrist* (om jag nu inte vill frysa det jag ska äta i 3 dygn alltså)
    Om det inte står så är det ju bara att kontakta producenten.....
  • Silversolen

La Lola skrev 2009-11-30 19:33:49 följande:

Om det inte står så är det ju bara att kontakta producenten.....
    Jo, men problemet uppstår ju ofta när man står i affären och ska handla. Men som jag förstår det är nästan all korv kallrökt, så jag får väl lägga in korven i frysen då!
  • La Lola
    Silversolen skrev 2009-11-30 19:55:58 följande:
    Jo, men problemet uppstår ju ofta när man står i affären och ska handla. Men som jag förstår det är nästan all korv kallrökt, så jag får väl lägga in korven i frysen då!
    Ja men då letar man en som det står varmrökt på eller som sagt, stoppar den i frysen....
  • Blgebo

Så varmrökt korv är ok?
    Jag som är så sugen på Gustavskorv (hästkorv) på julbordet! Den är varmrökt, står så på förpackningen. Trodde jag var tvungen att avstå den i år

• La Lola
    Blgebo skrev 2009-12-04 21:16:19 följande:
    Så varmrökt korv är ok? Jag som är så sugen på Gustavskorv (hästkorv) på julbordet! Den är varmrökt, står så på förpackningen. Trodde jag var tvungen att avstå den i år
    Ja varmrökt räknas som tillagat. Tillagat = ok.

Vet inte vilken vecka du är i men du borde ha fått eller ska få kostråden i pappersform av din BM.
    Annars så finns de här:
    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
  • Blgebo

Går in i v. 30 idag
    Tredje barnet, så jag har nog hört råden ett par ggr, men allt fastnar inte. Har nog säkert fått dem i pappersform, ligger nog i bunten med papper vi fick
    Är nog en hel del jag avstått ifrån som jag kanske kunnat äta

• La Lola
    Blgebo skrev 2009-12-05 00:46:36 följande:
    Går in i v. 30 idag Tredje barnet, så jag har nog hört råden ett par ggr, men allt fastnar inte. Har nog säkert fått dem i pappersform, ligger nog i bunten med papper vi fick Är nog en hel del jag avstått ifrån som jag kanske kunnat äta
    Aha, ok.
Svar på tråden Hur vet jag om korven är varmrökt?