• bambiboken

Är jag gammaldags?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men vi provar här!

jag är mammaledig med en 15 månaders kille och nr två på väg i januari.

JAG anser att eftersom jag går "hemma" hela dagarna så ska jag ha huvud ansvaret för Tvätt disk städ plock matlagning osv...eftersom min sambo jobbar heltid dessutom skift. men det är många som tycker att min sambo är fruktansvärt bortskämd och borde göra mer hemma men jag tycker inte det...han hjälper till om jag ber honom men det häner inte ofta...Har jag en gammaldags kvinnosyn på detta?

• Svar på tråden Är jag gammaldags?
  • Lillstrumpa 08

Ja enligt min mening.

• mammaNena

japp, konstig syn enligt mig! så har vi inte det här. men vi trivs bra så som vi har det, och jag hoppas att ni trivs så som ni har det. och då e ju alla nöjda och glada!

• KramKalas

om du känner att du orkar o att det funkar för dig så är det väl ok. Alla måste lösa detta så att de passar dem. Det viktigaste är väl att man pratar ihop sig inom familjen.

• Shorona

Så har vi det också här hemma! Jag trivs! Fastän jag har en nyfödd hemma och en 3-åring så hinner jag göra saker om dagarna. (även om amningen tar upp en hel del tid!)

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • SilverEmma

Om det fungerar för er båda två & ni mår bra av det så spelar det väl ingen roll? Vi hade också det så när sambon jobbade men jag såg inte det så! Fanny var väldigt enkel & jag kunde antingen : 1- plocka iordning här hemma, 2 - sitta i timmar & glo på ungen som sov, 3 - häcka framför datorn alltför många timmar om dagen.

Såg det som självklart att plocka undan, fixa tvätten & förbereda middagen när jag ändå hade all tid i världen på mig.

• Sennaboo

När jag är föräldraledig gör jag också mer hemma än min man. Dock ser han och jag detta som en bonus och inget som varken jag eller han kräver av mig eller den som nu är hemma med barnen. I första hand ska man vara tillsammans med barnen. Men om man under dagen får en stund ledigt och då känner för att göra något husligt är det ju skönt att man slipper det till kvällen när båda är hemma.

• identitet

Jag tänker nog lite som du ts! men jag är iofs hemma själv med barnen hela veckan eftersom min man jobbar borta så det finns ju bara jag liksom, och jag städar ju då inte efter honom heller så det kanske inte var något svar på frågan egentligen. Men ja jag tycker att eftersom jag är hemma mest så är hemmet mitt ansvar. Det funkar kanon för oss - gammaldags eller ej ;)

• skruttan8

Nej, jag tycker alla ska göra på sitt sätt, vi människor är OLIKA och trivs ni som ni lever, that´s fine. Så tråkigt om vi gör likadant alla.

• Liverithe

Om du inte mår dåligt av det så är det väl inget problem? Själv hinner jag inte göra ett skvatt på dagarna, skulle gärna hunnit fixa lite när maken kommer hem från jobbet.

• anyXX

Beror lite på tycker jag. Vi hade som regel att den som var hemma inte behövde göra mer än att ta hand om barn, men sen är det ju lite olika hur krävande barnet är och i vilken ålder. En 15-månaders kan ju vara med och hjälpa till med städ, tvätt osv, men om man har en 3-månaders med kolik är det inte lika lätt! Jag tycker inte att man måste dela upp ansvar sådär utan det är bådas ansvar att göra så mycket man orkar och hinner och så blir det olika i perioder.

Svar på tråden Är jag gammaldags?