• Humörmamman

Knep att få bort kattkisslukt från skinnsoffa??

Fy vad det luktar äckligt. Har en hankatt som kissat i vår skinnsoffa. Jag har sprayat med diverse rengöringsmedel, men det luktar fortfarande. Någon som har något bra "husmorsknep", så får du gärna dela med dig, funkar det kommer jag att vara dig evigt tacksam!

• Svar på tråden Knep att få bort kattkisslukt från skinnsoffa??
  • Humörmamman

Ingen som har något knep? Jag har provat med ättika, och det hjälpte inte heller. Det är väl bara att slänga soffan och köpa en ny. Suck.

• och

Här har katterna kissat på ett par skinnskor, och det gick inte att få bort lukten. Skinn är så poröst, att det inte går att få bort lukten tror jag. Har du provat att skura ordentligt med såpa innan du har haft på andra rengöringsmedel? Möjligen finns det sprayer i djuraffärerna, men jag har inte testat dem.

De flesta försäkringsbolag ersätter inte skador som orsakats av egna djur, men om det är grannens katt som har smitit in borde det gå på hemförsäkringen. Visserligen med självrisk, men det blir kanske lite billigare än att köpa en helt ny soffa.

• Humörmamman

Tja, det går ju inte att göra något innan allt det jag redan gjort.... Men jag ska testa att gno med såpa imorgon. Tyvärr kan jag inte skylla på någon grannkatt. Det är en katt vi har hittat i skogen.... Funderar på att sätta tillbaka honom där han kom ifrån.. Nej då, det skulle jag aldrig kunna göra, men om han fortsätter efter att vi har kastrerat honom kommer han upp till himlen fortare än kvickt!

• och

Oj, ursäkta det var inte så jag menade. Men om man inte får bort allt innan man har på antiluktmedel så kommer doften bara tillbaka.

Katter brukar kissa för att de är stressade, så han kanske lugnar ner sig lite framöver. Många kattlådor, och gärna en kattlåda i närheten av ställen de har kissat på, rekommenderar jag. Man kan ta bort den när man märker att det har börjat fungera. De möbler man är rädd om kan man lägga plastad frotté över tillfälligt.

Ang försäkringen - det var bara ett tips.

• felicityporter

Jag vet några kattuppfödare som använt sig av en spray som heter Yocoair (finns på Clas Ohlson för ca 70 spänn) och det har fungerat jättebra! Ingen lukt efter det.

• camas
    felicityporter skrev 2009-12-02 01:11:14 följande:
    Jag vet några kattuppfödare som använt sig av en spray som heter Yocoair (finns på Clas Ohlson för ca 70 spänn) och det har fungerat jättebra! Ingen lukt efter det.
    tack för tipset!
  • Zaria

Urine off är superbra, vet dock inte hur bra det är för en skinnsoffa, men det kanske kan vara värt att kollas upp?

Finns i välsorterade djuraffärer

• mammaflickan

Om kuddarna går o dra av så gör det o häng ut skumgummit (eller köp nytt). Tvätta insidan av soffan med såpa o sen ättiksbadda/spreja. Till skinnet, gå till hästaffären o köp lädertvål o skrubba på! Kan ju va värt ett försök om du inte har gjort det innan.

• Zaria
    Humörmamman skrev 2009-12-01 22:58:51 följande:
    men om han fortsätter efter att vi har kastrerat honom kommer han upp till himlen fortare än kvickt!
    menar inget illa, men varför kastrerades han inte så fort som möjligt? med tanke på att han börjat kissa inne så borde han vara 6 månader plus?
  • Hanna35

Minns att min hankatt kissade i min säng och jag då fick tips att med ammoniak får man bäst bort det och vad jag minns så försvann lukten.
    Har för mig att man blandade ammoniak och vatten.
    Nu var det väldigt längesen och om det fungerar på skinn vet jag inte.

Lycka till

• Humörmamman

Anledningen till att vi inte har kastrerat honom tidigare är att vi hittade honom utsvulten och övergiven i på en parkeringsplats vid en vandringsled. Vi har haft honom två veckor hos mina föräldrar medan vi har behandlat honom för skabb och ögonproblem. (Vill inte att våra djur skulle smittas).

Jag har svabbat med Clorin tre gånger nu, men trots det luktar det fortfarande. Ska kolla det där medlet på Clas Ohlsson och Urine Off. Jag är nog tyvärr ganska säker på att det har gått in i stoppningen i soffan och då går det ju inte att göra något åt det hela.

Ja, det är en kär katt och han älskar vår hund, de är så söta ihop när de kelar med varandra och tvättar varandra. (Tufft jobb för katten....- det är en stor hund)

Tackar för tipsen! Jag har börjat kolla på Blocket, synd att det är ganska dyrt om det ska likna något. Maken föreslog att vi kunde sätta ut vår soffa, kanske det finns någon som blivit av med luktsinnet som kan tänka sig den????

• Kinya
    och skrev 2009-12-01 22:42:41 följande:
    Här har katterna kissat på ett par skinnskor, och det gick inte att få bort lukten. Skinn är så poröst, att det inte går att få bort lukten tror jag. Har du provat att skura ordentligt med såpa innan du har haft på andra rengöringsmedel? Möjligen finns det sprayer i djuraffärerna, men jag har inte testat dem.De flesta försäkringsbolag ersätter inte skador som orsakats av egna djur, men om det är grannens katt som har smitit in borde det gå på hemförsäkringen. Visserligen med självrisk, men det blir kanske lite billigare än att köpa en helt ny soffa.
    Jag vet en vars hund tuggade sönder en skinnmöbel och hon fick ersättning från försäkringen med motiveringen att hon inte kunde veta att hunden skulle göra det eftersom den aldrig gjort det innan. Om det hände igen skulle hon inte få ersättning eftersom då vet hon att hunden gör så. Kolla med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till det.
  • Kinya
    Humörmamman skrev 2009-12-05 23:58:37 följande:
    Anledningen till att vi inte har kastrerat honom tidigare är att vi hittade honom utsvulten och övergiven i på en parkeringsplats vid en vandringsled. Vi har haft honom två veckor hos mina föräldrar medan vi har behandlat honom för skabb och ögonproblem. (Vill inte att våra djur skulle smittas). Jag har svabbat med Clorin tre gånger nu, men trots det luktar det fortfarande. Ska kolla det där medlet på Clas Ohlsson och Urine Off. Jag är nog tyvärr ganska säker på att det har gått in i stoppningen i soffan och då går det ju inte att göra något åt det hela. Ja, det är en kär katt och han älskar vår hund, de är så söta ihop när de kelar med varandra och tvättar varandra. (Tufft jobb för katten....- det är en stor hund)Tackar för tipsen! Jag har börjat kolla på Blocket, synd att det är ganska dyrt om det ska likna något. Maken föreslog att vi kunde sätta ut vår soffa, kanske det finns någon som blivit av med luktsinnet som kan tänka sig den????
    Använd INTE klorin! Tyvärr är det vanligt att klorin triggar katter att kissa just där. Varför vet jag inte men tydligen gillar de doften eller nåt.
  • Novia

Som ovanstående skrivit så är klorin det SISTA man ska använda, det uppmuntrar dem att kissa på samma ställe igen.

Jag har fått tipset att hälla ut alsolsprit eller annan sprit eftersom det tydligen avdunstar och tar doften med sig. Jag tycker det funkar hyfsat, tyvärr har någon av katterna kissat i soffan efteråt igen...

Här handlar det om utekatter som börjar kissa inne när det blir kallt och "tråkigt" att gå ut. De har flera kattlådor men föredrar soffan av någon anledning. INTE okej.

• Humörmamman

Tja, där ser man vad man kan lära sig, hade ingen aning om att katter var så förtjusta i Clorin. Suck, fast den lukten är borta nu (tycker jag) men kisslukten lever kvar!

• Volcany

vinäger salt och vatten blandar man ihop och sedan strycker man mot kattpinket

Svar på tråden Knep att få bort kattkisslukt från skinnsoffa??