• Lotta37

Gravid-Yoga Solna?

hej,
    någon som kan tipsa om bra gravidyoga i Solna? Har fått tips om Yogashala Stockholm, som har kurser på Fjällgatan - men dit är det såå långt..

tackar!

• Svar på tråden Gravid-Yoga Solna?
  • Crown

Det finns i Solna. Rootlight heter det (www.rootlight.se). Jag går där. Däremot tycker jag att det är sådär. Jag har tidigare gått på yoga och förväntade mig ett yogapass. Passen där är på 1,5 timma. Vi börjar kroniskt 15 minuter för sent. De första använda 10-15 minuterna går åt till att prata om hur veckan har varit och om man har varit extra snäll mot sig själv. Det är ganska gott om feministtjat om hur mycket bättre kvinnor är än män, vilket jag har lite svårt för.
    Instruktören använder sig av timer för att hålla koll på hur länge man gjort en övning. Jag tycker inte att yoga ska innehålla pip-pip-pip-pip. Det är ju föga avslappnande.
    Man "mediterar" en del, där tyngden känns som om den ligger på vilka ord (mantra) man ska sjunga ut ljudligt. Sist avslutar man med en sång om hur bra man är. Det tycker jag känns otroligt fånigt. De andra ställen jag gjort yoga på har man blivit mentalt guidad i övningarna, vilket jag saknar här. Här får man i bästa fall andningsguidning.

Men! Det är trevligt att träffa andra gravida. Tycker man om att prata mycket om hur man har det så är det också bra. Några yogaövningar hinns ju trots allt med. Jag ångrar dock att jag betalade för kursen. Jag hade valt att åka lite längre. Dessutom så skulle jag så här i efterhand tagit reda på hur lektionerna skulle hållas innan jag bestämde mig. Jag gick liksom du också på närhet...

Svar på tråden Gravid-Yoga Solna?