• Abinandha

Hur länge kan man ha torsk?

Min lilla pojke fick antibiotika som nyfödd (föddes med en infektion i lungorna) och när han var tre veckor kom svampen i munnen som ett brev på posten, massor i hela munnen. Vi fick mycostatin och har penslat och penslat, både mig och honom, kokat nappar och tvättat leksaker. Jag har också fått en tablettkur trots att jag inte har svamp (kollat med odling).

Nu är han 5 månader och svampen är fortfarande kvar! Jag tror jag blir tokig och lillkillen är redigt trött på att få medicin. Det känns så hemskt att behöva brottas med honom 4 gånger varje dag.

Någon som har erfarenhet av att torsken inte ger med sig? Hur har ni gjort? Hittat nåt som fungerat? Börjar bli lite smått desperat.

• Svar på tråden Hur länge kan man ha torsk?
  • Kokosen86

Hej, min son hade det från kanske 1månad till 10mån. Kommer ihåg att vi pensla som fan ochså, vart så frusterarde! Sen misstänkte dem att det spridit ner sig till halsen och han fick ont är han åt.. Sen försvann det bara :S Haha. Minns inte nått speciellt...
    Men jag minns att man vart frustrerad. Många gånger såg det ut som att det höll på att försvinna sen wiips kom det igen. Kanske vissa barn helt enkelt har lättare att få det och svårarae att bli av med det?
    Har du hört med bvc om råd? Annars är det bara o fortsätta pensla och koka nappar...
    ÄR ingenting jämfört med en 18mån nu som ska ha antibiotika, näsdroppar m.m som skriker, blir rädd och , skakar på huvudet och spottar ut.... Eller tvingas hållas fast vid inhalation eller ta snor-prov hos läkarn där ett långt rör förs upp i näsran LÅÅÅÅNGT och barnet får panik...

Fortsätt kämpa, det försvinner så småningom

• Abinandha

Tack! Men 5 månader till... Nu verkar det som om det kanske kanske är på väg bort. På bvc säger de mest att det är att härda ut. Dock sa de idag att om det inte ger med sig nu kanske man kan prova gentiana (heter det så?).

Låter tufft att ha en 18 månaders som inte vill! Bra kämpat!

• Kokosen86
    Abinandha skrev 2009-12-01 22:32:17 följande:
    Tack! Men 5 månader till... Nu verkar det som om det kanske kanske är på väg bort. På bvc säger de mest att det är att härda ut. Dock sa de idag att om det inte ger med sig nu kanske man kan prova gentiana (heter det så?). Låter tufft att ha en 18 månaders som inte vill! Bra kämpat!
    Ingen aning vad det är. Finns det olika? :S Minns inte ens vad vi hade. Mindes knappt att det "penslades"på.... Men färgen är blå va?
    Men det är juh bra om ni får nått starkare. Det är juh jätte vanligt med torsk..
  • emmasophia

Tufft!! Min son penslades flera veckor med mycostatin men det tog bara bort smärtan (han åt bättre). Själva vita belägningen var kvar. Till slut efter flera veckor penslades han med en lila färg (kommer inte ihåg vad det heter). Det är en jättegammal sätt och rekommenderas inte längre men min son var inlagt och då gjorde de detta i sjukhuset. Det är en stark behandling och man fick inte upprepa det innan 4 veckor hade gått från första penslingen. Vi fick göra det två gånger sedan var torsken borta! Lycka till!

• Abinandha

Jaha, jag trodde den var väck, men nu har svampen blossat upp igen. Jag blir tokig! Nu tror jag vi ska få prova det lila istället för mycostatin.

• SnipSnapSnut

Förlåt om jag frågar lite i din tråd TS men ni verkar så kunniga här! Min 5 veckors har torsk och det blir bara värre....har fått sådant medel som ni pratar om...men när ni skriver penslar...hur gör ni då? Jag sprutar in 1 ml med en sådan där liten spruta, är det fel...bör jag göra på något annat sätt?

Jag undrar också om man ska ta detta medel på sina bröstvårtor också?

Viktigast av allt är frågan om de har ont?? Har problem med min amning nämligen och vill ju inte förstöra ännu mer med det här. På bvc sa de att de inte har ont av torsk...men ni menar alltså att de kan ha det? Hon gör lite konstiga grimaser och håller på med tungan när hon ska amma...

Svar på tråden Hur länge kan man ha torsk?