• Hanah

V.32 - ONT i magen, vad är detta?!??

Jag har haft som magknip sen i går morse. Hela magen spänner sig och det gör ONT! Det känns inte som förvärkar eller så, utan mer som knip - fast i hela magen.

Nån som vet vad det beror på?

Jag är i v. 32.

• Svar på tråden V.32 - ONT i magen, vad är detta?!??
  • JasmineRabogliatti

sammandragningar. förvärkar behöver inte göra ont sa dem till mig på förlossningen. kommer det regelbundet?

• Hanah

Det sitter i hela tiden, sen igår morse- Känns mer som magsårsliknande

• Newbride2008
    Hanah skrev 2009-11-30 16:51:29 följande:
    Det sitter i hela tiden, sen igår morse- Känns mer som magsårsliknande
    Kan du ha ätit något dåligt?
  • number4

Hej,
    har du haft besvär med magsyra (sura uppstötningar) innan eller under graviditeten? I så fall kan det mycket väl vara det. Jag fick tillbaka det för nån vecka sedan (är i v.33) när magen kommit så högt upp att den pressar mot magsäck och magmun. I min förra graviditet fick jag så galet ont av detta att jag blev inlagd på sjukhuset (trots att jag vid upprepade tillfällen försökte förklara att det berodde på magsyra och att jag bara behövde medicin). Det kan alltså göra väldigt ont och kännas som nåt utöver sura uppstötningar. Du kan ju testa med en losec och se om det känns bättre, funkar ganska bra för mig i alla fall.

• socute

Vart i magen gör det ont? långt upp eller långt ner?

Theo 05-10-27
  • Hanah

Det gör ont vid magsäcken. Men har aldrig haft problem med magkatarr eller liknande förut, så jag kopplade inte direkt.. Men nu vet jag, jag provade med Omeprazol o novalucol igår och det blev MYCKET bättre
    Nu ska man ju helst inte äta omeprazol under grav, så nu knaprar jag novalucol ist o ska hämta ut Andapsin imorn på Apoteket.

Under förra grav hade jag halsbränna o sura uppstötningar som gjorde ont längs med hela matstrupen, det liksom brände. Men det kändes inte alls så här! Men det kanske är vanligt att man får magkatarr under grav?!

• number4
    Hanah skrev 2009-12-01 16:52:36 följande:
    Men det kanske är vanligt att man får magkatarr under grav?!
    Vad bra att det funkade! Det är visst hormonellt, magmunnen blir slappare än vanligt och man får mer reflux (uppstötningar). Sen blir det ofta bättre i andra trimestern, men kommer gärna tillbaka i tredje då magen börjar bli stor och trycka på. Värre blir det i någon månad till - så sluta inte med medicin! - men sen när magen sjunker lite så KAN det bli lite bättre igen.

Ett tips bara: en av biverkningarna med andapsin är illamående... Jag har hållt mig till lousec eller omeoprazol, trots att det senare inte är godkänt för gravida. Detta eftersom det innehåller identiska verkningsamma substanser som de godkända, men har funnits kortare tid på marknaden (vilket ändå är ett 10-tal år, läkemedelstester är ju mycket långdragna). Att jag vågar beror på att jag talade med apotekspersonal som var mycket övertgande på denna punkt (även fast läkaren skrev ut andapsin - som jag mådde illa av...).
  • Hanah
    number4 skrev 2009-12-02 13:24:03 följande:
    Vad bra att det funkade! Det är visst hormonellt, magmunnen blir slappare än vanligt och man får mer reflux (uppstötningar). Sen blir det ofta bättre i andra trimestern, men kommer gärna tillbaka i tredje då magen börjar bli stor och trycka på. Värre blir det i någon månad till - så sluta inte med medicin! - men sen när magen sjunker lite så KAN det bli lite bättre igen.Ett tips bara: en av biverkningarna med andapsin är illamående... Jag har hållt mig till lousec eller omeoprazol, trots att det senare inte är godkänt för gravida. Detta eftersom det innehåller identiska verkningsamma substanser som de godkända, men har funnits kortare tid på marknaden (vilket ändå är ett 10-tal år, läkemedelstester är ju mycket långdragna). Att jag vågar beror på att jag talade med apotekspersonal som var mycket övertgande på denna punkt (även fast läkaren skrev ut andapsin - som jag mådde illa av...).
    Aahh.. ok! Ja, och dessutom är ju barnet nästan färdigutvecklat i magen, så det kan ju inte bli något fel på organ som bildas osv.. så det går nog bra med Omeprazol, som du säger.
Svar på tråden V.32 - ONT i magen, vad är detta?!??