1,5-årskontroll?
Vad görs på 1,5-årskontrollen på BVC?
Vad görs på 1,5-årskontrollen på BVC?
Vikt, längd, reflexer, lussna på lungorna, se i öronen, fråga om de pratar, går, går ärenden, bajsar bra.
"Går ärenden"?
Om du ber h*n h'ämta något, förstår h*n då vad du ill ha?
Men "pratar"....menar de i långa meningar då eller? Har hört nåt om att de ska kunna säga 8-10 ord....stämmer inte det? Måste de kunna uttala orden perfekt eller går det bra att säga bi när han menar bil? Ska de inte kunna nåt med klossar då?
Inte en aning. Någon annan?
Jo, 8-10 ord ska de kunna, eller åtminstone förstå. Men det finns absolut de som inte kan (min mamma är bvc-sköterska, så jag har förhört henne! haha) Och de måste inte ALLS uttala orden perfekt!
Dessutom är det dags för MässlingPåssjukaRödahund-sprutan. Och klossar ska de kunna stapla, samt klotter-rita. Återkommer om jag kommer på nåt mer :)
Kom ihåg att det absolut mesta är normalt när det gäller utveckling, så det behöver inte vara nåt fel på ett barn som inte kan någon eller flera av dessa saker!!
Lycka till :)
Här frågade dom om han kunde 8-10 ord och förstod fler. Sen kollade doktorn lungor o testiklarna..
Sen fick han vaccianationsprutan o så var det klart.
Vägde o mätte oxå...
Sonen skrek som en stucken gris när han fick se vår doktor.. så jag vet inte hur bra han lyckades höra nåt "innuti" honom.
Mirris, det var en snabbkoll! Det enda jag vet att vår bvc-sköterska missade var att fråga om vi röker, för det ska de tydligen fråga på 18-månaderskontrollen, för statistikens skull.
Tack Annagail!
Jag visste faktiskt inte att de ska ta spruta när de är på 18-månaderskontrollen, nu vet jag
Billy ska dit den 23 november så det är ett tag kvar.
Rita kan han, så det blir till att köpa en målarbok snart innan han målar om tapeterna
Han kan säga ca 35-40 ord, men inte med perfekt uttal (fast det behövdes ju inte har jag förstått nu )
Men....klossarna får vi nog ta och träna på, de brukar bara flyga vilt genom rummet när han får tag på dem...hmmmm.....
Vi får se hur det går
Kul att jag kunde hjälpa till! Det går säkert jättebra, de brukar inte vara benhårda... Ibland frågar de bara om barnen kan, de behöver inte ens visa... och det är lååångt ifrån alla som grejar varenda sak... så oroa dig inte!
Lycka till!