• LyckligtLottad05

Mer sand utanför lådan än i den!

blir tokig på den ena av våra 2 katter. hon sprätter ur en massa sand ur backen när hon gjort behov, sen är det sand i hela badrummet.
    Tips på vad jag kan göra för att sanden ska stanna kvar i backen?
    Finns det kattlådor med högre kanter en normalt att få tag på?
    alla tips är välkommna!

• Svar på tråden Mer sand utanför lådan än i den!
  • BuoBä

Låda med tak/huv fungerar bättre för oss. Vi har iofs tagit bort luckan, så de kan skvätta ut sand den vägen, men ett håll är bättre än fyra.

Om katten vägrar gå i en helt täckt låda så finns det ju lådor med höga kanter och en liten extra "ram" som man snäpper på uppepå, som ska minska skvättet.

Grov sand av bra kvalitet hjälper också tycker jag, då drar de inte ut så mycket på tassarna.

• Trill

Håller med ovanstående talare. Kattlåda med tak/huv är bäst.

Även vi plockade bort luckan eftersom vår ena katt tyckte den var lite skrämmande.

Men totalt minskar det definitivt sandsprättandet.

• LyckligtLottad05

oj varför hade ja inte tänkt på att det finns med tak.. hihi... måste testas!

• Chocolatecookie

Jag har köpt en vanlig plastback på IKEA med höga kanter. Min katt skvätter nämligen också mycket, men vägrar att gå i låda med tak, men har inga problem med att hoppa lite för att komma i lådan.

• smilet

Vi har också låda med tak + lucka. Funkar jättebra!! Vågar knappt tänka på hur det skulle sett ut annars, med tanke på hur vår katt sparkar omkring inne i lådan. Ett annat tips är att även ha en liten "matta" utanför (i plast, med räfflor) så att ev sand från tassarna ramlar av där.

• Kinya

Tänk också på att badrummet är det sämsta rummet att ha lådan i pga den höga luftfuktigheten. Sanden suger upp fukt från luften och blir därför mindre effektiv.

Låda med huv är det bästa tycker jag. Vi har en sån men vi har ställt in den i en kista som vi sågat till en öppning i. Den har vi i datorrummet. Luktar inget och mycket lite sand kommer ut ur kistan! Den bästa lösningen vi kommit på hittills. Inuti kistan har vi lådan+en fluffig badrumsmatta och utanför lådan ligger andra halvan av samma matta så sanden vandrar inte så långt.

• scaniae
    LyckligtLottad05 skrev 2009-11-30 11:12:53 följande:
    blir tokig på den ena av våra 2 katter. hon sprätter ur en massa sand ur backen när hon gjort behov, sen är det sand i hela badrummet. Tips på vad jag kan göra för att sanden ska stanna kvar i backen? Finns det kattlådor med högre kanter en normalt att få tag på? alla tips är välkommna!
    Vi hade en sådan här kattlåda till vår katt, då kommer inget utanför. Det är nog svårt att lära katten sluta krafsa.

www.kattlivet.se/wp-content/uploads/2009/03/cimg4847.jpg

Här är några fler exempel, en sådan kattlåda kan man nog köpa i de flesta zooaffärer

3.bp.blogspot.com/_bq_YuKBdaXw/Rx0AlpEpSFI/AAAAAAAAAr4/fldED8F-SqE/s320/102243487x_1190655975_1190742001.jpg

www.swecat.com/upload/images/3000/paco.jpg

www.kattlivet.se/wp-content/uploads/2009/05/desktop4.jpg

www.styleroom.se/image/scaled/normal/hnqi/1/180399-k%C3%B6k.jpg
Svar på tråden Mer sand utanför lådan än i den!