• TheSunset

Normlat blodsocker på 10 åring innan frukost??

Har en 10 åring som den senaste tiden har matvägrat...rasat i vikt och bara sover.
    Blir lite orolig för diabetes, då vi har det i familjen.

Vad ska ett normalt blodsocker ligga på när man inte har ätit på morgonen??
    Vet att det ska vara rätt lågt. Och sen så blir det högre efter man har ätit.

Min son har sen i lördags morse ätit, 2 mandariner, 1 kycklingspett, en tallrik fil och 4 tuggor macka...för jag tvingat i han det.
    Och blodsockret låg nu på 7,2 och då har han inte ens klivit upp ur sängen.
    Åt sista, filen igår vid 20.30.

Är inte det lite högt??

Efter jag tagit blodsockret så somna han om igen..
    Ska åka in med han så fort maken kommer hem och tar dom små barnen.
    (pratade med rådgivningen dom sa att jag skulle åka in)

Men tänkte om jag kunde få nå svar under tiden..e så orolig för han..
    Nånting stämmer inte...

/ Väldigt orolig mamma.

• Svar på tråden Normlat blodsocker på 10 åring innan frukost??
  • AnnaLüceraMehr

Normalt ligger man mellan 3 och 6 mmol/l i blodsocker. Efter en natts fasta närmare det lägre värdet. Det låter högt med 7,2 så det är ju bra att ni kollar upp orsaken!

• TheSunset

jen m 3 skrev 2009-11-30 11:27:24 följande:

Normalt ligger man mellan 3 och 6 mmol/l i blodsocker. Efter en natts fasta närmare det lägre värdet. Det låter högt med 7,2 så det är ju bra att ni kollar upp orsaken!
    Precis borde ligga lite lågt om man inte har ätit... Men så högt gör mig fundersam.
    Fick upp han nu... tvingar i han en tallrik fil nu. Ska kolla blodsockret om ca 1½ timme igen.
  • TheSunset

Nu en timme efter en tallrik fil och ett halv glas multivitamin så ligger han nu på 8,1 ....

• K med lilla E

Det är mycket socker i både fil och multivitamin men har man inte diabetes så tror jag inte att värdet blivit så högt.

• TheSunset

K med lilla E skrev 2009-11-30 13:35:15 följande:

Det är mycket socker i både fil och multivitamin men har man inte diabetes så tror jag inte att värdet blivit så högt.
    Men nu 2 timmar efter maten va den nere på 6,2 så just nu e jag väldigt nöjd, och hoppas det fortsätter så.
    Men ska ner till läkaren nu..ska vara där kl 14..Och ta lite prover på sonen.
  • Starkast

2 timmar efter måltiden ser du det riktiga värdet på vad som hänt med maten. Med det han åt borde han ligga över 20 med diabetes.

Tidigt på morgonen produceras hormoner i kroppen som gör att det kan stiga, gryningsfenomenet kallas det.

Du gör klokt i att testa, för det är så enkelt. Ju tidigare man upptäcker sjukdomen, ju bättre är det. Allt för många barn dör för att ingen vuxen ser symptomen i tid. Hoppas på ett negativt resultat och att det bara är nån virus som spökar.

Lycka till!!

• Starkast

jen m 3 skrev 2009-11-30 11:27:24 följande:

4-7 är normalvärde för en ickediabetiker.
  • TheSunset

Blodsockret va normat nu när vi kom ner... Men dom skickade iväg mer prover som vi ej fått svar på.
    Visade inge socker i urinen.

Imorgon ska vi ner kl 8...då ska han ta blodsockerprov på fastande mage.

Men han va uttorkad och har gått ner 4 kilo på 1 mån.. Så nånting e ju inte bra.

Svar på tråden Normlat blodsocker på 10 åring innan frukost??