• Cazza

Blir min farmor gammelfarmor eller gammelmormor till mitt barn?

Oändliga disskussioner om detta i släkten.

Någon hävdar att det blir gammelmormor, eftersom det är på barnets mors sida. Alltså min pappa är morfar och då kan farmor bara bli gammelmormor.

Eller så är det bara att man lägger till ett "gammel" innan släktskapet som är till mig, alltså farmor.

Men hade jag då haft både en farmor och en mormor så hade då båda blivit gammelmormor till mitt barn och hur skiljer man då på dem?
    Mkt svårt...:)

• Svar på tråden Blir min farmor gammelfarmor eller gammelmormor till mitt barn?
  • emmisss

Jag skulle säga gammelfarmor eller fast det är ju på kvinnans sida i och försig.. haha

Men min mormor kommer bli gammel mormor och min farmor kommer bli gammelfarmor...om jag får bestämma... det blir ju konstigt att säga gammel momor för mig eftersom hon är min farmor och inte min mormor!

• Juhanna

Gammelfarmor säger jag om min egen farmor och gammelfarmor säger vi om barnens pappas farmor. Precis som min mormor blir gammelmormor

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • Darla

Gammelfarmor självklart, det hoppar ju inte runt och byter sida helt plötsligt. Tror den som hävdar det har tänkt lite för långt och krånglat till det. Lätt som en plätt, rakt nedstigande - farmor, gammelfarmor, gammelfarmorsmor, osv.

• mamamamamaräng

Det blir gammelmormor om det är din mormors mamma, gammelmorfar om det är hennes pappa.
    Likadant blir det gammelfarmor om det är din farmors mamma och gammelfarfar om det är din farfars pappa.
    Du utgår från vad vederbörande är till dig (eller ditt barn).
    Så har vi gjort i vår släkt.

• Cazza

jao. Men konstigt att kalla morfars mamma för gammelfarmor eller? Då har det ju hoppat över oc bytt sida:)

• RiNan

Men har ni ingen koll alls?! Både mamma och pappa har en mormor och farmor och om bådas mormor kollas gammelmormor så har man ju ingen koll på vems mormor det är det pratas om egentligen. Klart att det från mammas sida blir gammelmormor och gammelmorfar vare sig det är mammas mormor eller farmor som det pratas om och från pappas sida blir det gammlefarmor och gammelfarfar.
    Då håller man koll på om "de äldsta" är från pappas sida eller mammas.

• Cazza

Ja det är så jag resonerar RiNan:) men verkar inte få medhåll från hela släkten:) Mitt försag att vi skulle kalla alla för "really old people" mottogs inte heller bra.

• RiNan
    Cazza skrev 2009-11-30 12:12:01 följande:
    Ja det är så jag resonerar RiNan:) men verkar inte få medhåll från hela släkten:) Mitt försag att vi skulle kalla alla för "really old people" mottogs inte heller bra.
    Ha ha ha! Ja det vore ju enklare. I finlad heter det typ "storemor" vare sig det är en mormor eller en farmor. Mormor och farmor separerar man på men sen slänger man ihop dem när de blir ytterligare en generation gamla Samma sak i Nore... där heter det bästemor och bästefar.

Men i Sverige delar man upp så att man vet om de äldsta gamlingarna är mammas eller pappas mormor/farmor eller morfar/farfar.
  • mamamamamaräng

Vi gjorde också så när min t ex mormor och farmor levde att vi kallade dem för farmor E***a och mormor K***a, för att skilja på barnens mor- och farföräldrar och mina.
    Barnens blev således rätt och slätt mormor och farmor.

• Dixie
    mamamamamaräng skrev 2009-11-30 13:12:24 följande:
    Vi gjorde också så när min t ex mormor och farmor levde att vi kallade dem för farmor E***a och mormor K***a, för att skilja på barnens mor- och farföräldrar och mina. Barnens blev således rätt och slätt mormor och farmor.
    så gör vi också, både min och min mans farmor lever, så det är farmor Lisa och farmor Kerstin
Svar på tråden Blir min farmor gammelfarmor eller gammelmormor till mitt barn?