Någon som flyttat utomlands som gravid?
Jag kommer flytta till England två månader innan beräknad förlossning om allt går som det ska. Detta då min man är engelsk och inte har lyckats få jobb i Sverige = vi måste flytta dit så att han kan jobba.
Är det någon som har flyttat utomlands som gravid? hur blev det med föräldrapenningen? Har du fått föräldrapenning från Sverige?
När jag tittar på FKs hemsida så ser det ut som att man ska få det, men jag tycker ändå att det verkar vara en tolkningsfråga.
"Föräldrapenning
Om du arbetar i Sverige och din familj bor i ett annat EUland kan du eller din make/maka ha rätt till svensk föräldrapenning. Arbetar du i ett annat EU-land och har barn kan du ha rätt till föräldrapenning eller motsvarande förmån från det land du arbetar i.
Finns det krav på att du ska ha bott eller arbetat en viss tid i landet för att få föräldrapenning, kan du räkna med den period du arbetat i Sverige. Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen."
Jag arbetar heltid i Sverige nu och kommer göra det fram till två månader innan beräknad förlossning.