• FreeForAll

Någon som flyttat utomlands som gravid?

Jag kommer flytta till England två månader innan beräknad förlossning om allt går som det ska. Detta då min man är engelsk och inte har lyckats få jobb i Sverige = vi måste flytta dit så att han kan jobba.

Är det någon som har flyttat utomlands som gravid? hur blev det med föräldrapenningen? Har du fått föräldrapenning från Sverige?

När jag tittar på FKs hemsida så ser det ut som att man ska få det, men jag tycker ändå att det verkar vara en tolkningsfråga.

"Föräldrapenning

Om du arbetar i Sverige och din familj bor i ett annat EUland kan du eller din make/maka ha rätt till svensk föräldrapenning. Arbetar du i ett annat EU-land och har barn kan du ha rätt till föräldrapenning eller motsvarande förmån från det land du arbetar i.

Finns det krav på att du ska ha bott eller arbetat en viss tid i landet för att få föräldrapenning, kan du räkna med den period du arbetat i Sverige. Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen."

Jag arbetar heltid i Sverige nu och kommer göra det fram till två månader innan beräknad förlossning.

• Svar på tråden Någon som flyttat utomlands som gravid?
  • maryestelle

Jag flyttade till USA när jag var cr 7 månader in i graviditeten. Vi bodde där i två år och jag fick ingen föräldrapennning och jag förlorade min sjukpenninggrundande inkomst- Så när vi flyttade hem igen och vi fick vårt tredje barn hade jag ingen föräldrapenning alls. Så kolla och dubbelkolla igen.

• FreeForAll
    maryestelle skrev 2009-11-30 12:04:30 följande:
    Jag flyttade till USA när jag var cr 7 månader in i graviditeten. Vi bodde där i två år och jag fick ingen föräldrapennning och jag förlorade min sjukpenninggrundande inkomst- Så när vi flyttade hem igen och vi fick vårt tredje barn hade jag ingen föräldrapenning alls. Så kolla och dubbelkolla igen.
    Oj då, det var illa. Fast jag ska flytta inom EU, tror andra regler gäller då.
  • Hëllef

Jag var gravid när jag flyttade till annat EU-land men det var iofs så tidigt i graviditeten så jag hann jobba här innan det var dags för föräldraledighet. Tack vare EU-reglerna kunde jag tillgodoräkna mig tiden jag jobbat i Sverige innan jag flyttade och kom på så sätt upp i de sex månaders arbete som krävdes för att få föräldrapenning här.

• FreeForAll
    Hëllef skrev 2009-11-30 17:54:35 följande:
    Jag var gravid när jag flyttade till annat EU-land men det var iofs så tidigt i graviditeten så jag hann jobba här innan det var dags för föräldraledighet. Tack vare EU-reglerna kunde jag tillgodoräkna mig tiden jag jobbat i Sverige innan jag flyttade och kom på så sätt upp i de sex månaders arbete som krävdes för att få föräldrapenning här.
    Vilket land flyttade du till?
  • Hëllef
    FreeForAll skrev 2009-11-30 19:01:37 följande:
    Vilket land flyttade du till?
    Luxemburg. Reglerna skiljer sig säkert åt beroende på vilket land man kommer till men det är definitivt värt att kolla upp
  • mia567

Jag har pratat massor med försäkringskassan om försäldrapenning, fast i mitt fall var det tvärtom. Jag ville ha fran österrike (som vi bor i) eftersom det skulle ge mer pengar för oss. Samtidigt skulle vi inte bo här mer än 1 ar sa det tog lang tid för försäkringskassan att första att jag inte ville ha pengar fran Sverige.

Iaf, du har utan problem rätt till svensk föräldrapenning om ni planerar att bo utomlands max ett ar. Ska ni vara borta fran Sverige längre är jag ganska säker att det inte gar, men kolla upp om du kan tillgodoräkna dig det du jobbat i Sverige för att fa föräldrapenning fran England ist.

• Vaniljkex

Vet inget om FP-ratt, da jag inte jobbade nar vi fick barn. Vill bara paminna dig om att genast skriva in dig hos en GP sa fort du har fatt en adress i UK, sa att de kan boka in dig pa ett sjukhus for forlossningen. Det funkar inte som i Sverige, utan man brukar garanteras ett sjukhus, och de populara sjukhusen blir snabbt fullbokade. Det har vet du sakert redan via din man, men jag tankte att det var viktigt att namna for sakerhets skull. Du kanske hade tankt att foda privat, och da ar det formodligen inte lika stor bradska, det gar alltid att hitta en consultant med plats i schemat. Det kostar runt £10.000 for en normal, vagninal forlossning.

• FreeForAll
    Vaniljkex skrev 2009-12-12 01:35:38 följande:
    Vet inget om FP-ratt, da jag inte jobbade nar vi fick barn. Vill bara paminna dig om att genast skriva in dig hos en GP sa fort du har fatt en adress i UK, sa att de kan boka in dig pa ett sjukhus for forlossningen. Det funkar inte som i Sverige, utan man brukar garanteras ett sjukhus, och de populara sjukhusen blir snabbt fullbokade. Det har vet du sakert redan via din man, men jag tankte att det var viktigt att namna for sakerhets skull. Du kanske hade tankt att foda privat, och da ar det formodligen inte lika stor bradska, det gar alltid att hitta en consultant med plats i schemat. Det kostar runt £10.000 for en normal, vagninal forlossning.
    Tack för tipsen! Min son är född i UK innan vi flyttade tillbaka till Sverige, så jag har redan fött ett barn i UK. Jag har en GP, NHS-nummer och allt sånt redan. Sedan brukar man få föda på det sjukhus vi tänkte föda på (samma som sonen).
  • FreeForAll
    mia567 skrev 2009-12-11 23:53:11 följande:
    Jag har pratat massor med försäkringskassan om försäldrapenning, fast i mitt fall var det tvärtom. Jag ville ha fran österrike (som vi bor i) eftersom det skulle ge mer pengar för oss. Samtidigt skulle vi inte bo här mer än 1 ar sa det tog lang tid för försäkringskassan att första att jag inte ville ha pengar fran Sverige. Iaf, du har utan problem rätt till svensk föräldrapenning om ni planerar att bo utomlands max ett ar. Ska ni vara borta fran Sverige längre är jag ganska säker att det inte gar, men kolla upp om du kan tillgodoräkna dig det du jobbat i Sverige för att fa föräldrapenning fran England ist.
    Tack så mycket! Vi kommer förmodligen stanna där mer än ett år men vi vet inte än. Men jag tar det med försäkringskassan. =)
  • olalajla

hejsan. Jag ska flytta till england innan jag föder för min kille bor och jobbar där. Jag ska flytta i mitten av mars ska ha barn 1 maj. Känner mig väldigt nervös för inget är klart. Har pratat med eu kontoret och man ska iaf få fp från sverige i ett år sen blir det ny bedömning. Detta är mitt första barn också men allt går säkert bra hoppas jag. Lycka till för er :)

Svar på tråden Någon som flyttat utomlands som gravid?