• Barttosz

Polacker varnade - inte vill vara som Svenskar!

Polackerna har varnat sina familjer - inte så, eftersom svenskarna - dbajcie om dig själv! Kom ihåg rätt kost!

Här: familie.pl/profil/marcin1984/articles.php

I Polen kan man anta att svenskarna inte har möjlighet att äta bra ...

• Svar på tråden Polacker varnade - inte vill vara som Svenskar!
  • Barttosz

Använd online lexikon. Jag skriver till er, eftersom jag använder GoogleTranslate.

• Butterscotch

Google translator hjälpte inte direkt Vad har den texten med Sverige och svenskar att göra? Varför har inte svenskar möjlighet att äta bra?

• DILLIGAF

"Skandinaverna kommer till graviditet, såsom "normala fysiologiska tillstånd och rustikt kvinnor normalt arbetar, inte använda någon speciell diet eller inte gör några särskilda övningar. Ur etisk synpunkt uppfattning är detta en bra lösning eftersom de inte behandlar gravida kvinnor, sjuka eller handikappade. Så lös syn på graviditet, men man ansåg att dessa länder är en ganska stor andel av aborter."

Antagligen detta som avsyftas, men jag vet inte riktigt vad som menas. Jäklar vad ansträngande att regga på en sida, skriva genom översättningsprogram för att säga detta. Vad vill du ha sagt, ts?

• Krätchen

Sist jag kollade så befinner jag mig i Sverige, på en svensk sajt och polska är inte något gemene man behärskar.

• Zabka

Orkade inte läsa allt, men det handlar om motion och att ta hand om sig själv under graviditet.

Sista stycket var mest "intressant". Det handlar om att Polen är ett land som tar hand om gravida kvinnor. I de skandinaviska länderna anser man att graviditet är ett normalt fysiskt tillstånd som innebär att kvinnor arbetar som vanligt och att man inte kör några specialdieter eller specialgymnastik. Detta tycker artikelförfattaren är bra ur en etisk synvinkel eftersom gravida kvinnor inte betraktas som sjuka. Dock innebär en sådan syn på graviditet att det är ganska många som får missfall.

Givetvis finns inga källor eller undersökningar som bevisar att man får missfall bara för att man arbetar. Och det är galet att dra alla över en klam. Det finns ju massor av svenskar som både äter och motionerar bra (yoga, mammagymnastik etc).

• Zabka

Jag vill bara förtydliga mitt inlägg. Första och sista stycket var mina egna ord. Mittenstycken är det som kommer från den polska sidan.

• Bedelia

Det var typ en mening som syftade å svenskarna ( och inte ens svenskarna utan skandinaverna) så jag fattar ej vad TS vill ha sagt...
    Kan då tillägga att jag läst artiklen till fullo på polska.

• kcynia

alltså har inte ens kollat in den där polska sidan!!
    jag är själv halv polska, född o uppväxt här förvisso..
    min erfarenhet är att polskorna vill va hemma(varför jobba)
    bättre att leva på existens min. o statliga bidrag..
    tror ej att ja känner nån polska som e helt "frisk"
    alltid något från ryggont, njurproblem,diabetes...... you name it!!

oj oj oj va skit jag kommer att få nu från andra polacker!!
    men d e juh bara min åsikt!!

skandinaverna e vana att arbeta för födan lika, vi vill mer, vill resa, barnen ska ha trygg uppväxt...,mina, dina ,våra pengar!!

i polen värnar man mer om familjen, mamma, pappa,mormor, morfar alla ska må bra o bli omhändertagna av nära o inte främlingar!!

• Bedelia
    kcynia skrev 2009-11-30 17:42:44 följande:
    alltså har inte ens kollat in den där polska sidan!!jag är själv halv polska, född o uppväxt här förvisso..min erfarenhet är att polskorna vill va hemma(varför jobba)bättre att leva på existens min. o statliga bidrag..tror ej att ja känner nån polska som e helt "frisk"alltid något från ryggont, njurproblem,diabetes...... you name it!!oj oj oj va skit jag kommer att få nu från andra polacker!!men d e juh bara min åsikt!!skandinaverna e vana att arbeta för födan lika, vi vill mer, vill resa, barnen ska ha trygg uppväxt...,mina, dina ,våra pengar!!i polen värnar man mer om familjen, mamma, pappa,mormor, morfar alla ska må bra o bli omhändertagna av nära o inte främlingar!!
    Undrar vem du känner i Polen som vill leva på statliga bidrag? Vilka statliga bidrag avser du då? Det är inte Sverige vi snackar om...
    I Polen har du ett tidbegränsat bidrag sen får du klara dig bäst du vill på luft - tror knappast det är någon som frivilligt väljer det?
    Polacker är inte vana att arbeta menar du då - är det därför de kommit hit i tiotal år och plockat lingon och blåbär för skitpengar - för att det är kul, och för att öva på att arbeta för födan?
  • kcynia
    Bedelia skrev 2009-11-30 21:26:43 följande:
    Undrar vem du känner i Polen som vill leva på statliga bidrag? Vilka statliga bidrag avser du då? Det är inte Sverige vi snackar om... I Polen har du ett tidbegränsat bidrag sen får du klara dig bäst du vill på luft - tror knappast det är någon som frivilligt väljer det?Polacker är inte vana att arbeta menar du då - är det därför de kommit hit i tiotal år och plockat lingon och blåbär för skitpengar - för att det är kul, och för att öva på att arbeta för födan?
    mmm, skriver även bra om polacker.
    jag är i polen ca 3ggr/år
    har mycket släkt där o talar språket flytande..
    d e verkligen ej många utav fruarna som faktiskt jobbar!!
    männen försörjer...jaa!!
    kvinnorna e hemma!!
    d e väl bra ifall man skulle kunna d
    d ja menade va att skandinaverna har andra prioriteringar..
  • Bedelia

Jag kan inte se att du svarat på mina frågor utan bara "blajjat" ut en massa som inte ens syftar till de frågor jag ställt.
    Vilka statliga bidrag i Polen är det du refererar till som är så åtråvärda att leva på?

Att du pratar polska, har släkt i Polen och är i Polen 3 ggr om året - gratulerar, eller något - du är dock inte ensam om det, dock verkar det inte ge dig någon särskilt bra verklighetsuppfattning ändå.

Svar på tråden Polacker varnade - inte vill vara som Svenskar!