• beccagranen

Driftkostnad på era hus/ radhus?

Hej,
    Jag och maken är intresserade utav ett radhus som säljs. Priset på radhuset är under marknadsvärdet och i fint skick, vi är som sålda :)

Men så ligger till så här att det är friköpt, men man måste betala en samfällighetsavgift varje månad som är 32 800 kr per år (dvs. ca 2 700kr per månad). I denna avgiften ingår Värme, Vatten, kabel tv, sopor, garage och väghållningsarbete/underhåll. Även underhåll av tak, fasad och grund ingår i denna avgift. Låter det bra?

min man anser att det är som en hyra, och han inte är säker på om det är så bra.. medans jag själv tycker att 2 700 per månad för allt detta plus en garanti om taket skulle läcka, eller om det skulle behövas dräneras osv. därför undrar jag ca vad ni betalar varje månad för den här delen utav driftkostnaderna på ert hus. för att se om det är relativt lönsamt att betala denna avgift.

gavel radhuset är 2plans + källar (115 kvm + 45 kvm).

• Svar på tråden Driftkostnad på era hus/ radhus?
  • Susanne905

Snittar vi vår drift så ligger vi på ca 2500kr/mån i dagsläget. Detta är all el, vatten, sophämtning, tv licens. Vi har ett hus på 225kvm i två plan. Antar att äldre fastigheter kostar mer i uppvärmning (ofta sämre isolerat), plus mer i generellt underhåll.

• beccagranen
    Susanne905 skrev 2009-11-30 12:55:16 följande:
    Snittar vi vår drift så ligger vi på ca 2500kr/mån i dagsläget. Detta är all el, vatten, sophämtning, tv licens. Vi har ett hus på 225kvm i två plan. Antar att äldre fastigheter kostar mer i uppvärmning (ofta sämre isolerat), plus mer i generellt underhåll.
    Ja jo det är ju sant. Tänkte mycket på att de flesta rad och fristående hus är äldre.. om man inte vill lägga ut + 3 000 000kr. Tänkte mycket på att det är på gaveln, samt 2/3glas fönster och byggt tidigt 80tal.
  • beccagranen

Men vad tycker ni, 2700kr/mån för ovanstående + vissa säkerhetsåtergärder?
    sen beror det väl på vad också en hel del på vart man bor, detta är i anslutning till storstan Gbg.

• Mamma 04 och 06

Låter som ni kommer billigt undan!

(Bor i gbg-trakten).

• ooemilyoo

jag tycker det låter bra ligger själv på ca 2900 i månaden, men vi har också sveriges dyraste vatten och sopor.. jag tycker ni gör en bra affär..=) Lycka till..

• peikko

Du räknade inte upp el som en del av det som ingår i den kostnaden, så det får ni väl räkna till utgifterna i alla fall.

Jag tycker att det låter som en bra kostnad ändå, ett tips är väl att kolla vad dessa saker skulle kosta för er separat, utan att ingå i samfälligheten menar jag.
    Vad kostar t.ex. sophämtning i erat område (kolla också förresten hur ofta det hämtas). Om ni känner för att jämföra lite.

Däremot hade jag reagerat lite om det låg under marknadspris...
    Bara så att ni inte köper ett hus som inte är så bra av någon anledning, så ni inte står med stora kostnader senare.

• Miss Lau

Kostnadsmässigt tycker jag det låter bra. Vi bor i radhus och vår drift är i alla fall högre än så.

Däremot skulle jag inte vilja bo i en samfällighet som har hand om allt detta, då kan jag lika gärna ha en bostadsrätt. För jag har redan bott i bostadsrättsradhus och varit med om allt "tjafs" som blir kring tv, fasader, tak och värme. Folk kan bråka kring precis allting som man sköter gemensamt, men känner ni att ni kan ta det låter kostnaden som sagt bra.

• En helt vanlig mamma

Ligger det i Floda?

• beccagranen
    En helt vanlig mamma skrev 2009-12-02 20:08:52 följande:
    Ligger det i Floda?
    Nä inte detta, men tror jag vet vilket du tänker på i Floda. Är du ägare eller spekulan till det? ^^
  • En helt vanlig mamma

Nä, men vi tittade på sådana radhus när vi sökte hus...Men, de var otroligt dyra att köpa o dyra i drift...

Jag tycker att 2700 för vatten, värme och underhåll låter otroligt bra. Vi har ca 1500 i värme, 500 i vatten per månad...Sedan tillkommer vår samfallighet, sopro, sotare och underhåll, så vi hamnar dyrare än 2700.

Svar på tråden Driftkostnad på era hus/ radhus?