• HelleGbg

Vad kostar det att göra om smycken?

Jag har lite guldsmycken hemma som bara ligger, och tänkte att jag vill göra om dom tex till en fin ring eller nåt..Men vad brukar det kosta hos smyckesaffärer cirka??? Bara för jobbet då?

• Svar på tråden Vad kostar det att göra om smycken?
  • Stårschan

Det vill jag också veta, så jag puffar lite.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Jesster

Jag hade eget guld och gjorde ett mindre hängsmycke till halsband i somras. Det kostade 1000:-

Den som söker han finner - www.google.se
  • lokisse

Det beror helt pa vad det är som ska gjöras..
    om man lämmnar in gamlka smycken är det sällan dom använder samma guld till det nya smycket om man inte extra säger till om det. (kan vara bra att veta om det är särskilt guld tex gamla vixelringar med stort "perssonligt" värde) utan dom väger upp det i "nytt" guld och skikar in ditt till nedsmeltning.

Difficile est saturam non scribere
  • HelleGbg

ok,tack för era svar...
    så mao kan det bli dyrt då?
    om man vill tex göra en ring av ett armband??
    ett gammalt armband,som tom bara är på 14 karats guld,

• lokisse
    HelleGbg skrev 2009-11-30 13:19:08 följande:
    ok,tack för era svar...så mao kan det bli dyrt då?om man vill tex göra en ring av ett armband?? ett gammalt armband,som tom bara är på 14 karats guld,
    som sagt det beror helt pa.du ger matrealet men arbetskostnaderna bestar.
    Difficile est saturam non scribere
  • Fridayyy
    HelleGbg skrev 2009-11-30 13:19:08 följande:
    ok,tack för era svar...så mao kan det bli dyrt då?om man vill tex göra en ring av ett armband?? ett gammalt armband,som tom bara är på 14 karats guld,
    Det är väl bara att fråga i en guldaffär! Tror priset kan variera rätt mycket. Förmodigen blir det ju nytt guld av det eftersom man brukar nog inte använda 14 karat nu. och eftersom du ändå ska smälta ner det.
  • Jesster

Det är bara att ta med dig armbandet och knata in i en guldsmedsaffär eller ännu hellre en oberoende guldsmaed så får du en offert direkt. Guldsmedsaffärerna har ofta en guldsmed de skickar sina arbeten till så går du till guldsmeden direkt så skippar du lite kostnader.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Themis

Normalt återanvänds inte det gamla guldet, precis som lokisse skrev. Man får se det som vanligt inbytesguld (=du handlar eller beställer ett smycke hos samma guldsmed= bättre pris för ditt inlämnade guld) om man inte speciellt propsar på att det ska vara samma guld.

I Sverige är det alltid arbetet som är den stora kostnaden, inte ädelmetallen. Om du istället säljer för pengarna och går till annan butik får du lägre grampris.

En handgjord cylinderformad guldpärla 8 mm i diameter med 4 mm höjd kostade mig en tusenlapp i guld och arbete (jag hade själv småstenar som infattades, fem i varje, och fick totalt gjort sex stycken pärlor).

En handgjord guldring i butik kan kosta från 1500-4000 till hur mycket som helst, beror helt på vad som ska göras. Men väljer du en guldsmed vars stil du tycker om så borde det också finnas någon färdig ring där som du tycker om, det är oftast billigare än att få gjort en. Eller vänta in en rea först, att byta in sitt guld då kan ju ge dig kanske 50% mer pengar att handla för om något reasmycke passar din smak.

• mimsan01

För ca 5 år sedan så gjorde jag om en gammal ring till en ny ring med infattad pärla. Jag hade guldet och pärlan själv sedan innan, så det var bara arbetet jag betalade. Har för mig att det kostade ca 1800-2000 kr.

Jag tror att de använde mitt guld när de gjorde den nya ringen, eftersom jag fick tillbaka det som blev över från den gamla ringen. (Eller så hade de bara klippt ur motsvarande vikt som skulle gått åt och använt annat guld, jag vet faktiskt inte)

Jag har för mig att det var via Hallbergs Guld. De hade en pärm med olika förslag på designer, som man kunde välja ur om man inte hade en egen design, eller som jag, bara hade en ungefärlig idé om hur jag ville att det skulle se ut.

Svar på tråden Vad kostar det att göra om smycken?