• Hellen01

Mycke tjat

Hej

Vi är ett gift par som båda har barn sedan tidigare. Mina 2 äldsta har flyttat hemifrån men min yngsta en son på 12 samt min mans dotter på 12 bor varannan vecka hos oss.

Vi har bestämt tillsammans att båda barnen ska lägga sig kl 21:30, detta har min son följt hela tiden menas hans dotter försöker dra ut på tiden så han får tjata och tjata. När hon kommer i säng ser hon på tv och somnar med tv:n på och min man får gå upp mitt i natten för att stänga av den. På nedervåningen SKA (enligt min man) tv:n stängas av framme på själva tv:n för brandrisken men det behövs inte i barnens rum (konstigt tycker jag). Min son ser på tv men stänger alltid av den innan han somnar.

Chips äter barnen på fredag och godis på lördag. Dricka som t ex Coca Cola dricker dom på helgerna. Så har vi bestämt tillsammans. Nu tycker min man att man kan lika väl äta godis oxå på fredag och äta chips både fredag, lördag och söndag. Dricka kolsydade sötdrickor kan man göra varje dag om man vill.

Nu har vi haft ett gräl och han tycker att det kan gälla olika regler för våra barn. Det tycker inte jag. Han säger att det är jag som bestämt alla regler men vi har varit överens om dom och även talat om för barnen vad som gäller.

Hur ska jag få min man att förstå att det inte är bra att äta godis och dricka kolsyrade sötdrickor jämt och ständigt. Det är som att tala till en vägg och han vill inte lyssna.

Han har levt med bara sin dotter under 10 år. Hon har astma och allergi. Han kör henne vart hon än ska. Hon tränar ingenting. Jag försöker få honom att inte kör henne och att hon ska börja träna någonting. Hon försöker få slippa gympan i skolan för hon är för lat, hon orkar inte springa eller röra på sig. När jag tar upp att hon är överviktig säger han bara att det är för att hon har astma. Då borde han väl tänka på det och göra så hon inte blir mer överviktig än hon är, inte tvärtom och göda henne i tid och otid. Hon dricker aldrig mjölk eller vatten till maten bara juice.

Ibland blir jag trött på tjatet som det har blivit. När jag säger till min man är det för att jag bryr mig om flickan. Det är jobbigt att vara överviktig och sen att man kan bli retad för det.

Ge mig ett råd, hur ska jag agera....

• Svar på tråden Mycke tjat
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    När jag läser din beskrivning känns det som att två olika kulturer har mötts i er familj. Ni har gjort en del överenskommelser men nu vill din man ha nya förhandlingar och nya lösningar, eventuellt olika för era respektive barn. Han kanske tidigare har anpassat sig till dig för att han är mån om er relation och han kan ta tänkt att det var det bästa för er familj.
    Ditt tjat kan man översätta till ett engagemang och en omtanke om hela familjen, tror jag. Du vill att ni skall ha bra matvanor och rutiner. Kanske missförstår din man detta och tar det mer som kritik mot honom.
    Ni behöver sätta er ner och prata om era olika grundvärderingar i frågor som rör familjelivet. Det är viktigt att ni lyssnar på varandra. Försök se varandras goda avsikter. I vissa frågor är det nödvändigt att komma överens, i andra får man acceptera att man tycker olika. När det gäller läggtider, godis, chips och läsk tror jag att ni måste komma överens och hålla er till det. Annars riskerar ni att det blir en känsla av orättvisa för barnen och osäkerhet i varför ni har olika regler. I vissa andra frågor kan ni kanske tänka er att ha olika regler beroende på att barn är olika, har olika förutsättningar och behov.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Mycke tjat