• Damien och Adrian

Hjälp! SEB el Nordea bolån?

Hjälp mig välja mellan bankerna, det är äpplen och päron för mig.

*vi ska ta bolån för hus
    * vi ska sätta ihop 2 gamla vanliga lån till ett och öka det med 150 000 kr för att inreda ett kök (de pengarna kan sedan ev läggas in i bolånet). Lånet tar vi på 10 år.

SEB har ett lågt topplån i sitt erbjudande, ca 80-100 000 (beroende på var vi nu slutar i budgivning).
    De har tyvärr häg ränta på det vanliga lånet 5,16%

Nordea har ett högt topplån på ca 230-250 000 kr som skall återbetalas på 15 år. De har en räntepolicy där topplånets ränta aldrig är högre än 0,3 över bottenlånets ränta (vilket verkar födelaktigt?)
    De har en lägre ränta på vanliga lånet vi ska ta, de erbjuder oss 3,84%.

Makens och min bank, vi har varsinn. De två verkade bäst av de vi kollat upp. Nordea har en lägre ränta om man binder bolånet på ett par år vilket vi tänkt göra.

vilken bank ska vi välja och varför? Tacksam för hjälp!!!!

stolt mamma (födda 070913 och 091016)
  • Svar på tråden Hjälp! SEB el Nordea bolån?
  • Buttelina

så om ni väljer nordea kommer topplånet hamna på lite över 4%? då hade jag valt nordea som har lägre ränta!!
    jag brukar alltid avråda de som har mest i topplån men i detta fallet verkar ju nordea Bäst

5.16 % låter ju galet mycket

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Damien och Adrian
    Buttelina skrev 2009-11-30 14:50:35 följande:
    så om ni väljer nordea kommer topplånet hamna på lite över 4%? då hade jag valt nordea som har lägre ränta!! jag brukar alltid avråda de som har mest i topplån men i detta fallet verkar ju nordea Bäst5.16 % låter ju galet mycket
    3,84 är det vanliga vidsidan-om-lånet, räntan på bolånet är ca 2,5 procent i dagsläget om man binder ett par år, och då blir topplåneräntan ca 3 kan vi säga.Alltså ännu lägre!

Å andra sidan som någon påpekat - under tiden vi betalar topplån ökar ju bottenlånet.
  • Damien och Adrian
    Damien och Adrian skrev 2009-11-30 15:00:05 följande:
    3,84 är det vanliga vidsidan-om-lånet, räntan på bolånet är ca 2,5 procent i dagsläget om man binder ett par år, och då blir topplåneräntan ca 3 kan vi säga.Alltså ännu lägre! Å andra sidan som någon påpekat - under tiden vi betalar topplån ökar ju bottenlånet.
    det är alltså 2 lån vi tar samtidigt. Bolån och ett vanligt.
  • Joual

Finns det någon speciell anledning till att ni väljer mellan just SEB och Nordea? Det finns ju rätt många andra banker som kan ge er bra villkor på ett bolån.

• Damien och Adrian
    Joual skrev 2009-11-30 21:04:11 följande:
    Finns det någon speciell anledning till att ni väljer mellan just SEB och Nordea? Det finns ju rätt många andra banker som kan ge er bra villkor på ett bolån.
    de var bäst av de 5 vi kollat. Ica, Ikano och Swedbank är de andra.Ikano hade dyr ränta, ica lånar inte ut mycket vid sidan om (max 300 000) Swedbank kräver att vi lägger alla våra konton och bankärenden hos dem och ingen av oss har den banken idag och önskar inte det heller.

Lämnsförsäkringar har vi funderat på att kolla upp, men de har haft så mycket att göra att de inte kunde boka in oss förrän senare i veckan och då är det troligen försent.
  • Buttelina
    3,84 är det vanliga vidsidan-om-lånet, räntan på bolånet är ca 2,5 procent i dagsläget om man binder ett par år, och då blir topplåneräntan ca 3 kan vi säga.Alltså ännu lägre! Å andra sidan som någon påpekat - under tiden vi betalar topplån ökar ju bottenlånet.
    men fattar inte.. varför ökar bottenlånet?? ni betalar väl räntan på det som vanligt varje månad?
    Damien och Adrian skrev 2009-12-01 10:17:59 följande:
    de var bäst av de 5 vi kollat. Ica, Ikano och Swedbank är de andra.Ikano hade dyr ränta, ica lånar inte ut mycket vid sidan om (max 300 000) Swedbank kräver att vi lägger alla våra konton och bankärenden hos dem och ingen av oss har den banken idag och önskar inte det heller.Lämnsförsäkringar har vi funderat på att kolla upp, men de har haft så mycket att göra att de inte kunde boka in oss förrän senare i veckan och då är det troligen försent.
    kollat handelsbanken?
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Butterscotch

under tiden vi betalar topplån ökar ju bottenlånet.
    Det här förstod jag inte heller - varför skulle bottenlånet öka? Det förblir på samma nivå så länge ni bara betalar ränta och inte amorterar.

Gör en kalkyl i Excel med månatliga betalningar på respektive lån (inkludera amortering men se det inte som en kostnad) så kan ni jämföra de båda erbjudandena. Anta att den ränta ni får på blancolån, topplån respektive bottenlån förblir desamma över tiden för en enklare jämförelse (om räntan hos ena banken ökar gör den förmodligen det hos den andra banken också).
  • Damien och Adrian
    Butterscotch skrev 2009-12-01 10:56:00 följande:
    Damien och Adrian skrev 2009-11-30 15:00:05 följande: Det här förstod jag inte heller - varför skulle bottenlånet öka? Det förblir på samma nivå så länge ni bara betalar ränta och inte amorterar.Gör en kalkyl i Excel med månatliga betalningar på respektive lån (inkludera amortering men se det inte som en kostnad) så kan ni jämföra de båda erbjudandena. Anta att den ränta ni får på blancolån, topplån respektive bottenlån förblir desamma över tiden för en enklare jämförelse (om räntan hos ena banken ökar gör den förmodligen det hos den andra banken också).
    nej bottenlånet ökar inte, jag hörde det av en tjej som blandade ihop det.

ja, tack för tips, vi har bett bankerna speca bättre med räntor och amorteringar så ma begriper bättre. vi gör en jämförelse ikväll.
  • Joual

Har ni tid tycker jag att ni ska kolla upp Länsförsäkringar. Vi köpte hus i somras och har lånet hos dem. Vi lånade 100% av köpesumman och fick lägga 90% som bottenlån. Lagfart, pantbrev och renovering (som vi gjort nu under hösten) har vi betalat kontant.

Vi blev helkunder hos dem, och har 1,35% på bottelånet (rörligt) och 2,7% på topplånet. De tog dessutom över ett billån som vi hade på vår gamla bank. Det är ett medlemslån, och där har vi 3,7% ränta.

• Damien och Adrian
    Joual skrev 2009-12-01 15:16:29 följande:
    Har ni tid tycker jag att ni ska kolla upp Länsförsäkringar. Vi köpte hus i somras och har lånet hos dem. Vi lånade 100% av köpesumman och fick lägga 90% som bottenlån. Lagfart, pantbrev och renovering (som vi gjort nu under hösten) har vi betalat kontant. Vi blev helkunder hos dem, och har 1,35% på bottelånet (rörligt) och 2,7% på topplånet. De tog dessutom över ett billån som vi hade på vår gamla bank. Det är ett medlemslån, och där har vi 3,7% ränta.
    låter kanon, ska kolla det -  vi har tid hos dem på torsdag. SEB är ute ur leken nu iaf, vi hade ingen personlig bankman och de ger oss nya uppgifter varje gång vi talar med en ny. trist, jag som föredrarnätet och telefon, med småbarn hinner man inte springa på banken!
Svar på tråden Hjälp! SEB el Nordea bolån?