• caspersmamma 08

Någon mer än jag som dragit ut en tand nyligen

Hur länge hade ni ont efteråt och hur lång tid tar det innnan hålet har växt igen?

Jag drog ut en hörntand i Fredags och har fortfarande så pass ont att jag måste äta värktabletter.

• Svar på tråden Någon mer än jag som dragit ut en tand nyligen
  • PrettyGirl

Jag har nyligen dragit en tand, och det tar lång tid innan det läker riktigt. Det är 2 ve för mig, och inte förrän nu har det (nästan) läkt ihop helt. Det kan göra lite olika ont, jag hade infektion i den tanden som drogs och jag jade rejält ont i över 1 ve. Huvudsaken det inte svullnar upp (lite svullet är det ju ändå) jättemkt och du får svårt att gapa, eller känner av smärta mot halsen. Det är bara att härda ut, men är du orolig tycker jag du skall ringa tandläkaren. Ett tips är att köpa Hexident (receptfritt Apoteket) och skölja munnen med det. det är bakteriedödande.

• caspersmamma 08

Jag har corsydyl som jag sköljer med.

blev smärtan lindrigare under veckan eller var den lika intersiv?

Jag hade bakterier i tanden förut och fick äta antibiotika innan dom kunde göra något med tanden skulle först rotfylla den men när jag kom till tandläkaren så sa hon att jag inte har någon andvändning för den och bestämde då att dra ut den.

• Menhir

Det är nog ingen hörntand du blivt av med utan en kindtand (hörntanden är den spetsiga "huggtanden" som är 3:e framifrån).

Om det blir bättre o bättre hela tiden, om än långsamt, behöver man inte göra något. Det är bra att skölja m Hexident/Corsodyl eftersom det är svårt att borsta granntänderna ordentligt. Om det först blir bra för att efter några dagar plötsligt bli mer värk och kankse tom feber har det blivit en infektion som ofta behöver antibiotika. I vilket fall behöver såret hjälp på traven för att läka så då ska du kontakta din tandläkare.

Annars hör det till, tyvärr, med både värk och dålig andedräkt i 1-2v minst.

Menhir, leg tandläkare

• ulrikahoppe

Hej

Drog ut en visdomstand för 3 veckor sedan. Gick på smärtstillande i 2 veckor bara fast det var stor operation. Sköljde med Hexident för det var svårt att borsta. Det är helt läkt nu, fantastiskt tycker jag.

• caspersmamma 08

vad för smärtstillande tar ni? Jag tar två alvedon och en ipren för jag hört att det ska vara en bra kompination men värken släpper bara i 1,5 -2tim sen kommer den sakta tillbaks och efter 3tim är den fullt tillbaks och jag har även ont i kinden.

Det är den sista tanden jag dragit ut så då är det en kindtand, har alltid trott att det heter hörntand man lär sig något nytt hela tiden.

• PrettyGirl

solstrålen 76 skrev 2009-11-30 20:13:40 följande:

Jag har corsydyl som jag sköljer med. blev smärtan lindrigare under veckan eller var den lika intersiv? Jag hade bakterier i tanden förut och fick äta antibiotika innan dom kunde göra något med tanden skulle först rotfylla den men när jag kom till tandläkaren så sa hon att jag inte har någon andvändning för den och bestämde då att dra ut den.
    Smärtan var ihållande och svår till en början , sved och fastnade mat som gjode ont. Sedan kom och gick smärtan lite ibland, alltid värre när jag låg ned. Kändes som svår tandvärk i kindbenet. SEN vart det bättre. Jag hade endast Ipren som värktabletter, det gick bra.
    När det gäller att dra en tand så spelar det ingen roll om man äter penicillin i förväg som sagt, den smärtan går inte att bedöva bort tyvärr. Jag fick så mycket bedövning som det bara gick att få, ändå var det som om de drog tanden utan... Gjorde förbannat ont.
  • caroline 32
    ulrikahoppe skrev 2009-11-30 21:02:01 följande:
    HejDrog ut en visdomstand för 3 veckor sedan. Gick på smärtstillande i 2 veckor bara fast det var stor operation. Sköljde med Hexident för det var svårt att borsta. Det är helt läkt nu, fantastiskt tycker jag.
    Vad fick du betala för det ?
    jag ska dra ut en på torsdag och det skulle kosta 3600 kr !
  • PrettyGirl

solstrålen 76 skrev 2009-11-30 21:37:52 följande:

vad för smärtstillande tar ni? Jag tar två alvedon och en ipren för jag hört att det ska vara en bra kompination men värken släpper bara i 1,5 -2tim sen kommer den sakta tillbaks och efter 3tim är den fullt tillbaks och jag har även ont i kinden. Det är den sista tanden jag dragit ut så då är det en kindtand, har alltid trott att det heter hörntand man lär sig något nytt hela tiden.
    Jag har en sk vetevärmare som jag brukar värma vid svår tandvärk, det brukar lindra lite. har haft svåra problem med mina tänder och har fått operera bort en visdomstand. Hade så ont att jag varken kunde ligga och sova el äta eller nåt. Lindrade lite med värmekudden. En del kan tycka att kyla lindrar tandvärk, är lite olika. En period före/efter op av min tand fick jag Citodon, till en början hjälpte det jättebra. Men samtidigt som jag blev snurrig i kolan så vande sig kroppen vid denna "drog" och tillslut hjälpte inte dessa tabletter heller.
Svar på tråden Någon mer än jag som dragit ut en tand nyligen