• DreamBear

Ventilering på examensarbete ... tips??

Om två veckor ska jag genomgå det som jag är livrädd för.
    Jag har denna termin skrivit en uppsats på C-nivå, och nu är det snart dags för ventilering och opponering på detta.

Någon som genomgått detta?

Har du något tips till mig?
    Något man bör tänka på?

Är såååå nervös!

• Svar på tråden Ventilering på examensarbete ... tips??
  • Grizelda

Se till att vara väl påläst på ditt material, så att du kan svara på frågor från opponent och examinator.

Ska du själv presentera uppsatsen? (Det finns ju varianten där opponenten presenterar den istället.) Gör i så fall en enkel och tydlig presentation, själv har jag alltid kört PowerPoint, och öva mycket så att du känner att du behärskar materialet.

Du brukar också få tillfälle att göra mindre "rättelser" av materialet, om du t ex upptäcker mindre stavfel efter att uppsatsen är inlämnad, att du har glömt en referens eller liknande. Hittar du något sådant fel är det bättre att du säger det än att någon annan får tillfälle att påpeka det.

Om du inte har fått det redan, så be att få en beskrivning av hur "arbetsgången" ser ut, så att du vet vem som ska säga vad, och så vidare.

Om det är något du är speciellt nöjd med och vill framhålla, kan du komma överens med en kurskamrat att ställa frågor om det (som du är förberedd på) när det är publikens tur att ställa frågor.

Lycka till!

• DreamBear

På torsdag är det strax, är nervös så jag mår illa.
    Känner att jag inte kan min egen uppsats längre.
    Blackout risken är stor

Sedan är jag sjukt nervös att opponera på en annan uppsats,
    svårt att veta vad man ska säga.

Svar på tråden Ventilering på examensarbete ... tips??