En åsikt bara. Kaniner är inte nervösa husdjur! T.ex en dvärgvädur. Helt underbart husdjur för både barn och vuxna, lätta att få tama, lära att gå på låda, lära att ropa på etc. Har haft kaniner som följt efter mig i koppel (Även kaniner som gått lösa).
Haft kaniner sedan 1999 och ingen har varit nervös. (Haft en miniuppfödning av dvärgvädur också). Så det där tyckte jag bara var fördomar, det du sade.
Hur som helst, tamråttor. Helt underbara djur, men det var inte rätt för oss. Då tamråttor är väldigt nyfikna djur som gärna vill smaka på allt, känna på allt och vara med överallt så började våra nagga genom gallret, för dotter petade in fingrarna, men om man tog in handen i luckan så höll dom bara i ens hand med sina tassar. Vet inte om någon sagt det innan, men man _måste ha minst två råttor_. Hanarna luktar mer, ja men det finns även dom som säger att hanarna är lättare att få tama.. själv vet jag inte riktigt, vi hade hanar i alla fall. Tamråttor behöver varierad kost och måste därför ha annat än djurfoder, allt fråm kött till fisk vill dom ha och även grönsaker. Det är viktigt att aktivera sina råttor med lekar, labyrinter, "fiska ärtor" eller liknande.. för det värsta dom vet är att inte ha något att göra. Buren måste vara hög och bred (Mest hög) så att dom får klättermöjligheter, typ en fågelbur.
Mer information hittar du på www.rattor.ifokus.se/ där finns det massor med anfiromation och även uppfödare!