• Boo 79

Tamråtta?

Har en liten fundering på att ev. skaffa en tamråtta som husdjur. Tål tyvärr inte katt, annars hade vi nog haft ett helt gäng vid det här laget, och hund är för mycket jobb. Hamster/kanin/marsvin känns som lite "tråkiga" och nervösa djur.

Tidigare har vi haft illrar, vilket oxå var väldigt kul.

I alla fall, min fråga är nu, är det någon som har erfarenheter av råttor och som vill berätta lite hur det är att ha en (eller två har jag förstått att man ska ha) som husdjur? Tack!

• Svar på tråden Tamråtta?
  • MaNiMi

Vi har haft tamråttor i många år och tycker det är trevliga djur.
    Fördelarna är att de är ganska tåliga och väldigt mysiga om de är handtama, vilket alla våra varit. En av dem vi hade var som en hund i miniformat, kom när man ropade på henne och kunde lite trix
    Nackdelen är att vissa tydligen kan bitas...vi har dock aldrig varit med om någon bitsk råtta.
    De kan, om man inte har uppsikt när de är lösa, bita sönder en hel del och alla blir inte rumsrena...ca 50% av våra har varit det.

Något som kan ses som både för- och nackdel är deras livslängd..2-3 år är nog den ungefärliga åldern..vilket ju är trist när ett djur man har kärt dör.
    Samtidigt är det ju en fördel om man inte vill binda upp sig för ett djur i många år.

Se till att köpa råttan från någon bra uppfödare, de som säljs i djurbutik är inte alltid så friska och inte vana att man tar i dem. Alltså svårare att få tama sen.

Det finns lite olika råttforum på nätet att läsa på, sen tycker jag att vissa där är lite överfanatiska när det gäller råttorna, men det är ju iaf bra att ha lite koll på vad de ska äta och vad de inte får äta och lite om hur buren ska inredas osv innan man skaffar råttorna.. För jag tycker absolut man ska ha två! av samma kön dessutom, annars blir det lätt fler råttor än vad man vill ha.

Tjejråttorna är lite mindre än killråttorna men jag föredrar tjejerna då de har lite bättre koll på sitt pissande än vad killarna haft.

• Act To Live

Hej!

När jag var ung så hade min syster en råtta (vår familj var ofta på resande fot och kunde därför inte ha ett djur som krävde mycket underhåll). Hela familjen tyckte mycket om den.

Har bara posititv att säga om råttor (som husdjur). Vår råtta blev mycket tam, det gick utmärkt att mysa och busa med den. behöver inte köpa ngn special mat till djuret - till frukost åt vår råtta filmjölk med musli, levepastej var det den älskade, samt att knapra okokt spagetti.

Vi hade två ställen där råttan aktivit eller passsivt kunde vara med familjen (köket) och vid allbordet (där vi satt och pluggade, spelade spel etc). Den hade sitt egna hörn och kunde ge sig ut på utflykter om den kände för det.

• vampyria2

Nått som kan vara smart att tänka på är att skaffa en hona, för hanarna kan lukta.
    Jag har haft råttor och tycker att de är trevliga små djur, de är nästan alltid snälla och tycker om barn {#lang_emotions_dreamer}

• Boo 79

Vad bra med synpunkter!

Tyvärr hittar jag inga uppfödare härifrån, men vi har i alla fall 2 zoo-affärer som känns seriösa och trevliga.

Nån mer som har några synpunkter? *tacksam*

• Anna8102

Är man allergisk är nog inte en råtta att rekommendera, jag va bara lite allergisk mot katt när jag skaffade mina råttor och de gjorde att min allergi utvecklades kraftigt med både astma och värre allergi.
    Men de va jättemysiga, men som sagt, hanarna luktar illa vad jag kommer ihåg.
    Jag köpte mina hos en vanlig zoo-handlare, men va noga att kolla så de ser friska ut och inte sitter och nyser och ser hängiga ut, och välj gärna en yngre råtta så de går att få handtama lättare.
    Min råtta va som en liten hund följde mig vart som helst, han älskade att sitta på axlarna, under håret och mysa
    Lycka till....

• m00nfl0wer

En åsikt bara. Kaniner är inte nervösa husdjur! T.ex en dvärgvädur. Helt underbart husdjur för både barn och vuxna, lätta att få tama, lära att gå på låda, lära att ropa på etc. Har haft kaniner som följt efter mig i koppel (Även kaniner som gått lösa).

Haft kaniner sedan 1999 och ingen har varit nervös. (Haft en miniuppfödning av dvärgvädur också). Så det där tyckte jag bara var fördomar, det du sade.

Hur som helst, tamråttor. Helt underbara djur, men det var inte rätt för oss. Då tamråttor är väldigt nyfikna djur som gärna vill smaka på allt, känna på allt och vara med överallt så började våra nagga genom gallret, för dotter petade in fingrarna, men om man tog in handen i luckan så höll dom bara i ens hand med sina tassar. Vet inte om någon sagt det innan, men man _måste ha minst två råttor_. Hanarna luktar mer, ja men det finns även dom som säger att hanarna är lättare att få tama.. själv vet jag inte riktigt, vi hade hanar i alla fall. Tamråttor behöver varierad kost och måste därför ha annat än djurfoder, allt fråm kött till fisk vill dom ha och även grönsaker. Det är viktigt att aktivera sina råttor med lekar, labyrinter, "fiska ärtor" eller liknande.. för det värsta dom vet är att inte ha något att göra. Buren måste vara hög och bred (Mest hög) så att dom får klättermöjligheter, typ en fågelbur.

Mer information hittar du på www.rattor.ifokus.se/ där finns det massor med anfiromation och även uppfödare!

• Zaria

Vill även slå ett slag för marsvinet vilket inte alls är tråkiga (tycker jag)

Mina har gått lösa och varit supertama (gått på låda) Jättemysiga med sina egna små ljud och som tjuter som ett larm när man kommer innanför dörren.

De kan som sagt bli jättetama. Tyvärr träffar man ofta på både kaniner & marsvin som knappt hanteras, då blir det hela tråkigare tycker jag, när man inte kan ta ut djuret och det inte självmant kommer och söker kontakt.

• m00nfl0wer
    Zaria skrev 2009-12-01 14:02:11 följande:
    Vill även slå ett slag för marsvinet vilket inte alls är tråkiga (tycker jag) Mina har gått lösa och varit supertama (gått på låda) Jättemysiga med sina egna små ljud och som tjuter som ett larm när man kommer innanför dörren. De kan som sagt bli jättetama. Tyvärr träffar man ofta på både kaniner & marsvin som knappt hanteras, då blir det hela tråkigare tycker jag, när man inte kan ta ut djuret och det inte självmant kommer och söker kontakt.
    Ja, sånt är jättetråkigt. Det gäller att ha tid att umgås med sitt djur. Många tror ju att det bara är att låta djuret sitta i sin bur, men dom ska ju ha uppmärksamhet och motion dagligen utanför buren. Vår kanin är iofs väldigt honig (revirskyddande) så hon morrar lite, men sådan är hon. Hon får springa ute i lägenheten, vi tar upp henne och gosar, på sommaren har hon hela balkongen att springa i när vädret tillåter. Ska även börja med kaninhoppning med henne.
  • myskofik

Hej,

jag har själv två tamråttor.

Enligt lag måste ni ha två.
    Kolla upp burmått så ni inte köper för liten bur. En bur ska gärna vara både bred och hög så de kan röra på sig ordentligt.

För att bli handtama måste man pyssla mycket med dem, varje dag. Som andra har sagt köp inte av djuraffär utan av uppfödare, finns ingen i närheten bör ni faktiskt ta böket med att åka och köpa någonannastans från en uppfödare. Körde själv 30 mil enkel väg för att få tag på bra djur. De klarade resan bra, hade tillgång till mat och vatten och sov mest.

Många individer från djuraffärer dras ofta med mentala problem. Men även fysiska. Tråkigt om man köper ett husdjur som sen blir sjuk pga den är köpt i djuraffär.

• Proletariatet

Jag har haft fyra tamråttor, de två första hade vi en och en medan rekommendationerna när vi skulle skaffa nästa var att man skulle ha två.
    De två första var de mest underbara djur jag haft, vi körde agility och gömde godis, de följde med på axeln överallt och jämt. Helt underbart sociala djur, som små hundar verkligen!
    De senare två blev tyvärr aldrig lika sociala som våra tidigare, antagligen på grund av att de var just två och därmed inte hade lika stort behov av oss som flock.

När man skulle gå på marknad på somrarna eller bara träffa sina vänner så satt deras kaniner/marsviner hemma i bur medan min råtta följde med på axeln, till och med på cykelturer! De trivdes så väl med att gömma sig i mitt hår och sen drog jag över huvan (hade huvtröja) folk tittade mycket när de cyklade om en och råttan stack ut huvudet just då
    De kissar ganska ofta och det har en rätt stark doft, men det vänjer man sig vid
    Kattpellets istället för sågspån är att rekommendera, både vad det gäller doft och allergier för råttan (vår ena hane fick svåra andningproblem som gick över när vi tog bort sågspånet).

Lycka till!

• vampyria2
    myskofik skrev 2009-12-01 14:51:48 följande:
    Hej, jag har själv två tamråttor. Enligt lag måste ni ha två. Kolla upp burmått så ni inte köper för liten bur. En bur ska gärna vara både bred och hög så de kan röra på sig ordentligt. För att bli handtama måste man pyssla mycket med dem, varje dag. Som andra har sagt köp inte av djuraffär utan av uppfödare, finns ingen i närheten bör ni faktiskt ta böket med att åka och köpa någonannastans från en uppfödare. Körde själv 30 mil enkel väg för att få tag på bra djur. De klarade resan bra, hade tillgång till mat och vatten och sov mest. Många individer från djuraffärer dras ofta med mentala problem. Men även fysiska. Tråkigt om man köper ett husdjur som sen blir sjuk pga den är köpt i djuraffär.
    Hmm vilken lag då? Det skulle jag gärna se en länk på..vill inte vara otrevlig men jag har väldigt svårt att tro att det finns en sån lag {#lang_emotions_dreamer}
  • tamate

ts jag kan tipsa om deguer, jätte söta och tama till tusen om man pysslar lite med dom.
    Vi har 3 honor i ett stort akvarium ppå 500 l och dom är jätte mysiga. Luktar inget och vi städar 1 ggr i månaden och dom skräpar inte något särskilt. om man inte hinner hantera dom ett tag så är det ok, bara man bygger om då och då hos dom så dom håller sig sysselsatta så är dom nöjda.
    2 av våra är ohanterade från små men ändå kommer dom fram och tar saker om man sräcker fram godis och man kan få stryka lätt på dom men den ena är supertam och kommer springande när jag kallar på henne och springer uppför armen och jg kan ha henne på axeln medans jag går runt. jätte trevliga och personliga små djur =)
    och både barn och vuxna blir fascinerade av dom inte små äcklade som många tyvärr blir med råttor.

• m00nfl0wer

"Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att djuren ska hållas i par eller grupp. Detta gäller inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder."

Källa: dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx

Om man googlar kommer detta upp. Finns skrivet i en PDF-fil från Jordbruksverket.

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp

www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/tips-till-blivande-djuragare/mus--ratta/innan-du-skaffar-mus-eller-ratta

• myskofik
    m00nfl0wer skrev 2009-12-01 16:12:34 följande:
    "Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att djuren ska hållas i par eller grupp. Detta gäller inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder."Källa: dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx man googlar kommer detta upp. Finns skrivet i en PDF-fil från Jordbruksverket.1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp...
    Tack för svarshjälpen!

Som sagt, står i djurskyddslagen på jordbruksverkets hemsida. Går bra att gå in där och läsa. Have fun!
Svar på tråden Tamråtta?