När började du träna efter förlossningen?
Är det ok att börja springa redan nu- 2 veckor efter förlossningen?
Är det ok att börja springa redan nu- 2 veckor efter förlossningen?
har för mig att det är som när man är gravid. "allt som känns bra är bra". MEN att det är super viktigt att lyssna på sin egen kropp. musklerna har ju inte hunnit återställa sig ...
KlasStures mamma skrev 2009-11-30 15:22:18 följande:
Jag tror du bör vänta med att springa till efterkontrollen. Säger de inget då och det känns ok så kan du nog då börja på. Men snabba promenader kan du genast börja med.
Till mig sa bm på efterkontrollen att jag skulle vänta 3-4 månader med att springa. Jag har inte haft några besvär under graviditet eller efter, men i och med att bäckenet inte är stabilt (även om det känns så) så tyckte hon det var bäst att vänta.
Igår började jag springa lite smått och tänkte öka gradvis för att vänja kroppen igen.
Beror väl på hur du tränade innan förlossningen oxå.
Isabella a..... som är vår superduktiga löpare började väl springa samma dag som hon var förlöst men hon å andra sidan sprang väl till förlossningen oxå..
Min BM sa oxå att jag skulle vänta 3-4 månader, så att musklerna hunnit återhämta sig. Att springa är ju en lite "studdsig" rörelse, bättre att gå raska promenader då. Men som sagt, man ska lyssna på sin kropp och träna det som känns bra.
Ni som springer, gör ni det med vagnen eller då pappa e med bebis?
Jag började med promenader direkt, fyra månader innan jag började träna "på allvar"
När vi var på föräldrautbildningen så sa dem att man inte ska springa på ca 4 månader pga att bäckenbottsplattan är instabil. man ska gå raska promenader men inte hoppa och studsa och springa.
Just springa ska man vara lite försiktig med då man belastar bäcknet mycket.
Men man kan gå raska promenader, cykla, gymma(i början ta bort vissa övningar), simma(när avslaget är slut), gympa(välj bort vissa övningar) o.s.v
Det gäller att lyssna på kroppen och känna efter vad just den egna kroppen klarar av och inte.