• myrstacken

Trötta och bara vill sova när dem kommer hem?

Ni som har erat barn på förskola undrar jag vad ni gör för att dem inte blir så trötta och bara vill sova när dem kommer hem?

Jag har hört många föräldrar som säger att barnen orkar inte umgås efter förskolan då dem bara slänger sig i soffan och "inte vill vara med". Detta gäller även barn som går deltid...

Hur är era barn?

• Svar på tråden Trötta och bara vill sova när dem kommer hem?
  • Fru Plommon81

Vilar de inte på förskolan? Även ganska stora barn kan behöva sova en liten stund efter maten för att orka hela eftermiddagen fram till läggdags. Tyvärr är det många föräldrar som vill att barnen nska sluta sova mitt på dagen för att de ska kunna somna tidigare på kvällen, men det är inte alltid idealiskt för barnet.

• Catti41

Nu ärmin grabb inte så stor, bara två år, men han vill definitivt inte sitta och sova när vi kommer hem. Då vill han ju grejja med allt som han inte kunnat göra under dagen. Först fixar vi maten och då är han ju med och gör det han kan (han är superbra på att pilla bort skalet från vitlök) och sen äter vi och sen efter maten finns det minst en timme att leka bort, först efter det brukar vi slappa lite framför tv:n en stund, vi är lite beroende av Specialagent OSO här (Playhouse Disney, 18.50). Och sen är det läggdags efter att man läst en massa böcker och kanske ätit gröt.

Men sen har min grabb ett väldigt stort rörelse- och aktiveringsbehov. Oftast är vi ute en timme efter dagis innan vi går in, fast inte när det är sånt skitväder som det varit nu på senaste. Nån måtta får det ju vara.

• Jessa med 3

Vi kommer hem ca 15.45. Ofta stannar vi ute och leker en stund, sen leker de inne medan jag fixar middag. Efter maten är det ofta lite Bolibompa, sen läser vi saga och ca 19.30 somnar de stora (3 och 5 år).

De har dock inget behov av att umgås med andra barn eller hitta på en massa aktiviteter när vi kommer hem - de behöver få bara vara! Visst blir de glada om en kompis kommer på besök, men de är annars nöjda med varandra!

Minsta barnet, dottern på 16 månader, kan vara lite klängig - men det är hon alltid då det är dags att laga mat! Jag kan laga nästan all mat med en hand numera!

• Bembu

Här har vi barn med stort sömn behov.
    Största dottern på 3 år slänger sig ner i sin sacco säck och kollar på en film när vi kommer hem och oftast somnar hon en stund, allt från 30 min till 2 timmar och går sen i säng för natten vid 20-20,30 tiden och sover då till ca 7,30-8,30 på morgonen. Vilar på dagis men har inte ro att sova längre tyvärr.
    Yngsta tjejen på 15 månader brukar decka på en filt i vardagsrummet ganska snart efter att vi kommit hem och sover allt från 1-3 timmar och sen går hon och lägger sig med oss vid 22-tiden och sover till ca 8 på morgonen. Sover ca 40-45 minuter på dagis.
    Dem har lite skiftande schema men går igenomsnitt ca 7 timmar/dag 3 dagar i veckan på dagis.
    Vi tror på sömn, det är bra för barnen, dem behöver den. Men hur mycket beror på barnet och man märker om det blir för mycket eller för lite.

• Catti41

Fast jag måste ju tillägga att JAG är trött och vill egentligen helst bara sova när jag kommer hem. Fast det kan jag ju inte...

• Tigerwoman

Mina barn är inte särskilt trötta efter dagis, sonen har slutat sova där för länge sedan och var bara trött efter dagis precis veckorna efter han slutat med det. Dottern sover ca 1 timme på dagis och är inte heller trött, man märker däremot direkt om hon t ex bara sovit 30 minuter på dagen.

Svar på tråden Trötta och bara vill sova när dem kommer hem?