• mammageno

regler vid timanställning och fritidstimmar, behöver verkligen hjälp

Om jag som timanställd behöver ha dottern tex till 16 fast jag jobbar till 14 på minischemat, och jag har ca. 3 h varje vecka som pluttas ut lite hur som helst dvs. så kanske jag måste jobba över från 14 till 15 eller så, får man inte det då? det kanske inte blir så men det vet jag inte alltid så lång tid i förväg...därför måste jag "gradera" mig på vissa dagar...
    min dotters lärare sa att jag måste hämta tidigare om det inte blir ett par extra timmar på en dag utan dubbla nästa vecka ( det händer..)

Ibland händer det att det flyttas hela dagar, för att tex passa kampanjstarter, detta är ok för mig ...

hur gör ni som jobbar på tex bemanningsföretag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 17:17
    självklart vill jag hämta men det är på måndagar då gympan är från 15-26, då får hon ju inte gå?

de gånger jag inte jobbar över hämtar jag annars naturligtvis!

• Svar på tråden regler vid timanställning och fritidstimmar, behöver verkligen hjälp
  • fjonkan

Förstår inte ditt inlägg,det är lite rörigt skrivet. Skulle vilja hjälpa dig annars.

• mammageno

om jag tex har 10 h på ett sk mini schema och tex ytterligare 3 som skall sättas ut men man inte vet när, det kan blir lite närsom, får man inte sätta upp lite extra tid på fritids för att gardera sig?

vad är det för regler vid timanställning vid rullande schema/ behov på deltid när man skall sätta upp på fritids,

Jag vet ju ite 45 dagar innan (de kräver den tiden) hur mitt schema ser ut och sätter jag inte lite plus 1 timma här och där, max 1h i veckan, så har jag problem att få ihop mina timmar på jobbet.

UJJ! vad det är svårt att förklara...

• malin7502

Jag vet inte om jag är trög, men jag fattar överhuvudtaget inget av det du skriver???

I alla fall - på vårt fritids funkar det så här:
    Barnet får vara på fritids, EJ utifrån egna önskemål eller föräldrar som ska ha tid att gympa/sola/shoppa, utan förälders arbetstid samt RIMLIG restid från jobbet...

Som arbetslös har man inte rätt till någon plats, men får man jobba en dag är det bara åka dit med barnet och det går bra, eller ringa och säga det kommer nästa dag om man vet innan att man ska jobba...

Timanställd, ja då får man ju anmäla de timmar man vet att barnet ska vara, och skulle det vara så att man en dag får reda på att det blir fler timmar än planerat (är det ungefär så du menar???) - så får man meddela det DÅ det blir aktuellt - INTE skriva i fritidstimmar som nån slags gardering...

• fjonkan

Ja då förstår jag bättre. Jag har varit timmis och hade då 30timmar som jag betalade för men kanske nyttjade 20-28 timmar. Då kunde jag ringa direkt på morgonen och säga att "idag ska jag jobba till 15 och behöver lämna nu på morgonen." Det var aldrig några problem med det för som timanställd vet man ju inte när man ska jobba eller hur många timmar det blir på en vecka.

Om du tycker att personalen inte lyssnar på dig om det här problemet så kan du vända dig till rektorn som kan svara på dina frågor för naturligtvis får du ha reservtimmar för arbete på fritids.

• mammageno

Tack för svaren,

jag brukar inte sätta en massa dagar plus men man kan ju förklara det som att jag är på jour, och jag får inte ändra dag för dag så, kanske en vecka innan. så jag måste sätta +2 h på varannan/var tredje måndag fast det inte ens är säkert jag måste jobba. vet jag att jag inte behöver hämtar jag efter skola självklart! då går det bra att ringa och säga jag kommer hämta tidigare i morgon eller så...

Vi måste lämna in schema 45 kalenderdagar innan det börjar gälla så om jag behöver utöka så FÅR jag inte ändra, Man kan inte ändra eftersom det kostar att ha på fritids om om man har anmält noll timmar och kommer och droppar av så blir det ju fel. och eftersom schemat kan ändras på ngra dagar går ju inte det.Jag kan ju inte tacka nej till mina timmar på jobbet.

Och NEJ tråkigt att det tolkas som om jag går och shoppar eller så ist...vilket jag inte gör

Jag skall prata med dem igen, det är ingen som är sur iaf.

Svar på tråden regler vid timanställning och fritidstimmar, behöver verkligen hjälp