• Alexandria

Kattpisslukt i lägenhet-går den bort??

Har just varit på visning och lägenheten var jättefin. MEN: den luktar starkt av kattpiss. Kommer denna lukt att försvinna efter ett tag, när det inte bor nån katt där längre, och i så fall ca hur lång tid tar det? Är det nåt man kan göra för att fådet att gå bort fortare. Jag vet inte om det bara kom från själva kattlådan (såg ingen sådan) men det luktade i båda våningarna.Lägenheten är som sagt intressant, men den lukten kan jag inte leva i.

Nån som vet? Nån som har flyttat in i en sån lägenhet nån gång?

• Svar på tråden Kattpisslukt i lägenhet-går den bort??
  • sasssyy

ofta så är det så att så stark kattpisslukt har satt sig i ventilationsfilter.

I min fagra ungdom hade jag två helt psykokatter (de pinkade överallt utom i sina lådor, där sov de) och när jag flyttade ut från den lägenheten luktade det.. spelade ingen roll hur mycket jag städade och gnodde, de fick byta filter i köksfläkten och ventilationen... något jag fick stå för med min skrala studentekonomi.

Ofta är det dock så att har man katt som man kanske inte ser efter så noga så sätter sig kattkisslukten i möbler och textilier.

Du ska INTE behöva bo i lukten oavsett, fastighetsägaren (om det är hyresrätt) ska sanera bostade och det kan i vissa fall innebära helrenovering, har i mitt tidigare engagemang i hyresgästföreningen varit med om att till och med tapeter och trägolv fått bytas ut pga ingrodd kisslukt.

Prata med hyresvärden och fråga vad som sker om lutkten inte försvinner i och med avflyttningen av den förra hyresgästen och se till attt du har garantier på att åtgärder kommer att ske.

• Kya

det beror ju på var urinet sitter... om det är kissat på golvet och det satt sig i golvet så blir det svårt, då måste man bryta upp det, och tillochmed slipa betongen under. är det hyresrätt så ska det vara fixat till när du flyttar in, men om du köper så ska du vara försiktig för det kan i värsta fall bli en dyrare historia än du tror.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Alexandria

Ok, tack för svar. Det är en lägenhet som vi i så fall köper...av en privat ägare via mäklare. (Bor i Norge, lite annorlunda här). Får nästan höra med ägaren var lukten kommer ifrån, och kräva att den försvinner innan det blir tal om ett ev köp.

• Mumin75

Jag har flyttat in i en sån lägenhet en gång... Jag kände dock inget vid visningen, misstänker att dom vädrat kraftigt innan för att det inte skulle märkas. Men med en gång när jag fått nyckeln och klev in i lägenheten så möttes jag av en enorm kattpiss-stank. Jag fick panik och ringde hyresvärden som sa att dom skulle fixa det om jag inte fick bort lukten själv... Googlade sen en del och kom fram till att såpa tydligen ska vara bra mot sådan lukt så jag blandade såpa och vatten och torkade ur hela lägenheten. Skurade golvet i flera omgångar och hittade även kattpiss bakom ett element... katten hade antagligen suttit på fönsterbrädan och pissat. Jag lyckades iaf få bort all lukt men det krävdes en del jobb. Men detta var ju en hyreslägenhet så hyresvärden hade ju fixat det men jag hade nog inte vågat köpa en lägenhet som luktar så.

Jag hade ju egentligen inte behövt lägga ner detta arbete och kunnat vänta på att hyresvärden fixade det men eftersom jag då hade stått utan bostad under tiden så valde jag att försöka fixa det själv i första hand så jag kunde flytta in.

• EliLeoMa

Jag lyckades aldrig få bort lukten i våran gamla lägenhet. Jag skurade först med klorin i alla rum och målade om det största rummet. Sedan gick jag loss med spåa och vatten i många många omgångar. Det blev bättre men försvann aldrig helt. Beroende på väder så kom det tillbaka mer eller mindre.

Har i efterhand hört att det finns nån apparat (avjonisering?) som man kan hyra och ställa in i lägenheten - som tar bort ex kattpisslukt och röklukt, men har aldrig provat det eller hört vart man kan få tag i dom. Googla lite på det kanske?

• Mumin75
    EliLeoMa skrev 2009-12-01 09:28:51 följande:
    Jag lyckades aldrig få bort lukten i våran gamla lägenhet. Jag skurade först med klorin i alla rum och målade om det största rummet. Sedan gick jag loss med spåa och vatten i många många omgångar. Det blev bättre men försvann aldrig helt. Beroende på väder så kom det tillbaka mer eller mindre.Har i efterhand hört att det finns nån apparat (avjonisering?) som man kan hyra och ställa in i lägenheten - som tar bort ex kattpisslukt och röklukt, men har aldrig provat det eller hört vart man kan få tag i dom. Googla lite på det kanske?
    Jag har också hört om en sån där apparat, min hyresvärd pratade om en sån... dom hade tydligen sånt och han sa att om jag inte fick bort lukten så skulle dom sätta in den men det blev aldrig aktuellt. Tror att det var en sån min pappa använde för att få bort mögellukt ur en soffa han hade...
Svar på tråden Kattpisslukt i lägenhet-går den bort??