• chelsea2

Är Wii något att ha för 6-åring?

Hej !
    Min 6-åring tjatar om tv-spel och vi överväger ett köp till jul.
    Jag har verkligen nollkoll på allt vad spelkonsoler heter och behöver råd och tips.
    Vilken konsol är bäst för ett barn? (han har även en lillebror på 3 år)
    Många har rekommenderat Wii men alla åsikter är värdefulla.
    Han kommer att spela en hel del ensam men självklart även med kompisar eller med övriga familjen. Jag läste någonstans att wii inte hade så många spel som var roliga att spela själv. Stämmer det ?
    Kan man ladda ner spel till tex Wii eller måste allt köpas nytt i butik?
    Han spelar ju en del hos kompisar och racertävlingar med bil verkar vara favoriten. Finns det till tex wii ?
    Så alla råd mottages tacksam dels beträffande lämplig konsol och dels tips på kul spel för barn till konsolen !!

• Svar på tråden Är Wii något att ha för 6-åring?
  • Snubbelfot

Jag har en 6 åring och en 4åring och de ska få Wii i julklapp, så jag hoppas att det är bra
    Jag har fått de tipset i affären, att det är det som passar bäst till dem.
    Det ingår något sportspel, jag har sedan köpt bilspel och Lego starwars som står HÖGT på önskelistan.

• Thegran

mario cart borde vara kul till en 6 åring? kanske lite svårt dock.
    då styr man med en lös ratt och tävlar mot andra bilar på olika banor.
    finns en hel del barnspel, kika på någon nätsida som säljer eller besök tex mediamarkt.

• EJai

Det har ju nu kommit det mario som va på 8 bitars Det är jag väldigt sugen på at testa. kostar 500kr. sen såg jag att ett wii kostade 2200kr men sen skall man ju ha en extra kontroll då man bara får en om jag inte misstar mig och detta kostar ju en bra slant så man slutar nog på en 3000 med 2 kontroller och wii spelet. sen skall man kanske köpa ett spel till och sen om man vill kunna spela spel man bränner ner från nätet så måste man shippa spelet vilket jag inte vet vad det kostar

• Thegran
    våren1987 skrev 2009-11-30 19:01:38 följande:
    Det har ju nu kommit det mario som va på 8 bitars Det är jag väldigt sugen på at testa. kostar 500kr. sen såg jag att ett wii kostade 2200kr men sen skall man ju ha en extra kontroll då man bara får en om jag inte misstar mig och detta kostar ju en bra slant så man slutar nog på en 3000 med 2 kontroller och wii spelet. sen skall man kanske köpa ett spel till och sen om man vill kunna spela spel man bränner ner från nätet så måste man shippa spelet vilket jag inte vet vad det kostar
    du menar nya super mario bros? det köpte vi för 399 kr på mediamarkt i veckan. det är nog dock alldeles för svårt för en 6 åring.
  • Familytime

OK, har tips till er. Gå in på Elgigantens hemsida och beställ det där ifrån. Där finns det flera olika erbjudanden som de ogärna vill matcha i butik eftersom de har provision. Jag valde den där man får en extra nunchuck med i priset, tror jag hamnade på 2200 kr för konsollen och en extra nunchuck. Sen köpte jag Wii play via deras hemsida där man på köpet får med en extra handkontroll. Sen köpte jag Mario Party 8 eller vad det nu hette. Mario Cart har grannen och det funkar att spela om man hjälper dem lite. Min son är fem år och det är väl inte så att han kör precis som man ska, men det är ju roligt ändå.

Har även en tvååring som jag satte i knät och spelade med. Han fick hålla i ratten tillsammans med mig.

Kolla runt med era bekanta om det är några fler som ska köpa, så kan ni ju köpa olika spel. Jag och min granne har köpt och vi köper bara olika spel och lånar av varandra. Sen kan jag rekommendera tradera också, där kan man komma över billiga spel som är nya,

• zombie

wii är perfekt för en 6-åring! mina söner fick de när de var 5 och 7 år. Nu är de 7 och 9 och älskar det! Nya super mario bros är inte ett dugg svårt för en 6-åring. mest gillar de sportspelen.

• Vitt thé

Vi har Mario Kart och min 5-åring klarar det galant. Det rekommenderas varmt!

• Neina

Jag tror absolut Wii skulle passa bra till en 6åring. Upplever själv att spelen lämpar sig bra till familj och barn. Har själv både Wii och playstation 3 och tycker Wii:et är otroligt roligt och familjärt! Blir ju även roligt när det kommer till de spel, där man kan använda kontrollerna i olika rörelser. Det tror jag uppskattas mer av en 6åring än en flashig ps3:a t.ex. :)

• chelsea2

Tack för alla tips ! Det blir nog en Wii !
    Hur är det med spelen förresten? Vad är de på för språk ? Svenska eller engelska ?Såg att en del var betydligt billigare att köpa tex i England och jag tänkte att det kanske inte spelade så stor roll om allt ändå var på engelska instruktioner etc. Hur ligger det till?

• meya

Vi har köpte Wii för två år sedan och vår son skulle då fylla 3. Vi köpte Mario Kart och rattar och han älskade det från första stund! Han blev t om så duktig att han mötte andra över nätet (är ju inbyggt nätverkskort i Wii) Nu spelar han Lego Star Wars och ska få Lego Batman i julklapp.
    Jag och sambon brukar spela Wii Sport (tror att det följer med) och det är riktigt roligt. Bra träning också

• Mirris

Vi köpte ett Wii förra julen, då var sonen 5 år. Han fick Mario Cart och det var inga problem alls.. i början var det såklart svårt, men det tog inte lång tid innan han vann varje gång

Numera vill han bara göra snygga tricks när han åker.

Vi har ett Sims också, och Lego Batman (som han fick för ett tag sen) en STOOOR HIT!!! Fattar inte hur han lyckats klura ut allt i det spelet.

Sen köpte vi ett Sonic, men det förstår sig varken han eller jag på.. helt kass tycker jag. Man ska åka på en typ skateboard på olika banor, men det är inte roligt.

Hade ett Raving Rabbits (följde med konsolen) som inte heller var så kul, men många tycker det är jättekul.

Nu idag köpte jag nya SuperMario till julklapp... hoppas det är så kul som det verkar 499 på Siba.

Han vill gärna ha Lego StarWars oxå.. men det får bli till födelsdagspresent

Sportspelen som följer med är oxå roliga.

Finns jätteroliga spel, men dom är ju apdyra.. det är ett minus. Hade turen att komma över LegoBatman till ett bra pris för vi kom in i butiken just som dom sänkt det från 400 till 179

• Mirris

Sims måste jag dock "varna" för.. kan man inte läsa så är det hemskt som förälder... "mamma, va står det?" frågas det typ 100 gånger i minuten

Men det är roligt ändå

• 86TiAn82

Barn lär sej otroligt snabbt när det kommer till tv-spel. När nintendo släppte super nintendo så va jag och min bror inte gamla men vi fick ett och vi spelade det där dygnet runt om vi fick chansen.

Wii spelen är oftast lätta, finns mer avancerade åxå.
    Fick ett av min sambo ifjol och då köpte han sen mario cart åt sej själv och jag tror det är svårare för oss "gamlingar" att lära oss det för vi är så vana vid dom gamla konsolerna :)

Jag tror han kommer tycka det är jätte kul (dom har även barnspel vet jag) det som är tråkigt är ju just att allt är så dyrt. Och det du frågar om man kan ladda hem spel, ja det kan man. Både lagligt och olagligt. Lagligt går till så att man köper Wii points och laddar ner från Wii store som finns i spelet (om man har tillgång till internet) Vet dock inte hur mycket det kostar, tror man köper poängen i affärer typ Elgiganten, eller Game. Har själv aldrig gjort det, vet bara att man kan det.

Svar på tråden Är Wii något att ha för 6-åring?