• Dalkulla

Var det ett blodtrycksfall jag fick??

När jag kom till jobbet imorse så stod jag och pratade med chefen i ca 5 minuter, sen svartnade det totalt för mig och jag fick lov att stappla mig fram till närmaste stol och sätta mig. Svettades som en gris och var helt skakig och lite illamående. Har aldrig varit med om detta förrut, men får för mig att det är bloktrycksfall? Fler som känner igen sig? Vanligt? Hur kan man förebygga (om man kan det??). Vet nån?

• Svar på tråden Var det ett blodtrycksfall jag fick??
  • lancrox

du kanske var stressad ..ja det låter som ett blodtrycksfall ..kolla upp med din bm du kanske behöver vila dig ett tag

• Ankan77

Usch ja, det är inget kul!
    Jag fick en "svimningsattack" i söndags när jag stod i badrummet och försökte fixa håret. Fick sätta mig ner en stund, men när jag reste mig upp igen så bara snurrade det... Stapplade mig ut i vardagsrummet till närmsta fåtölj, så fick sambon komma med ett glas vatten, sen blev det ok igen.

• Fru Stjärna

Samma här...
    Kan inte stå stilla några längre stunder, då börjar det ringa i öronen och världen börjar röra på sig. Jag har lågt blodtryck och får lätt blodtryck- och blodsockerfall. Förebygg det genom att inte stå stilla längre stunder, se till att ha en stol i närheten. Ät regelbundet och ha en frukt eller druvsocker till hands om det blir kris. Min pina är kön på Ica, för där finns ingen plats att sätta sig när det börjar snurra! Om du känner att det kommer, så börja röra på dig, som en rastlös tonåring typ

• 000104

Får likadant, men det konstiga är att jag inte får lågt blodtryck, fick nämligen en sån "attack" sist jag var på mvc och då togs blodtrycket direkt, men det låg på 150/80 så d va inte lågt, men bm tror att bebisen trycker på kroppspulsådern och då reagerar man så..

• Dalkulla

Tack för svaren, känns skönt att man inte är ensam att få lite konstiga känningar! Va skulle jag göra utan familjeliv..?!

• Mullelina

Jag tror inte det rör sig om ett blodtrycksfall utan snarare ett blodsockerfall...

• Mullelina

Och ett blodsockerfall innebär att blodsockret faller när man har ätit dåligt är stressad m m

Det mankan göra för att underlätta ett blodsockerfall är att när man känner att man börjar bli snurrig och börjar kallsvettas m m äter en banan eller druvsocker.

Så ha alltid druvsocker med er i väskan!

• Achanta

Har exakt samma symtomer. Bara lägga sig ner på studs så jag inte trillar omkull. Känns fruktansvärt obehagligt.
    Pratade med Barnmorskan och hon sa att det berodde på blodtrycksfall. (har alltid haft lågt blodtryck och nån gång har det svartnat för ögonen, men aldrig som detta o så mycket)
    Hon rådde mig att kolla när det kom och i vilka sammanhang. Är det upprepande och mycket skulle man ev. göra en koll för att se att det inte var nånting. Så prata med din barnmorska och se vad hon tycker.

• Tessiluni

Detta hände mig mitt i natten i v 11. När jag gick upp för det vanliga toa besöket. Allt svartnade och snurrade och som du säger började jag svettas väldigt mycket. Jag tog upp det hos BM och hon sa att det nog var ett blodsockerfall. Men det är väldigt obehagligt i alla fall fast inte så farligt. Kram Kram

• Nilla81

Fick nåt liknande när jag väntade min dotter fast då satt jag ner när detta hände. De svartnade för ögonen, började kallsvettas, hörseln försvann och jag vart snurrig så jag tog mig till toaletten på jobbet och satte på kallvatten och börjde ner huvudet mellan benen så jag fick nåt blod till hjärnan. Allt vart mycket bättre efter det.
    Sen hade jag alltid druvsocker med mig i fickan.

• lurksmulan

Jag kan nog doktorera på blodtrycksfall och svimningar. Jag har sedan jag var liten svimmat med jämna mellanrum och det där lät som ett klassiskt blodtrycksfall med potential att svimma! =)
    När jag håller på och svimma börjar det alltid med att jag hör dåligt, allt ljud stängs liksom ute. Sen börjar det domna i händer och ansikte och det börjar svartna för ögonen. I det läget är det bra att slita tag i en stol eller lyktstolpe eller person för då är det snart nedfärd som gäller!
    Jag blir också alldeles skakig och svettig och väldigt trött efteråt.
    Jag har inte kommit så långt i min graviditet än att jag har råkat ut för det här, men jag fasar för den dagen när den kommer.
    Mitt blodtryck är extremt lågt till att börja med så jag lär väl dimpa i backen oavbrutet om ett litet tag....
    Mitt råd när du känner att det är på gång, lägg dig ner på rygg med benen i luften, alternativt sätt dig ner med huvudet mellan knäna och ANDAS DJUPA ANDETAG!!

När det gäller blodsockerfall så är jag rätt bra på det också. Fruktsocker är jättebra att förebygga med, men enligt mig finns det bara ett botemedel när man väl känner sig snurrig och svettig, och det är tyvärr att äta choklad. Då proppas du full med snabbt socker och du kommer upp över kanten igen. Då är det läge att äta en frukt eller macka eller mat, men jag behöver alltid choklad för att komma tillbaka till verkligheten.

• vadskajaghetadå

hej jag har diabetes,,att hamna i koma eller svimma gör man av insulibet,,för mkt insulin i kroppen,,men månaderna innan jag fick insulin så svartnade de för ögonn ofta och jag svettasdes...detta hände varje dag..samt hjärtklappning,,pip i öronen,,,främst innan jag hade ätiti frukost...jag kunde inte diska elelr nåt utan fick lägga mig...

de kan ju hända saker som nite har med graviditeten att göra också,,äh men de är nog graviditeten..sen kanske inte folk kollar upp...inte vanligt utan har nog med graviditeten att göra...men jag hade både struma och diabetes...

men i ditt fall var de kanske ett blodtrycksfall....

mitt inlägg var bara till för att man kanske bör kolla upp så man inte tar för givet fast de 99% säkert är graviditeten...

Svar på tråden Var det ett blodtrycksfall jag fick??