• lejonhjärta81

propp i benet

Fick kramp i vaden en natt för 4 dagar sedan och har sen dess fått jätte ont i vaden har svårt att gå och det gör ont när man kommer åt där.var till akuten som trodde att det kunde vara en propp så jag fick en spruta som skulle vara lösande,de tog ett prov som var positivt på proppar.Ska på UL i morgon och titta på vaden,men undrar lite vad man kan förvänta sig? Om det är en propp har den löst upp sig till i morgon då av sprutan och om den finns kvar hur gör man då är i vecka 34 och blir nervös för bebisens skull..

• Svar på tråden propp i benet
  • Amazina

En djup ventrombos (DVT) löser inte upp sig av en dags behandling av lågmolekylärt heparin (som du troligen har fått). Det tar snarare några veckor.

MEN... Det blodprovet de kollade på dig, D-Dimer visar nästan alltid felvärde vid en graviditet, så det är inte alls säkert att du verkligen har en propp! Var inte orolig! De kommer att se på ultraljudet om det finns en och OM så kommer du sättas in på Klexane eller Fraxiparinsprutor minst några veckor, kanske t o m till strax innan förlossningen för att undvika att det händer igen.

Om man har haft en ordentlig kramp i en muskel kan man få rejält ont efteråt! Det är ju som träningsvärk fokuserat till en liten specifik del av en muskel och det kan göra asont! Troligtvis (hoppas hoppas) är det bara det, och då är det ingen fara alls!

• lejonhjärta81

tack så jätte mycket för svaret känns skönt att få lite mer klarhet i vad som "kan" hända,håller också tummarna inför i morgon...

• karine

Hej!

När jag var i v.22 fick jag plötslig smärta i bäckenet. Trodde det var foglossning men efter några dagar svullnade mitt lår upp och det blev blått. Efter röntgen och ultraljud konstaterades en djup bäckentrombos. Jag fick ligga inne i tio dagar med blodförtunnande dropp (heparin) dygnet runt och går nu på fragminsprutor 2 ggr/dag (är i v. 37 nu), det ska jag göra fram till förlossningen och antagligen sex veckor efter. Vad jag har förstått så är det ingen fara för fostret. Men men, det är som sagt inte ens säkert att du har en propp. Lycka till...

• Frelisac

Jag har också haft proppar; ett flertal i vaden och en stor som sträckte sig från knäet ända upp i ljumsken. Förmodligen hade jag en i lungan några dagar innan jag fick propparna i benen konstaterade, men den akutläkare jag träffade vägrade kolla detta, trots att jag har en genetisk predisposition och var nyligen konstaterat gravid...

Jag har bara fått fragminsprutor och blodet i benet skulle få leta sig nya blodbanor. Fick veta att det skulle ta tid och göra ont, men det har gått jättebra. Att ta sprutorna blir snabbt en rutin och eftersom jag reser mycket i mitt arbete är jag halvtidssjuksriven.

Jag kommer att gå på fragminsprutor fram till efter förlossningen och sedan ska det göras utredning och ev sättas in waran eller annan medicin. Den enda påtagliga negativa faktorn som jag upplevt av mina proppar (förutom den helvetiska smärtan när de just hade bildats) är att det kan påverka möjligheten att sätta in epidural vid förlossningen.

Lycka till och hoppas du slipper proppar. Men skulle det vara en sådan så lovar jag dig - hoppet är inte ute ändå!

• lejonhjärta81

Det var ingen propp,jippi

Svar på tråden propp i benet