• sanHbg

är jag en dålig mamma?

Bara undrar om jag är den enda som inte vet exakt hur många gånger min dotter kissar per dag. Jag bytar blöja ca 6-7 gånger per dag och så fort jag känner att det luktar kiss eller att jag känner att blöjan börjar fyllas på byter jag. Trodde alla gjorde så.....men.....vi fick åka in till akuten i fredags natt och då frågade sköterskan om dottern kissat, ja svarar jag men betydligt mindre mängd än vanligt (dvs blöjorna jag bytte var torrare än vanligt) då säger hon....."hur många gånger har hon kissat?" jag svarar igen att det vet jag inte men att jag bytt som vanligt och att det varit torrare. Då spänner människan ögonen i mig och frågar "men HUR många gånger har hon kissat" förvirrad svarar jag.....jag tror det var 6 gånger. Kände mig som en så dålig mamma just då. Sedan ifrågasatte hon att vi inte prövat att ge henne äpplejuice att dricka utan bara vatten och ersättning, vi vill inte vänja henne vi söta drycker så har därför aldrig låtit henne smaka något annat (Dottern är 7 1/2 månad föresten). Hon fyller då genast upp en flaska med äppeljuice och vill att vi ger dotter (kan tillägga att hon storgrät och vägrade dricka det, så det blev vatten istället)

Så är jag en dålig mamma som inte vet exakt när min dotter kissar och byter direkt? Hur ser man det liksom på dem? Kan tillägga att dottern aldrig är röd varken fram eller bak och det tolkar jag som att hon inte far illa av det i allafall.

Men är det någon som har stenkoll och hur gör ni i såfall????

• Svar på tråden är jag en dålig mamma?
  • Mallory

VA!? haha nej jag har ingen aning hur många gånger mina barn kissar per dag.
    Jag kan väl uppskatta ungefär så som du gjorde men då höftar jag !

Konstigt konstigt, nej du är inte en dålig mamma, tror ni fick en sköterska som inte var särskilt trevlig kanske...

• Miss Lau

Jag har då aldrig varken räknat hur många blöjor vi byter eller bytt efter minsta lilla. När de är bebisar har i alla fall mina småskvätt mest hela tiden och vi har bytt blöja när det behövts. Inte efter varje droppe. När mina barn blivit äldre har de däremot gått torra ett tag och därefter kissat ett "fullt lass" och då har vi givetvis bytt direkt, men inte räknat. Jösses, man har väl annat att tänka på än att räkna blöjor

Så nej, jag tycker inte att du låter som en dålig mamma pga det där.

• smulan16

Jag tror sköterska ville veta om hon har kissat för att veta om hon var uttorkad. Man måste inte byta kissblöja direkt (då skulle man ju behöva gå upp på nätterna och byta flera gånger).

• MammaPappaBarn

Det är inte lätt att veta hur ofta ett blöjbarn kissar!! Hade också ammat/gett ersättning och inte juice!

• Tereza

Du är absolut ingen dålig mamma men du fick oturen att få en otrevlig sjuksköterska. Inget att bry sig om, hon var väl överarbetad bara eller hade PMS. Jag har aldrig heller räknat gångerna exakt som min son har kissat.

• EllaHedwig

Men jisses, vilken surpuppa till sköterska ni verkar ha träffat!!

Jag hade inte stenkoll på sonens kissningar när han var liten... man märkte ju ifall han kissade mindre eller mer än vanligt, men jag hade som sagt aldrig exakt koll på det.

Och nej, jag tycker inte du är en dålig mamma... Visst lär man tänka mer på kissningarna om barnet är sjukt, eftersom barnet kan bli dåligare och behöva vård (tro mig, vi var in flera gånger pga sonens kraftiga förkylningar/falsk krupp/öroninflammationer mm) men allvarligt... jag undrar ju hur många prettomammor som har STENKOLL på sina ungars vanor JÄMT ??

• Missimo84

Skämtar du med mig?
    Jag har ingen som helst koll på när min son kissar. Nja kanske lite ljug, ibland kan man ana det på honom. Men inte alltid.
    Jag byter blöja efter behov, och skulle någon fråga hur ofta han kissar, så har jag faktiskt ingen aning. Dock vet jag hur ofta han skiter
    Du är ingen dålig mamma för att du inte testat det.
    Men om du är orolig för att vänja ditt barn vid söta drycker.
    Köp sempers egna äppeljuice och späd den med massor av vatten.
    Det gav jag min son när han var sjuk, gär det fortfarande.
    Den är ju inte sötade utan bara vanligt äpple i. Och frukt äter han ju varje dag så inga konstigheter med det.
    Men han brukrar få det när han är sjuk eller om det är väldigt varmt ute. För då vet jag att han får i sig tillräckligt med vätska.

• IsaCMoJs

Som Missimo84 skriver så är antalet bajsningar på dagen det enda jag kommer ihåg att veta hur många gånger det är! Hur i hela friden ska man kunna veta när man byter blöjan hur många gånger bebisen kissat? Ena gången kan den kissat 2 gånger och nästa 5 i samma blöja, det beror ju på mängden kiss per gång. Så sjuk människa, du ska verkligen inte bry dig om henne hon verkar vara knäpp! Att sedan tvinga i ditt barn saker som du inte vill att hon dricker är ju sjukt.
    Det finns måste olika människor i världen och alla byter blöja på olika sätt, vi byter kanske 4-5 blöjor per dag och direkt hon bajsat och är oftast fin i rumpan och gnäller aldrig!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • sanHbg

okej så det är inte bara jag då =)

men hon propsade verkligen på att "hur många gånger har hon kissat" och jag stod där och kände mig jättedum, för jag hade ju redan sagt att hon kissat mindre än hon brukar...dvs jag bedömde efter blöjornas tyngd/fuktighet. Ja ja jag tycker hela tiden man har dåligt samvete som mamma och tycker att ingenting man gör är tillräckligt, så då blir man ju ledsen när någon utbildad i princip säger åt en att man gör fel.

Kan lägga till att hon skickade hem oss efter 3 timmar utan att vi fick träffa läkare (klart att det fanns andra priobarn och jag tycker det är självklart att de skulle få gå före) men när vi gick till vårdcentralen idag visade sig att hon hade infektion i halsen och båda öronen. Så när hon sa att det var onödigt att vi satt där var det kanske en liten underdrift i alla fall.

Nä nu ska jag inte klaga mer, tycker så synd om vår lilla älskling som har ont bara.

Svar på tråden är jag en dålig mamma?