• modesty74

Täcker barnförsäkringen astma/allergi?

För 1 år sedan konstaterades att min nu 7-årige son fått astma orsakad av allergi.
    Han är svårt allergisk mot pälsdjur, framförallt hundar (en 6:a på en 6:gradig skala), men även mot katt och kvalster.
    Han behandlas dagligen med Pulmicort samt Bricanyl (för att kunna idrotta).
    Såg nu av en slump när jag bläddrade i en pärm att hans barnföräkring hos Trygg-Hansa tydligen ersätter astma och allergi.
    Är det någon som vet hur detta fungerar eller själv har ett barn med astma/allergi som fått ersättning från försäkringsbolaget för detta?

• Svar på tråden Täcker barnförsäkringen astma/allergi?
  • Julutzi

Till mig sa de att de inte utreder detta förrän barnet har kommit i tonåren eftersom det KAN växa bort! Men ring och hör med dem... Min dotter har "bara" infektionsastma, men en väldigt besvärlig sådan som beskrivs av hennes läkare som svår.... Men hon har nu slutat med nästan alla sina mediciner och håller på att växa från det!

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • modesty74
    Julutzi skrev 2009-11-30 21:27:19 följande:
    Till mig sa de att de inte utreder detta förrän barnet har kommit i tonåren eftersom det KAN växa bort! Men ring och hör med dem... Min dotter har "bara" infektionsastma, men en väldigt besvärlig sådan som beskrivs av hennes läkare som svår.... Men hon har nu slutat med nästan alla sina mediciner och håller på att växa från det!
    Ja, ingen önskar hellre än jag att det växer bort, för han har det jättejobbigt.
    Jag skall ringa och kolla imorgon, var mest nyfiken på hur andra har blivit bemötta av sitt försäkringsbolag ang. detta. Tack för svaret.
  • modesty74
    modesty74 skrev 2009-11-30 21:36:07 följande:
    Ja, ingen önskar hellre än jag att det växer bort, för han har det jättejobbigt.Jag skall ringa och kolla imorgon, var mest nyfiken på hur andra har blivit bemötta av sitt försäkringsbolag ang. detta. Tack för svaret.
    Förresten, skönt att din dotter har blivit bättre:0) Måste vara en lättnad!
  • asta

Vår son har en kraftig pollenallergi som ger honom ganska stora bekymmer halva året. Vår försäkring har godkänt att hans allergi omfattas av försäkringen. Vad jag inte förstår är när/hur detta fungerar??

• modesty74
    asta skrev 2009-11-30 21:45:17 följande:
    Vår son har en kraftig pollenallergi som ger honom ganska stora bekymmer halva året. Vår försäkring har godkänt att hans allergi omfattas av försäkringen. Vad jag inte förstår är när/hur detta fungerar??
    Jag talade med Trygg-Hansa nu och det verkar som om de kommer att göra en bedömning av ev. medicinsk invaliditet först vid 18 års ålder om besvären kvarstår. Det kanske är olika beroende på försäkringsbolag, men jag tycker att du skall anmäla din sons pollenallergi så att försäkringsbolaget kan begära in hans journaler. Så har jag gjort, för jag har svårt att tro att min sons kraftiga hundallergi växer bort, då han har "omätbar" allergi dvs skyhöga värden på hund och utan medicinering kan han varken idrotta eller andas normalt (gäller även om han vistas med personer som har hundallergen på kläderna i ex. skolan). Det kallar iaf jag för medicinsk invaliditet då han måste medicinera dagligen året runt. Får se vad försäkringsbolaget tycker.
  • asta
    modesty74 skrev 2009-12-01 09:21:38 följande:
    Jag talade med Trygg-Hansa nu och det verkar som om de kommer att göra en bedömning av ev. medicinsk invaliditet först vid 18 års ålder om besvären kvarstår. Det kanske är olika beroende på försäkringsbolag, men jag tycker att du skall anmäla din sons pollenallergi så att försäkringsbolaget kan begära in hans journaler. Så har jag gjort, för jag har svårt att tro att min sons kraftiga hundallergi växer bort, då han har "omätbar" allergi dvs skyhöga värden på hund och utan medicinering kan han varken idrotta eller andas normalt (gäller även om han vistas med personer som har hundallergen på kläderna i ex. skolan). Det kallar iaf jag för medicinsk invaliditet då han måste medicinera dagligen året runt. Får se vad försäkringsbolaget tycker.
    Men de har begärt in alla journaler och gjort en utredning, där fick vi svaret att försäkringen omfattade allergin..? På vilket sätt, undrar jag då.
  • modesty74
    asta skrev 2009-12-01 20:54:58 följande:
    Men de har begärt in alla journaler och gjort en utredning, där fick vi svaret att försäkringen omfattade allergin..? På vilket sätt, undrar jag då.
    Förmodligen så att om allergin kvarstår när barnet är 18 år, görs en bedömning av sk medicinsk invaliditet i %. Om din son t ex har ett försäkringsbelopp på 3 000 000 för medicinsk invaliditet och läkaren bedömer att han har 5% medicinsk invaliditet pga sin allergi betyder detta att han får ut 150.000:- från försäkringen (obs, siffrorna är tagna ur luften, så det är bara ett exempel då jag inte har någon aning om hurpass mycket medicinsk invalidiserad man blir av allergi). Hoppas ändå att du förstår vad jag menar.
Svar på tråden Täcker barnförsäkringen astma/allergi?