• bustösen

Är det svårt att flytta en toastol??

Har varit på visning idag och nackdelen med huset var det trånga badrummet. Det ser i dagsläget ut ungefär såhär (ja jag vet att det ser ut som en barnteckning )

www.familjeliv.se/hem/bustosen/gallery/phpqse5p5.jpg

tjocka svarta strecket till höger är alltså dörren in, och där går också då väggen, det streckade nedanför är element. Sen är det en stor duschkabin med handtag som sticker ut och en lång bänk med tvättställ, tvättmaskin nedanför fönstret.

Min plan är att ta ut tvättmaskinen och vända tvättstället så att det är under fönstret, sedan ha toastolen ungefär där skarven mellan duschkabinen och tvättstället är idag, och sedan ha en duschhörna längst in. Men är det ens möjligt att flytta en toastol på det viset??

Har ni några andra förslag på hur man kan göra det fint?

• Svar på tråden Är det svårt att flytta en toastol??
  • Cia o krabaten

Ska man flytta en toastol så ska man ju flytta på hela avloppet.
    När vi inredde ett helt nytt och tomt badrum på övervåningen i vårat nya hus så var det avloppet redan klart sedan huset byggdes, dvs vi hade inget val var vi skulle sätta toan.

Ska ni flytta er blir dte till att riva upp hela golvet och göra om avloppet. Är det värt det?

• Menhir

Nu kunde jag inte se ritningen i sin helhet men rent allmänt är det lite pyssel med att flytta toaletter. Avloppen sitter där de sitter och ska man flytta dem så beror det på hur det ser ut där avloppet går ut (tex på undervåningen).

Vi har flyttat (dvs min man om jag ska vara ärlig! ) ett toaavlopp och det krävde en del ingrepp på våningen nedanför.

Istället för duschvägg/-kabin - funkar det med duschdraperi? Då upplevs det itne som så trångt när draperiet inte är fördraget.

• MrsQ

VI har flyttat handfat o toa med hjälp av rörmokare o de tycker att det är en lätt match
    Som inte tar så lång tid heller!
    Så det är nog det minsta problemet.

• D Morgan

Du är väl medveten om att du måste bila nytt avlopp?

• MrsQ

RIng rörmokaren så får du bättrre svar än här

• Menhir

D Morgan skrev 2009-11-30 21:43:24 följande:

Du är väl medveten om att du måste bila nytt avlopp?
    Kan vara trähus, då är det lite lättare.
  • D Morgan
    Menhir skrev 2009-11-30 21:48:52 följande:
    D Morgan skrev 2009-11-30 21:43:24 följande: Kan vara trähus, då är det lite lättare.
    Korrigering: Du är medveten om att du måste ordna ett nytt avlopp.
  • bustösen

det var nog ingen bra ide jag har inte jättekoll på hur man kan göra, har däremot två "gubbar" i min släkt som kan och kommer hjälpa mig om det behövs. Men att bila upp (för det är betong) ett nytt avlopp låter väldigt meckigt så vi får slå våra kloka skallar ihop och fundera ut ngt annat!
    Tack för alla svar! :)

• Åsa Lund

vi har en duschhörna som en fjärdedels cirkel. Man kan vika in glasväggarna mot väggen bakom när man inte använder duschen (så får man tillbaka all golvytan).

Vad har du för mått på badrummet?

Är det tvättstället bredvid toan?

• bustösen
    Åsa Lund skrev 2009-12-01 20:01:07 följande:
    vi har en duschhörna som en fjärdedels cirkel. Man kan vika in glasväggarna mot väggen bakom när man inte använder duschen (så får man tillbaka all golvytan). Vad har du för mått på badrummet? Är det tvättstället bredvid toan?
    har inte exakta mått men skulle tro att maxmåtten är 1,5x3 meter så det är litet. tvättstället och duschkabinen tar just nu upp hela ena långsidan av badrummet och toan är inklämd inne i hörnet vid duschkabinen.
    Sån duschkabin lät ju bra (om den får plats) annars hade jag en tanke på att sätta in ett litet badkar så att det iallafall känns lite öppnare och rymligare när man sitter på dass
  • Mamma 04 och 06

Vi har inte flyttat toan, men däremot bilat upp ett extra avlopp till ett badkar och en dusch. Bilandet är inte särskilt komplicerat=kostsamt. Avloppet ligger inte så djupt ner, så det går relativt snabbt. Men du inser väl att du sedan måste byta hela golvet...? . Däremot kan det kosta rätt mycket att flytta själva rören med vatten till toaletten. Vi satte in 7 installationer som berörde vatten i vårt badrum och det kostade i snitt 4000 per grej, inklusive rören. (grej = vattenburet element, handdukstork, badkar, dusch, element, handfat och toalett). Toan, handfatet och elementet sattes på samma plats som innan.

Man brukar säja att det inte kostar så mycket att flytta avlopp till exempelvis diskbänken i sidled, men det är dyrt när något ska byta plats.

En rörmokare bör bedöma att fallet på röret blir rätt och att det inte blir några konstiga böjar någonstans.

Om det är drömhuset skulle jag inte låta det fallera pga ett badrum!

• Mamma 04 och 06

4,5 m2 låter förresten inte så litet om du inte behöver ha tvättmaskinen där!

• bustösen
    Mamma 04 och 06 skrev 2009-12-02 01:27:25 följande:
    4,5 m2 låter förresten inte så litet om du inte behöver ha tvättmaskinen där!
    nej det är fullt tillräckligt för oss :) förhoppningsvis kan vi ha tvättmaskinen vid köket, finns ett litet förråd där varmvattenberedaren står och där finns lite utrymme kvar.
Svar på tråden Är det svårt att flytta en toastol??