• BejbyBoo

För mycket salt?

Ja, det pratas och skrivs ju hela tiden om att det är farligt för små barn att få i sig för mycket salt. Men å andra sidan hör jag också från många mammor att de har barn som vägrar burkmat och bara vill äta vad övriga familjen äter - dvs saltad mat.

Så nu undrar jag - hur farligt är det egentligen med lite salt i maten till ett barn som är 11 månader? (om hon äter vår köttfärssås med soya och köttbuljong i eller rökt fisk med romsås t.ex.)

OCH

Hur vet/ser man om ens barn fått i sig för mycket salt? Vad är symptomen? Är de akuta, eller mer dolda?

• Svar på tråden För mycket salt?
  • Kärleksbarn

Intressant skrivet!
    Barn under ett år ska helst inte äta mat med salt i, men sen tror ju jag personligen att lite potatis so kokats i saltat vatten eller köttbuljong i maten är helt harmlöst!

Det är ju en liten tärning på kanske ett halvt kg köttfärs! Barns njurar är inte fullt utvecklade före 1 år därför bör man ta det försiktigt med saltet...

• Trollsländan

Från åtta månaders ålder kan ju barnen äta lite halvfabrikat typ korv och köpta köttbullar så den salthalten tål de ju! Däremot saltar jag aldrig potatis eller pasta vatten eller annan mat heller eftersom äldte sonen, 22 mån, äter allt som vi äter och den yngste det han kan äta av vår mat.

Hur symptomen på ett för stort saltintag visar sig har jag inte någon vetskap om men kan tänka mig att de är dolda till en början iaf.

Svar på tråden För mycket salt?